wel een nachtvlinder

Gestart door spanjool, juli 04, 2007, 20:05:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

de vorige 3 dus in het verkeerde forum, moeten ze verplaatst?
deze hoort wel bij nachtvlinders. ben er even een beetje uit. Te veel werk aan de paddo's
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Kees v.d.Berg

#1
Dit zou wel eens een piramidevlinder kunnen zijn A pyramidea of (minder waarschijnlijk) A berbera, schijn-piramidevlinder
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

spanjool

Kees bedankt zover, ik heb gezien dat het niet eenvoudig is om te bepalen welke het nu echt is. Zou iemand daar nog een idee over hebben. Ik zou denken schijn piramide vanwege misschien iets minder getekend zijn?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Kees v.d.Berg

Hij lijkt mij juist erg nadrukkelijk getekend, mischien kan een expert uitsluitsel geven.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

henkvanwoerden

#4
Aan de tekening van de bovenzijde zijn beide soorten moeilijk van elkaar te onderscheiden. Om op het oog te herkennen is de onderzijde van de vleugels van belang. Even uit mijn hoofd, o.a. het wel of niet aanwezig zijn van een lichte vlek aan de onderzijde met daarin eenscherp afgetekende zwarte vlek  of bij berbera een vage zwarte vlek. In Skinner zijn de verschillen middels een tekeningetje duidelijk aangegeven. In de nieuwe Nachtvlinders wordt dit verschil overigens ook aangegeven.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.