Hoofdmenu

bosmuis

Gestart door Rene Oosterhuis, augustus 11, 2014, 14:59:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Oosterhuis

Hallo allemaal,

Ik heb tijdens het huismusonderzoek een muis op de foto gekregen (wildcamera). Op eerste gezicht een gewone bosmuis maar wat opvalt is de scherpe begrenzing tussen buik en rug en de erg witte kleur van buik en achterpoot.

Is dit normaal voor een bosmuis?

Rene

Rob Koelman

#1
Een 'scherpe' demarcatielijn is typisch voor grote bosmuis, maar komt ook voor bij een (vrij) klein deel van de gewone bosmuizen. De oren van het dier op de foto zijn niet opvallend groot, wat indicatief is voor gewone bosmuis (grote bosmuis heeft echt grote oren). Ik zou daarom het dier op de foto een vermoedelijke gewone bosmuis willen noemen. Determinatie op verspreiding is vaak ook nog mogelijk. Grote bosmuizen breiden zich snel uit in het oosten van Nederland, maar zijn lang nog niet overal aanwezig. Waar is de waarneming gedaan?

Voor absolute zekerheid moet je een foto van de de onderkant van de hals hebben (gesloten borstband bij merendeel van de grote bosmuizen) of de achterpoten meten (boven bepaalde maat met zekerheid grote bosmuis). Ook de verhouding staartlengte t.o.v. de lichaamslengte zegt iets (grote bosmuizen hebben relatief langere staarten).

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

En bij voorkeur alledrie.. ;) Maar ik ben het met Rob eens dat deze foto's het meest aan gewone doen denken.
Douwe van der Ploeg