Graag deze waarneming valideren, blijft als niet afgehandeld in m'n queue staan.

Gestart door WimT, augustus 11, 2014, 13:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

WimT

Had het verzoek al aan Ben Kruijsen gericht, hij had n.l. in de waarneming bij Toelichting -Ëen gaasvlieg- geplaatst, zie hier zijn antwoord:

beste Loes en Wim

ik kan deze waarneming niet valideren want heb geen rechten dit te doen voor
gaasvliegen. Wel voor nachtvlinders bijv. Plaats de waarneming op forum
insecten overig  en vraag om check en validatie groet Ben

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/79954455
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2013-10-27 Nes aan de Amstel
Foto's:




bij voorbaat dank Loes en Wim Timmer

Arp

Beste Wim (en Loes),

Waarneming heeft geen superexperrt in dienst voor Neuroptera. Dit is een algemeen probleem bij veel insectengroepen: Er zijn überhaupt niet veel experts voor te vinden en van de weinigen die er zijn moet je maar net mazzel hebben dat er iemand bij zit die er lol aan heeft veel tijd op waarneming/internet te laten verdampen. De meeste experts hebben, heel gek, wel andere dingen te doen.

Er zijn een stuk of wat validators voor "Insecten (overige)", maar geen van allen is echt een hard-core Gaasvliegen-crack. Zonder de anderen tekort te willen te doen, denk ik dat het voor de Gaasvliegen een beetje van JW van Zuijlen en mijzelf moet komen, misschien nog niet eens qua kennis, maar qua eventuele bereidheid er tijd aan te besteden.

Voor mijzelf geldt dat ik pas kort met Gaasvliegen bezig ben en de meeste soorten nog niet goed genoeg ken om ze vanaf een halve meter afstand op habitus in te koppen. Anders gezegd: Ik moet voor 9 van 10 soorten overtuigend de kenmerken zien voordat ik bereid ben er een validatie op af te geven. Maar ik ben bezig om ze te leren. Dat kost tijd. Om uiteindelijk makkelijker meer te herkennen ook zonder obscure kenmerkjes moet je van alle soorten honderden exemplaren gezien hebben, liefst ook levend. Maar veel soorten Gaasvliegen zijn helaas beslist niet makkelijk te vinden.

Zolang ik nog leer, laat ik (voor mij en momenteel) onduidelijke gevallen "open" staan. Dat geeft aanleiding om erop terug te komen als ik zekerder ben van m'n zaak. Een waarneming valideren als verzamelsoort heeft niet heel veel zin en het haalt de waarneming van de radar om er nog eens opnieuw naar te kijken (later als ik groot ben). Eigenlijk gebruik ik de validatie op indet/spec-soorten vooral als een soort "dat wordt definietief niks zo" en daarmee is het dan klaar.

Concreet voor deze waarneming: Ik ben er 99,99% zeker van dat het Chrysoperla carnea s.l. is, maar er zijn een paar soorten die heeeeeel misschien ook nog in aanmerking zouden kunnen komen en die ik nog nooit gezien heb. Ik ga je dus (nog) niet vertellen dat dit Chrysoperla carnea s.l. is en dan vervolgens valideren, want ik weet dat niet zeker genoeg.

Ik kan 'm probleemloos als "Chrysopidae indet." afvinken als jij dat graag wilt (maar de kans is groot dat ik er dan nooit meer naar omkijk) of je kunt 'm als Chrysoperla carnea s.l. wegzetten en afwachten of ik over een tijdje meer weet/durf of dat er een andere validator langskomt die het zekerder weet. Maar dan dus tot die tijd zonder vinkje.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

WimT

Beste Arp,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. We laten de waarneming lekker als "Gaasvlieg onb" staan en hopen op betere tijden met meer kennis.
Nu ik je toch aan de lijn heb: wanneer je tijd en zin hebt, kijk nog eens naar m'n Panorpa's van vorig jaar.
B.v.d.

PS : Ik heb de waarneming, zoals oorspronkelijk, weer op Chrysoperla carnea s.l. gezet. Zie link:
https://waarneming.nl/waarneming/view/79954455?_popup=1

Arp

Ik heb dit topic en het vorige topic maar even als externe link toegevoegd zodat ze terug te vinden te zijn.

Ch. carnea is prima - grote kans dat ik 'm aldus nog wel een keer zal valideren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)