Dat 'verschil' wordt voornamelijk veoorzaakt doordat de onderkant van de ondersnavel wat donkerder is/lijkt en minder afsteekt tegen de achtergrond en daardoor 'dunner' lijkt: bij uitvergroten van de foto zie je de werkelijke dikte wat beter en dan is er niet zoveel verschil (meer) met een echte Pallas RG. Ook is de snavel 2-kleurig maar dat is 'an sich' niks schokkends want dat hebben beide soorten in winter-/onvolwassen kleed.
Frank, ik heb mijn indruk opgedaan aan de hand van de drie eerder geplaatste foto's, niet alleen die ene die jij naast een Pallas' Rietgors hebt gezet. Dat is overigens juist een exemplaar met een voor de soort wat grotere snavel. Het gemiddelde op mijn foto's van vorige week in China is wel degelijk iets korter en kegelvormiger. Voorts leidt inzoomen vooral tot vertekening door het opblazen van pixels. Niet tot een beter vergelijk m.i. De snavel is inderdaad tweekleurig, alleen is de kleur wel verkeerd: op al mijn plaatjes van Pallas is de ondersnavel roze tot hoornkleurig (niet grijs) en de bovensnavel uniform grijs. Bij de Oostenrijkse rietgors is de ondersnavel blauwgrijs zonder een spoor van de genoemde kleuren en is de bovensnavel tweekleurig: licht boven de snijrand en donker aan de bovenrand. Bij al mijn plaatjes van Chinese Pallas' Rietgorzen is de gehele bovensnavel donkergrijs, tot aan de snijrand.
Verder zie ik teveel kastanjebruine in plaats van strogele tekening in schouderveren, mantel en middelste dekveren (indicatief voor Rietgors). Alle Pallas' Rietgorzen op mijn foto's hebben een grijze, weinig contrasterende middenkruin, identiek aan de vergelijkings-Pallas'
en niet zo licht als bij de Oostenrijkse vogel. Ten slotte het sleutelkenmerk, de kleine dekveren. Ik zie alleen grijs van eroverheen liggende zijborstveren. De kleine dekveren zelf zijn onzichtbaar. Dat is overigens bij de meeste van mijn plaatjes uit China ook zo, maar daarbij zijn deze veren, dankzij de combinatie van overige kenmerken, niet nodig om Rietgors uit te sluiten …