Hoofdmenu

Viltvlieg

Gestart door xenion, juli 05, 2007, 21:58:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Deze vlieg zat vanavond achter het raam en kon de weg terug niet meer vinden. Dus ik heb hem maar even geholpen, na een foto sessie :)


De waarneming inclusief foto's: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2598798

Ik had hem bijna als een Snavelvlieg bestempeld, tot ik bij de viltvliegen keek, ik miste de arista al.
Een Viltvlieg dus, gebruik makend van de sleutel van Mark kom ik op een soort uit die niet in Nederland voorkomt...
  • 1.a. Antenna: first antennal segment at most as long as the head, usually much shorter -> 2
    Langer dan het hoofd is geen enkel segment
  • 2.a. Antenna: first segment elongate, as wide as third segment -> 3
    Even breed, ik neem aan dat segment 2 dat kleine bobbeltje tussen die 2 lange segmenten is ( http://waarneming.nl/fotonew/4/181764.jpg )
  • 3.b. Face bare. -> 6
    Gezicht lijkt me kaal, of deze haren onderop de kop moeten meetellen.
  • 6.a. Tibia partly reddish -> 7
    Kan niet missen
  • 7.a. Wing: 4th hind border cell open. Males: eyes just separated. Females: frons entirely dusted? -> 8
    Ik weet niet precies wat die 4e cel is, maar de ogen raken elkaar in ieder geval net niet ( http://waarneming.nl/fotonew/8/181768.jpg ).
  • 8. Hier loop ik vast, de dij is niet geheel zwart, maar heeft ook geen gele top (top is toch bij de heup neem ik aan). GenitaliĆ«n zijn wel rood, maar de tekening op de laatste tergieten kan ik niet vinden. Ik zou dan voor een Cliorisma gaan, maar er klopt mij toch te veel niet, en die soort komt bovendien niet in NL voor...
Als ik al ergens de fout in ga zou het haast bij 3. zijn, en dat het gezicht toch behaard is (of alweer afgesleten).
  • 3.a. Face haired -> 4
  • 4.a. Male with abdominal hairs predominantly silver. Female frons entirely dull -> 5
    Lijkt me duidelijk zilver
  • 5.a. Halteres with pale club; wing: 4th hind border cell closed. Male: tergite 8 with shallow notch. Female: thorax with erect pale hairs, rarely dark -> Acrosathe
    Halters hebben duidelijk lichte toppen, cel 4 weet ik dus niet, en die inkeping zie ik niet of nauwelijks, dus is deze keus het meest logisch.
    Maar gezien die soort moet mijn exemplaar wel erg afgesleten zijn... Of het is hem niet.
Wie kan mij hiermee helpen?
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Dit wordt een hele moeilijke omdat al het haar van het dier verdwenen is. Waar (in termen van duin, hei) heb je het beest gevonden? Ik kom hierop terug.  
groet,

Mark van Veen

xenion

#2
CiteerDit wordt een hele moeilijke omdat al het haar van het dier verdwenen is. Waar (in termen van duin, hei) heb je het beest gevonden? Ik kom hierop terug.
Een echte uitdaging dus ;)
Tja, ik heb hem in huis gevonden, dus het biotoop zou woonwijken zijn. In de buurt geen duin of hei, wel wat loofbomen, maar geen echt bos. Dit maakt het er vast niet makkelijker op...
Ik heb hem gisteren ook weer vrij gelaten, dus ik hoop dat hij van de foto's af te determineren is. Ik heb nog wel meer foto's dan bij de waarneming staan, dus als je nog andere kenmerken wilt zien zeg je het maar.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

#3
Dank voor je foto's bij de waarneming. Het is dus wel een Cliorismia, en wel C. ardea of rustica. Determinatie van mannetjes gaat op genitaal en dat is lastig te zien op deze foto's (dat is nog een tip voor een volgende fotosessie). Als ik het vergelijk met de tekeningen die ik heb komt ik op ardea uit, die wat compactere tangen heeft, maar wel met een kleine slag om de arm. Die is zeldzaam in Nederland, op de binnenlandse zandgronden.

NB de top van de dij is het verst van het lichaam en dus waar de scheen begint.
groet,

Mark van Veen

xenion

Vanaf welke kant zou je het genitaal willen zien? Ik heb er mogelijk nog wel betere foto's van.
Groeten,
Martin

Mark van Veen

Zijkant en bovenkant.
groet,

Mark van Veen

xenion

#6
Ik heb een tweetal foto's toegevoegd aan de waarneming, vrij extreme crops van de originele foto's, dus geen super kwaliteit. Volgende keer zal ik het genitaal wat beter fotograferen.




Kan je hier wat mee?
Groeten,
Martin

xenion

Mark, hebben die laatste 2 foto's nog wat verduidelijkt?
Groeten,
Martin