hommelzweefvlieg

Gestart door JohnvR, juli 04, 2007, 21:39:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Deze heeft twee vleugels zo lijkt het. Is het dan de hommelzweefvlieg? Was in Limburg.

jack_windig

Klopt. Twee vleugels maken het een vlieg, maar er zijn er meer dan de hommelzweefvlieg die een hommel nadoen. In dit geval is het echt de hommelzweefvlieg herkenbaar aan de vleugeladering, de zwarte vlekken op de vleugel en de grootte.  

gardensafari

Deze variant heet officieel aardhommelreus (Volucella bombylans plumata).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JohnvR

Jack en Hans, hartelijk dank. De ondersoort? plumata en 'aardhommelreus' staan niet als zodanig in het soortenoverzicht. Dan maar als Volucella bombylans invoeren of verzoeken de ondersoort? in de lijst op te nemen?

gardensafari

Deze soort komt voor in drie variaties. En die zijn heel eenvoudig met het blote oog uit elkaar te houden. Of het echte ondersoorten zijn in wetenschappelijke zin, weet ik niet zeker, maar ik dacht van wel. Of we er verstandig aan doen ondersoorten op te voeren? Met Harmonia (Aziatisch veelkleurig lieveheersbeestje) bijvoorbeeld gebeurt het wel, waarom dus niet met deze?
Je zou het eens bij "soorten" kunnen aanzwengelen. Laten de modderaars daar maar een uitspraak over doen....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

corzonneveld

#5
De gebruikelijke interpretatie van het begrip ondersoort is: geografisch gescheiden vormen die van elkaar verschillen. Die geografische scheiding is bij V. bombylans niet het geval, dus de aanduiding var. (varieteit) of f. (forma) verdient de voorkeur. Het standaardwerk Britisch Hoverflies van Stubbs & Falk gebruikt de aanduiding var.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

Lijkt logisch. Maar dat geldt ook voor de Aziaat en daar zijn diverse variƫteiten van opgenomen in de database.

Maar in ieder geval bedankt voor je toelichting, want die kan mogelijke misverstanden voorkomen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

JohnvR

Ik heb de waarneming als Volucella bombylans ingevoerd met de opmerkingen uit die topic erbij vermeld, inclusief link, dan is het misschien later nog nuttig.

gardensafari

Het is ook niet van levensbelang...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.