foto's van bloemen (2)

Gestart door han, juli 04, 2007, 07:45:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

han

Sorry dat het vorige topic wat onoverzichtelijk is geworden. Ik probeer deze beter in de hand te houden.

Is dit dan een Akkerdistel?  
Met vriendelijke groeten,

Han van Mameren

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

han

Han van Mameren

laatvlieger

Daar gan we weer..... .

Han, nummer die foto's s.v.p. even. Dan kan iedereen naar een nummer refereren.

Probeer ook eens wat kenmerken te beschrijven waarom je denkt dat het een bepaalde soort is en waarom een andere soort niet. Daar leren we hier met zijn allen van. Ik heb ook veel te weinig verstand van planten en zou dat ook wel prettig vinden.

Vraag aan de plantenadmins: Waar moet je bijvoorbeeld aandacht aan schenken bij het kijken naar distels? En waar bij het kijken naar kruiskruiden? Op die manier weet ik bij elke groep op den duur waar ik op moet letten om tot een determinatie te komen en dat is handig en voorkomt ene hoop frustratie.
Groet,

Wouter Teunissen

Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Windekind

foto 2  ^_^

Jakobskruiskruid.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han

Wie weet wat dit is, Foto 3?

Han van Mameren

Gert Kremer

Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Windekind

Klopt helemaal.
Verder is ook duizendblad, smalle weegbree en een uitgebloeide zachte dravik te zien op foto 3.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han

En deze bloem? Ik dacht eerst aan grote Wederik, alleen kloppen de bladeren niet, Foto 4

Han van Mameren

Gert Kremer

4: sint-janskruid? denk ik.
Groeten, Gert

Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Adri Clements

Citeer4: sint-janskruid? denk ik.
Denk ik ook ;)
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

han

Is dit rode ogentroost, Foto 5?

Han van Mameren

brambonius

Bram

han

Welke bloem is dit, Foto 6?

Han van Mameren

brambonius

grote of gewone wederik, al naargelang de flora
Bram

han

Is dit ook een Bolderik soort, Foto 7?

Han van Mameren

brambonius

een tuinplant die dacht ik prikneus genoemd wordt
Bram

han

Is dit ook een type vingerhoedskruid, Foto 8?

Han van Mameren

Windekind

foto:

4 sint-janskruid
5 grote kattenstaart
6 grote wederik
7 prikneus
8 vingerhoedskruid (niet wilde vorm_

sluit me dus aan bij de eerdere reacties.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

laatvlieger

Citeer
Komen er geen witte wilde exemplaren voor?  
Groet,

Wouter Teunissen

han.endt

Citeer
Citeer
Bij de wilde populatie komen geen witte bloemen voor. Overigens is de wilde populatie in Nederland waarschijnlijk uitgestorven. Vroeger in Zuid-Limburg en ik meen in het aller uiterste oosten (subcentreuroop district, bijv. bij Nijmegen). In ieder geval stamt alles wat bij Waarneming.nl is ingevoerd af van tuinplanten.
Dat wil niet zeggen dat ze niet mooi kleurrijk zijn met hun witte, roze en lichtroze bloemen.
De kleur geel (of crème) komt bij de Digitalis purpurea helemaal niet voor. Zie je dat dan is het een bastaard met D. grandiflora of misschien de laatste zelf.

laatvlieger

Citeer
Citeer
Citeer
Bij de wilde populatie komen geen witte bloemen voor. Overigens is de wilde populatie in Nederland waarschijnlijk uitgestorven. Vroeger in Zuid-Limburg en ik meen in het aller uiterste oosten (subcentreuroop district, bijv. bij Nijmegen). In ieder geval stamt alles wat bij Waarneming.nl is ingevoerd af van tuinplanten.
Dat wil niet zeggen dat ze niet mooi kleurrijk zijn met hun witte, roze en lichtroze bloemen.
De kleur geel (of crème) komt bij de Digitalis purpurea helemaal niet voor. Zie je dat dan is het een bastaard met D. grandiflora of misschien de laatste zelf.
Grappig, dit wist ik niet! Bedankt voor de informatie. Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat alles van tuinplanten afkomstig moet zijn. Op kapvlaktes in Olst ben ik geregeld vingerhoedskruid tegengekomen, het leek me een natuurlijke kolonisatie. Heb er nooit veel aandacht aan besteed.
Groet,

Wouter Teunissen

han.endt

Citeer
Citeer
Citeer
Citeer
Grappig, dit wist ik niet! Bedankt voor de informatie. Overigens kan ik me nauwelijks voorstellen dat alles van tuinplanten afkomstig moet zijn. Op kapvlaktes in Olst ben ik geregeld vingerhoedskruid tegengekomen, het leek me een natuurlijke kolonisatie. Heb er nooit veel aandacht aan besteed.
Natuurlijke kolonisatie, waar vandaan dan? Dat is juist het probleem. Het verwilderde vingerhoedskruid is dermate algemeen geworden die maakt gelijk gebruik van een dergeljke kapvlakte.
Je kan het vergelijken met soepeenden. In Nederland vind je nu Soepvingerhoedskruid :twisted:.

laatvlieger

En qua zaadbank? Zou daarin geen materiaal meer aanwezig? wat getriggerd wordt op het moment dat er gekapt wordt?

Zijn die echte wilde planten nog ergens aan te herkennen? Of zijn ze identiek aan die soepvingerhoedjes?  
Groet,

Wouter Teunissen

Windekind

Van nature komt de soort voor in bossen op wat vochthoudende zure bodem, zoals löss. de wilde vorm is in het algemeen vrij donkerroze van kleur. Donkerder meestal dan de ex. uit tuinen en van kapvlaktes. Hoe hard dat kenmerk is weet ik niet want ik heb de wilde vingerhoedskruid pas een jaar in de tuin (uit de eiffel meegenomen). Ik houdt deze in de gaten.  
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

han

Welke bloem is dit, Foto 9?

Han van Mameren

Corryabbink

Dag Han,

Voorlopig nog Eendagsbloem(Tradescantia virgineata). Een verwilderde tuinplant. Er schijnt iets mee aan de hand te zijn vandaar voorlopig.....
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han

Ook grappig, denk ik allerlei wilde bloemen te fotograferen, blijken er allerlei verwilderde tuinplanten tussen te staan. Ik hoop dat dit wel een echte wilde plant is, Foto 10

Han van Mameren

willemserle

De bloemen zijn van een toorts (Stalkaars of Keizerskaars, die kan ik niet zo goed uit elkaar houden, heeft iemand hier een tip ?) die precies vóór Kompassla (de bladeren) staat.

Windekind

het liefst zie ik stengel met bladen erbij (niet ver (hoogstens enkele cm) langs stengel aflopende bladvoet is Keizerskaars.
Durf het niet zeker te zeggen zo zonder blad.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins