Hoofdmenu

Welke munt?

Gestart door xJochemx, augustus 11, 2014, 21:25:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Beste mensen,
ik zou graag willen weten welke soort munt dit is. Het betreft deze waarneming:
http://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/87131656Munt spec - Mentha spec. gezien op 2014-08-11 Nijmegen - Kanaalhavens
Foto's:

bij voorbaat dank, Jochem Kühnen.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

René Bult

met vriendelijke groet,
René

Rob Koelman

Citaat van: René Bult op augustus 11, 2014, 22:41:31 PMwollige munt?

Moet die niet een veel meer behaard blad hebben?

Eén van de vele munt-bastaarden?

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Waarom geen hertsmunt? Kan best, zo in het rivierengebied. Ik vind het beeld ook wel passen, zo massaal aan de waterkant (wat overigens niet uitsluit dat andere munten dit beeld ook niet kunnen vertonen). In de Heukels staat wel dat hertsmunt van boven niet ingezonken netnervig zou moeten zijn. Kan dat zo op de foto niet beoordelen, maar de nerven lijken me wel een beetje ingezonken (wat weer tegen hertsmunt pleit).

Wollige munt is trouwens een van de vele munt-bastaarden.
Groetjes, Marc

gertjanvannoord

bladen lijken - vooral op foto 2 - niet "langwerpig tot lancetvormig". Dat zou wel moeten voor hertsmunt...
Gertjan van Noord

xJochemx

Hertsmunt leek mij ook niet gezien de niet-langwerpige bladeren. Maar Wollige munt vond ik er op foto's toch ook anders uit zien en andere opties kon ik niet echt bedenken...
www.xjochemx.nl

Rob Koelman

Er zijn natuurlijk best wel wat bastaarden tussen de verschillende munt soorten. Dan krijg je automatisch ook een mix van kenmerken.

Als dit ook een van de bastaarden is (met de nadruk op als) zou hertsmunt één van de ouders kunnen zijn. Van welke andere munt soort er dan ook nog genen in zitten???

Rob

Rutger

Lijkt mij wel wollige munt, wat de bastaard is tussen hertsmunt en witte munt.
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut

Birding Basterds! Find or Fail!

Rob Koelman

Citaat van: Rutger op augustus 12, 2014, 15:11:06 PMLijkt mij wel wollige munt, wat de bastaard is tussen hertsmunt en witte munt.

Grappig, wollige munt is - ondanks de naam - minder harig dan de oudersoort witte munt.

Als ik de foto's op waarneming.nl bekijk van goedgekeurde waarnemingen van wollige munt, dan is de beharing van de bladeren bij deze soort best wel variabel. Op grond van bladvorm lijkt wollige munt in dit geval inderdaad de beste kandidaat.

Rob

xJochemx

Ik zal de waarneming dan maar op Wollige munt onzeker zetten.
www.xjochemx.nl