Hoofdmenu

Machimus

Gestart door xenion, juli 03, 2007, 23:13:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

De tabel heb ik nog niet maar zit er wel aan te komen, dus voorlopig doe ik het zo goed mogelijk met de informatie uit het soortenoverzicht.
Onderstaande roofvlieg leek mij in ieder geval een vrouwtje Machimus. M. cingulatus is het niet omdat de poten niet geringd zijn, en voor M. arthriticus lijken de schenen mij niet rood genoeg. Dan is de enige soort waar ik zo informatie van kan vinden nog de M. atricapillus, maar daarvoor lijken de toppen van de schenen mij te rood (lijkt me geen beharing) en mis ik rood op de dijen.
Om welke soort gaat het hier?
Groeten,
Martin

han.endt

De Zandroofvlieg, Philonicus albiceps.

Mark van Veen

Ik vrees een andere mening te moeten hebben, zie het beetje rood op de basis van de schenen en de vorm van de legboor. Ook zie ik stekels onderaan dij 1. Weer een Stekelpootroofvlieg M. arthriticus!

Waar is ie gevonden?
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

CiteerIk vrees een andere mening te moeten hebben, zie het beetje rood op de basis van de schenen en de vorm van de legboor. Ook zie ik stekels onderaan dij 1. Weer een Stekelpootroofvlieg M. arthriticus!

Waar is ie gevonden?
Als de plek overigens kalkgrasland in Zuid-Limburg is, moet ik thuis kenmerken van M. rusticus even checken.
groet,

Mark van Veen

xenion

Die had ik al afgeschreven vanwege het weinig rood op de schenen, maar is het dus toch wel :o.
Ik heb haar gevonden in de Achterhoek, om precies te zijn hier: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2594533.
Bedankt voor de determinatie!

Ps. Ik had diezelfde dag alweer een Neomochtherus pallipes... Is die in de Achterhoek wellicht algemeen?
Groeten,
Martin