Hoofdmenu

bijzon?

Gestart door oostsouburg, juli 03, 2007, 14:11:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Dit fotografeerde ik op dinsdag 2 juli 2007 kort na een stevige regen-/onweersbui, toen ik thuis op de PC de foto's bekeek zag ik een roodachtige "bal" in de lucht. Ik dacht aan een bijzon maar die zien er anders uit. Zou iemand hier meer over kunnen zeggen???
Ik heb er maar een pijl bijgezet en de foto is gemaakt in Oost Souburg, Zeeland.  

tekenaar

Volgens mij is het een reflectie in de lens van de camera. De zeshoekige vorm komt door de vorm van het diafragma (de "opening" van de lens). Wordt veroorzaakt door de camera, dus.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

oostsouburg

CiteerVolgens mij is het een reflectie in de lens van de camera. De zeshoekige vorm komt door de vorm van het diafragma (de "opening" van de lens). Wordt veroorzaakt door de camera, dus.
Ja zou je dat denken, ik heb toen een hele serie foto's gemaakt en alleen op deze was dit zichtbaar.

groet Chris

michel.wissink

#3
Ja, dit is zeker de reflectie van de zon in één van de lenzen in het objectief.
De vorm en kleur zijn regelmatig; een bijzon daarentegen bevat alle kleuren van de regenboog, is onregelmatig gevormd en staat op kleinere hoekafstand van de zon (22°) dan je foto laat zien. Verder zijn de voorwaarden voor het ontstaan van bijzonnen op de foto niet aanwezig (hoge cirrus van ijs).

De plaats, kleur en het aantal reflecties op de foto hangt sterk af van de invalshoek van het licht; bij een kleine verdraaiing van de camera kan het effect dus al heel anders zijn.

Een bijzon:
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Geert-Jan Kroon

#4
Op de 1e foto staat een UFO en op de 2e het resultaat van chemtrails :blink:
Kijk maar hier:
www.chemtrails.nl
www.chemtrails.nl/fotos/fotos.htm

:angel:
Groet,

Geert-Jan Kroon

michel.wissink

#5
CiteerOp de 1e foto staat een UFO en op de 2e het resultaat van chemtrails
1e foto: niet mee eens.
2e foto: mee eens (chemtrail is een 'synthetische' vorm van cirrus; zelfde samenstelling).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerOp de 1e foto staat een UFO en op de 2e het resultaat van chemtrails
1e foto: niet mee eens.
2e foto: mee eens (chemtrail is een 'synthetische' vorm van cirrus; zelfde samenstelling).
note: mijn reactie was niet serieus bedoeld B)

[size=8]just a joke[/size]
Groet,

Geert-Jan Kroon

henkjanvdkolk

Citeer
Citeer
CiteerOp de 1e foto staat een UFO en op de 2e het resultaat van chemtrails
1e foto: niet mee eens.
2e foto: mee eens (chemtrail is een 'synthetische' vorm van cirrus; zelfde samenstelling).
note: mijn reactie was niet serieus bedoeld B)

[size=8]just a joke[/size]
jaja........... :P
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk