Gleditsiabladgalmug - Dasineura gleditchiae

Gestart door Grada Menting, augustus 12, 2014, 15:19:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Grada Menting

Vandaag op Valse Christusdoorn Gleditsiabladgalmug - Dasineura gleditchiae gezien.





Wordt niet vaak waargenomen of aangemeld. Toch staat hij als vrij algemeen genoteerd. Voorlopig op zeldzaam zetten?
http://waarneming.nl/soort/view/80476?waardplant=0&poly=1&from=2005-07-29&to=2014-08-12&prov=0&maand=0&rows=20&os=0&hide_hidden=0



Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

fluitenier

Citaat van: Grada Menting op augustus 12, 2014, 15:19:26 PM
Wordt niet vaak waargenomen of aangemeld. Toch staat hij als vrij algemeen genoteerd. Voorlopig op zeldzaam zetten?

Ter informatie: sinds kort is er een 5e zeldzaamheidsklasse beschikbaar: "onbekend" (in Belgiƫ op wrn.be "niet bepaald" genoemd).
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

henkjanvdkolk

Bedankt voor het doorgeven Grada! Vandaag op de Gleditia's gelet (wie kijkt er dan ook op zulk soort bomen  ;D ) en meteen gevonden:





Wat me opvalt is dat er erg veel variatie in de gallen zit, wanneer ik de verschillende waarnemingen van deze soort vergelijk. Die van mij zijn erg bescheiden, maar soms zijn blijkbaar alle blaadjes van een blad volledig aangetast.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

rkoops

Hoi,


Gleditia is natuurlijk niet een heel algemene boom. Daarnaast wordt zij eigenlijk alleen toegepast in het stedelijk gebied. Vandaar dat de gal niet veel gemeld wordt, maar als je bij een boom staat zitten er altijd wel gallen in. Vorige week nog waargenomen in Groningen. Dus het is meer dat de boom spaarzaam voorkomt dan de galmug. Als de boom landsdekkend voor zou komen zou je de galmug ook landsdekkend aantreffen. Beetje hetzelfde verhaal als bij de robiniagalmug (Obolodiplosis robiniae).
Hartelijke groet,

Roelof Jan

Grada Menting

Verspreiding van de waardplant is 1 maar daarbij moeten waarnemers ook op de hoogte zijn. Zoals Henk-Jan op het idee kwam door deze melding en hem direct vond.
Ik denk dat hij niet zeldzaam is. Hoe dit gemeten wordt weet ik niet maar ik durf een weddenschap aan te gaan dat ik ieder jaar op dezelfde bomen de gal kan aantreffen.

carina

Dag allen,

De soort zal wel niet zeldzaam zijn, ik vond hem gisteren meteen op een boom in de tuin van mijn zus te Geel (Belgiƫ). Er staan slechts 2 Valse Christusdoorns in haar tuin, in de nabijheid zijn er geen andere bomen van deze soort te vinden.

Ik heb de indruk dat er niet zoveel waarnemers kijken naar gallen, net zoals dit het geval is voor bladmijnen. Hierdoor lijken sommige soorten misschien zeldzamer dan in werkelijkheid.

Het is naar aanleiding van de vermelding van de soort op het forum, dat ik hem ben gaan zoeken.

Groetjes,
Carina

Vincent de Boer

Hallo allemaal,
goede tip om eens naar deze boom uit te kijken! En jawel op een boom bij mij in de buurt (Huissen Gld.) zaten inderdaad ook deze gallen.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

fluitenier

Het is mij uiteindelijk ook gelukt om een duidelijk exemplaar te vinden.
Dank aan Grada voor het opstarten van het topic en de anderen voor de reacties!



Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!

Grada Menting

Mooie foto's.
Melden jullie hem wel aan?


Anders blijft ie zeldzaam in waarneming.nl.

fluitenier

Citaat van: Grada Menting op september 06, 2014, 18:32:59 PM
Melden jullie hem wel aan?
Anders blijft ie zeldzaam in waarneming.nl.

Dag Grada,

de waarnemingen van Henk-Jan en Vincent zijn keurig ingevoerd, zie:
http://waarneming.nl/soort/view/80476?&from=2000-01-01&to=today

Die van Carina en mijzelf staan uiteraard in waarnemingen.be.
Groeten,
Bart - validator gallen

Familieoverzicht galwespen NL - galwespen BE
Familieoverzicht galmuggen NL - galmuggen BE
Familieoverzicht galmijten NL - galmijten BE

Gebruik de Gallenzoeker!