Blokspanners 1

Gestart door Violet (en Remco), augustus 10, 2014, 16:44:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

We weten waar het onderscheid zit tussen de Sint-janskruidblokspanner - Aplocera efformata en de Streepblokspanner - Aplocera plagiata, maar blijven hier toch nog moeite mee houden...

Wie kan onderstaande determinaties bevestigen dan wel corrigeren?

http://waarneming.nl/waarneming/view/86693153
Sint-janskruidblokspanner - Aplocera efformata gezien op 2014-07-27 Soesterberg - Vliegbasis Soesterberg
Foto's:




en

http://waarneming.nl/waarneming/view/86695959
onzeker Sint-janskruidblokspanner - Aplocera efformata gezien op 2014-07-27 Soesterberg - Vliegbasis Soesterberg
Foto's:




bij voorbaat dank IVN Eemland Vlinderwerkgroep
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

lily

Deze vlinder had ik afgelopen maandag ook in onze tuin.
Nadat ik het even in een potje had gezet om hem/haar goed te bekijken blijkt dat ze eitjes heeft afgezet.
Nu heb ik raad nodig, voor het geval de eitjes bevrucht zijn.....waar leven de rups(jes) van?????


Graag advies van forumleden.


Groetjes Lily

niekl

Lily, meestal raken de vlinders gestresst in een potje. De vrouwtjes leggen dan vaak hun eitjes.
Je loopt echter grote kans dat deze eitjes nog niet bevrucht zijn.
Als je het toch wilt kan je het met Sint Janskruid proberen.
Succes!
mvrgr.
Niek Louwers

Violet (en Remco)

Zeker succes Lily! Hoe je ons op de hoogte?

Blijft voor ons nog steeds de vraag welke soorten bovenstaande blokspanners zijn, of we ze juist op naam hebben gebracht...
Ben kan hopelijk verder helpen?!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

lily

Danke Niek, Violet,
Ik houd jullie op de hoogte als het lukt.


Gr.Lily

JeroenVoogd

Wat Niek aangeeft dat de kans groot is dat de eitjes onbevrucht zijn is echt onzin.... :) Als een vrouwtje eitjes afzet, ook onder stress, kort nadat ze gevangen is dan zijn deze eigenljk zonder uitzondering altijd bevrucht. Pak een boek gebruik het  internet, zoek de waardpanten op van de twee inheemse Aplocera's en biedt die aan...

Jeroen

lily

Jeroen, ik ga er ook vanuit dat de eitjes bevrucht zijn.
Deze planten staan niet bij ons in de buurt, ik ga wel even op zoek, en ik kom er wel verder uit.
Mocht het allemaal goed gaan, dan laat ik het weten.


Gr.Lily

Ben Kruijsen

#8
ik ben het eens met efformata voor de bovenste twee foto's; de onderste twee gaan m.i. richting plagiata maar svp op onzeker zetten

Violet (en Remco)

Citaat van: Ben Kruijsen op september 05, 2014, 09:24:16 AM
ik ben het eens met efformata voor de bovenste twee foto's; de onderste twee gaan m.i. richting plagiata maar svp op onzeker zetten

Hartelijk dank Ben!
Bovenste stond blijkbaar al als zeker, de onderste 2 stonden op onzeker, maar zal ik wijzigen naar plagiata onzeker.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl