Hoofdmenu

Zonnerussula?

Gestart door Michael_Inden, augustus 09, 2014, 15:24:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michael_Inden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/87065234
onzeker Zonnerussula - Russula solaris gezien op 2014-08-04 Aerdenhout - Landgoed Elswout
Foto's:












bij voorbaat dank Michael Inden

Rob Koelman

#1
Deze paddenstoel heeft een beurs en een manchet. Dat klopt echt totaal niet met Russula.

Probeer het nog eens met deze nieuwe informatie...


Rob
Met vriendelijke groet, Rob

wimperzwam

Ik zou deze niet opeten!

Mvgr.,
Henk Huijser.

xerocomis

Ik zou deze ook (ama)niet opeten. :huh:
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

Rob Koelman

#4
Citaat van: wimperzwam op augustus 09, 2014, 16:00:11 PMIk zou deze niet opeten!

Citaat van: xerocomis op augustus 09, 2014, 16:14:21 PMIk zou deze ook (ama)niet opeten

Daar ga je namelijk erg 'groen' van uitzien...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

a.klos

Heb je ook een boekje waarin je het een en ander op kunt zoeken?
Nieuwsgierig als ik ben: waarom denk je dat dit een Russula zou kunnen zijn?

Groetjes, Anneke.

Melchior van Tweel

Citaat van: Anneke Klos op augustus 09, 2014, 18:46:50 PM
Nieuwsgierig als ik ben: waarom denk je dat dit een Russula zou kunnen zijn?
Zo gek vind ik dat eigenlijk helemaal niet. Ik kan me nog herinneren dat een befaamde mycoloog tijdens een werkweek naar het ziekenhuis is gegaan omdat hij deze had geproefd met een Russula in gedachten...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rob Koelman

#7
Citaat van: Melchior van Tweel op augustus 10, 2014, 10:24:16 AMdat een befaamde mycoloog tijdens een werkweek naar het ziekenhuis is gegaan omdat hij deze had geproefd met een Russula in gedachten...

Een 'befaamde mycoloog' die een paddenstoel met beurs en manchet aanziet voor een mogelijke Russula? Hmm, dan verdien je wat mij betreft in ieder geval de aanduiding 'befaamd' niet...

Bovendien, als je proeft van een paddenstoel doe je een klein stukje ervan op je tong. Na de smaak te hebben vastgesteld spuug je het stukje weer uit. Voor de soort in dit topic is de dodelijke dosis zo'n 30-50 gram paddenstoel. Dat krijg je nooit naar binnen bij gewoon proeven. Dan heb je het hooguit over een paar milligram en als je alles goed uitspuugt vermoedelijk zelfs zo goed als niets...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

grietaf

Bij de "befaamde mycoloog" waren beurs en ring niet meer aanwezig. Omdat hij zich in gezelschap bevond (al dan niet befaamd) vond hij het niet gepast om het stukje dat hij proefde uit te spugen.
Toen hij zich realiseerde wat hij doorgeslikt had is hij ijlings naar het ziekenhuis gegaan en daar is zijn maag leeggepompt. Het was een hele consternatie!
Grieta.

Melchior van Tweel

Citaat van: grietaf op augustus 10, 2014, 14:19:01 PM
Bij de "befaamde mycoloog" waren beurs en ring niet meer aanwezig. Omdat hij zich in gezelschap bevond (al dan niet befaamd) vond hij het niet gepast om het stukje dat hij proefde uit te spugen.
Toen hij zich realiseerde wat hij doorgeslikt had is hij ijlings naar het ziekenhuis gegaan en daar is zijn maag leeggepompt. Het was een hele consternatie!
Grieta.
Om maar even aan te geven dat die verwarring echt zo gek nog niet is...
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Rob Koelman

Citaat van: grietaf op augustus 10, 2014, 14:19:01 PMBij de "befaamde mycoloog" waren beurs en ring niet meer aanwezig.

Maar bij de paddenstoel in dit topic zijn de beurs en  manchet wel degelijk nog aanwezig. Zeer duidelijk zelfs! Dus de vergelijking gaat wat mij betreft niet op in dit geval...


Rob
Met vriendelijke groet, Rob