diertje zonder achterlijf?

Gestart door A Kreffer, augustus 02, 2014, 17:03:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

A Kreffer


Gemeld als sluipwesp, maar heb geen idee. Lijkt achterlijfje te zijn kwijtgeraakt, maar liep gewoon een beetje rond. Hoe raak je zoiets kwijt. En wat was dat ook alweer met dat rondje op de vleugel? Was dat niet een kenmerk van een bepaalde familie?

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86874613
Ichneumonidae onbekend - Ichneumonidae indet. gezien op 2014-08-02 Den Haag - De Uithof
Foto's:








bij voorbaat dank Anna Kreffer

Auratus

Kijk eens naar de vorm van de antennes.....
Groet,

Jan

A Kreffer

Die vind ik mierachtig of zeg ik nu iets raars?
Een vlieg mier zonder achterlijf?

Stijn Schreven

Citaat van: A Kreffer op augustus 02, 2014, 18:40:20 PM
Die vind ik mierachtig of zeg ik nu iets raars?
Een vlieg mier zonder achterlijf?

helemaal niet raar want het is een mier, zonder achterlijf. Volgens mij eentje uit de subfamilie Formicinae.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

A Kreffer

OK, dank voor de reacties!

En komt dat dan vaak voor, zo zonder achterlijf. Verloren bij het paren?

Groet, Anna


Stijn Schreven

mijn uitspraak "helemaal niet raar" sloeg op jouw vraag "of zeg ik nu iets raars?"  :blink:
Een mier zonder achterlijf vind ik zeker wel raar  ;)
Lijkt me geen gevolg van paring, misschien eerder aangepikt door een vogel, of aangevallen door andere mieren. Peter Boer kan je misschien meer vertellen als hij langskomt.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

p.boer

Het is een gevleugelde wijfjesmier die zijn achterlijf is kwijtgeraakt, zeer waarschijnlijk door een of andere predator (merel, roodborst, etc). Deze behoort tot het geslacht Lasius.
mvg
Peter

A Kreffer

Dank voor alle reacties. Apart om zo'n half dier tegen te komen. Door de grootte dacht ik niet meteen aan een mier en ook de bruidsvluchten die ik zag waren al van een tijdje terug. De vleugels hielpen dus ook niet.
Groet Anna