Waterrietzanger?

Gestart door EllenB, augustus 05, 2014, 21:43:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

EllenB

Hallo allemaal,

Ik ben totaal geen kenner, wie weet word ik dat ooit nog weleens :)
De Rietzanger op de foto heb ik zondag gefotografeerd in De Onlanden. Toen ik daar liep viel de tekening op zn kop me al op. Op dat moment had ik echter nog nooit van een Waterrietzanger gehoord. Op waarneming.nl kwam ik m tegen en na wat rondzoeken op internet kwam ik er achter dat de kruinstreep kenmerkend is voor deze soort. Plus de tekening op de rug. Hiervan heb ik jammergenoeg geen foto maar van de kruinstreep heb ik deze foto waarop je het een beetje ziet.
Wat denken jullie, kan dit een Waterrietzanger zijn?

Bedankt vast!

Groeten,
Ellen

stevenvdb

Ziet er goed uit, proficiat met de mooie waarneming!

Gr, Steven

frankneijts

Fraai te zien is ook dat tussen oog en snavelbasis een 'teugel' ontbreekt wat Waterrietzanger een beetje een 'blote billen gezicht' geeft (net als Spotvogel bijv.). Bij Rietzanger is hier altijd wat donkere tekening te zien. Leuke waarneming hoor!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

EllenB

#3
ehm ja ik ben misschien een beetje blond maar betekent dit dat het volgens jullie wel de Waterrietzanger is? Of juist niet? Omdat ik het echt graag wilde weten had ik m inmiddels als onzeker op waarneming.nl gezet. Zie vanzelf of ze hem goedkeuren denk ik?
Ik heb betere foto's gemaakt overigens maar plaats deze omdat je de kruin hier goed op ziet. En die 400kb.. nou ja.. :( :)

Vincent Hart

Jazeker, een Waterrietzanger. Ik heb je waarneming goedgekeurd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

EllenB

#5
Dank voor de bevestiging! Grappig hoor dat ik als "leek" zo'n zeldzame soort bij toeval fotografeer in een gebied waar ie nog niet eerder gemeld is.
Correctie: in 2012 is ie nog gemeld, daarna niet meer.

Vincent Hart

Ja, als we op Waarneming.nl mogen afgaan is het zelfs de tweede ooit voor Drenthe (na 2012 in hetzelfde gebied). Goed gedaan, met prachtige foto's!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

EllenB

#7
Dank je! Ik ga morgen nog maar eens buurten daar! Al ga ik stiekem voornamelijk voor de Baardmannetjes :) En stille hoop om de Hermelijntjes nog eens te zien daar. Maar die laten zich niet meer zien de laatste tijd :( Het is in elk geval een super mooi gebied. Bruine Kiekendief vliegt er standaard boven, Baardmannetjes ook altijd wel en zondag nog een Sperwer gezien.

stevenvdb

Je moet geen ervaren vogelkijker zijn om leuke soorten te ontdekken, gewoon veel buiten zijn is het belangrijkste, de rest komt vanzelf  ;)

Gr, Steven