Panorpa vulgaris ?

Gestart door Houtdraaier, augustus 09, 2014, 17:22:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Houtdraaier

Ik zou graag willen weten of dit inderdaad P. vulgaris is.
Het betreft deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/87068403
Panorpa vulgaris gezien op 2014-08-09 Wassenaar - dorp in een achtertuintje.
Foto's:


Dank, Hans Scholte

Arp

Hallo Hans,

Zo uit deze hoek zou ik zeggen van wel, maar een iets dorsaler aanzicht zou beter zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtdraaier

Dankje Arp,
ben het helemaal met je eens. Het beestje zat in een donker hoekje, ik dacht eerst zelfs dat het weer een Goudoogdaas was. Bij de foto moeten flitsen, waarop deze dame het voor gezien hield. Bij vergroting lijkt de basale vlek twee cellen in de breedte te bedekken.

Groet, Hans

Arp

Wat ik graag beter had gezien is de eerste vlek boven het pterostigma in de linker vleugel. Die lijkt aberratief zo (richting germanica), maar misschien ligt deze gedeeltelijk vertopt achter een vouw in de vleugel. Het is niet zo zeer dat ik denk dat het een germanica zal zijn (daar past de rest van het vleugelpatroon niet bij), maar ik had graag duidelijk gezien of die vlek inderdaad aberratief is om eventueel ervan te leren ;)

Verder is het wel vulgaris - die basaalvlek is duidelijk genoeg zo :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtdraaier

Ik heb een uitsnede van een tweede foto toegevoegd, weliswaar nog steeds onder dezelfde hoek, maar de linker vleugel staat er wat scherper op. Is hier te zien wat je zoekt?



Groet, Hans

Arp

Hoi Hans

Ik doe er even een bijlage van een wat zwaarder getekende germanica bij. De "dubbelvlek" die in de rechter vleugel uit twee stippen bestaat is vrij typisch voor germanica - geen wet van Meden en Perzen, maar is meestal gescheiden in twee stippen. Bij dit beest is die in de linker vleugel samengevloeid. Dat is dan weer typischer voor vulgaris/communis. Bij die soorten is de vlek zelfs bij zwak getekende exemplaren eigenlijk altijd een doorgaand bandje. Afwijkingen komen voor, beide kanten op, maar een vulgaris met zware tekening en een gesplitst bandje ken ik nog niet. Het is goed mogelijk dat de rest van het bandje bij jouw beest achter een vouw/ader verstopt ligt, maar het heeft er toch wel van dat deze wat aberratief is. Dat had ik graag beter bekeen, vandaar dat ik ik probeerde een dorsaler plaatje los te peuteren :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Houtdraaier

Hi Arp,

Ik vind het al een klein wonder dat er iets herkenbaars op deze twee foto's te zien is. Scherpstellen op zo'n donkere plek waar je het onderwerp nauwelijks ziet levert mij zelden iets bruikbaars op.

Het diertje moet wel erg honkvast zijn om nog een kans op een dorsaal aanzicht te krijgen. Ik zou daar niet op wachten.

Ik heb inmiddels een aantal stukken van je over determinatie van Panorpa's op basis van vlekken op de vleugels gelezen, grote klasse!

Groet, Hans