Boleet onbekend

Gestart door Timo Roeke, augustus 12, 2014, 11:40:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Is hier iets van te zeggen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Het betreft deze waarneming:
Boleet spec. - Boletus spec. gezien op 2014-08-12 Enschede - Retentiegebied Kristalbad

Foto's:


wimperzwam

Oud en afgeleefd, niet meer op naam te brengen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

Inderdaad oud, maar toch een poging. De boleet op de foto's doet mij denken aan blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet - Boletus cisalpinus.

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

wimperzwam

Dat is gewoon gokken, bovendien gebruik liever in het kader van een goede opvoeding de geslachtsnaam Xerocomus.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

Citaat van: wimperzwam op augustus 12, 2014, 17:14:44 PMDat is gewoon gokken, bovendien gebruik liever in het kader van een goede opvoeding de geslachtsnaam Xerocomus.

Gokken, een beetje wel. Maar ik heb onlangs een blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet uitgesleuteld (op macroscopische kenmerken) en zie best wel wat overeenkomsten tussen 'mijn exemplaren' met het exemplaar in dit topic. Xerocomus is ongetwijfeld een betere genus-naam dan Boletus, alleen is op waarneming.nl de soort nog steeds onder Boletus bekend. Voor de vindbaarheid van foto's van de blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet heb ik daarom deze naam aangehouden (zoeken op Xerocomus geeft geen hits...).

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke

Dit maakt het best verwarrend :). Gewoon op spec laten staan of op blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet ?

Rob Koelman

#6
Citaat van: Timo Roeke op augustus 12, 2014, 17:25:56 PMGewoon op spec laten staan of op blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet ?

Als dit mijn waarneming zou zijn zou ik er vermoedelijk voor kiezen om de boleet in te voeren als onzekere blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet. Het maakt eigenlijk niet zo heel veel uit hoe je deze boleet invoert. Als boleet spec. zal ie in principe wel worden goedgekeurd. Maar boleet spec. is een type waarneming waar je feitelijk niets mee kunt. Als onzekere blauwvlekkende roodsteelfluweelboleet geef je meer informatie over de mogelijke soort, maar wordt de waarneming naar verwachting niet goedgekeurd.

Rob

Met vriendelijke groet, Rob

Timo Roeke