onzekere zuidelijke keizerlibel

Gestart door Imperator, juli 31, 2014, 19:16:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Imperator


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/86811514
onzeker Zuidelijke keizerlibel - Anax parthenope gezien op 2014-07-31 Amsterdam - Geuzenbos
Foto's:


Toelichting:
slechts kort gezien, blauw achter borststuk later teruggevonden, ging net te kort zitten om scherp te stellen :(
bij voorbaat dank Trees Kaizer
vriendelijke groet,

Trees

Anne Hueber †


Imperator

Citaat van: Anne Hueber op juli 31, 2014, 19:18:32 PM
Trees, mag je op zeker zetten.

Dank je wel, Anne.Meteen gedaan.
Wat geeft voor jou nu de doorslag dat het geen zadellibel is bijvoorbeeld?? Ik heb zelf te weinig ervaring met die soorten..
vriendelijke groet,

Trees

JohanvantBosch

Ik vraag me af hoe je Grote keizer op deze foto kunt uitsluiten.... ik denk een groen borststuk te zien....

Maatlanden

Citaat van: JohanvantBosch op juli 31, 2014, 19:36:35 PM
Ik vraag me af hoe je Grote keizer op deze foto kunt uitsluiten.... ik denk een groen borststuk te zien....

Naar mijn mening is het achterlijf van de Grote keizer iets langer.

Anne Hueber †

Citaat van: JohanvantBosch op juli 31, 2014, 19:36:35 PM
Ik vraag me af hoe je Grote keizer op deze foto kunt uitsluiten.... ik denk een groen borststuk te zien....

Lijkt mij op het borststuk de belichting, net zoals op de ogen.
Mis toch iets van blauw aan de zijkant van het achterlijf voor Grote
En het blauwe zadel flitst er uit.
Zo kwam ik tot de conclusie voor Zuidelijke.

JohanvantBosch

#6
over blauw achterlijf en achterlijflengte: ik denk dat het vrouw is. De vage donkere verkleuring van de vleugels past daar ook op.

Ik denk dat in deze wat overbelichte situatie het zadel van parthenope er veel meer wit uitgeslagen uitziet ipv blauwig, het is natuurlijk sowieso al wat lichter dan bij imperator.

Es en Faz

Wij sluiten ons bij Johan aan; vrouw Grote keizer.  ;)
Groetjes Es & Faz
Onze webstek: http://www.macromia.nl
Heidelibellen Determinatie Sleutel: http://macromia.nl/Info-contacts-links/determinatie.html

Anne Hueber †

Citaat van: PicaPica op juli 31, 2014, 21:21:22 PM
Wij sluiten ons bij Johan aan; vrouw Grote keizer.  ;)

Tegen jou en Johan kan ik natuurlijk niet op.....ik ga overstag ;) ;D
Zal de waarneming naar Grote keizer aanpassen.

Imperator

Citaat van: Anne Hueber op juli 31, 2014, 21:36:17 PM
Citaat van: PicaPica op juli 31, 2014, 21:21:22 PM
Wij sluiten ons bij Johan aan; vrouw Grote keizer.  ;)

Tegen jou en Johan kan ik natuurlijk niet op.....ik ga overstag ;) ;D
Zal de waarneming naar Grote keizer aanpassen.

Dan ben IK,  de waarnemer er ook nog. Ik weet nl zeker dat het geen vrouw grote keizer is. Ik heb de libel in het veld gezien. Vrouw grote keizer ken ik heel goed.
NIEMAND verandert deze waarneming, behalve in wat ik in eerste instantie heb gezegd, nl. onzekere zuidelijke keizerlibel.
Wordt mijn waarneming toch veranderd, dan haal ik m weg.
vriendelijke groet,

Trees

Anne Hueber †

Beste Trees,
Al sinds jaren is het gebruikelijk, dat bij libellen de waarneming naar de juiste soort wordt aangepast.
Dat wordt door iedereen enorm gewaardeerd en volledig geaccepteerd.
Behalve door jou dus.....jij bent de eerste, die hierover klaagt.
Beetje flauw, om je waarneming dan gelijk te verwijderen.

Douwe van der Ploeg

#11
Beste Anne,

Het spijt me zeer, maar dit wordt zeker NIET door iedereen enorm gewaardeerd, ikzelf vind het ook altijd maar vreemd gevonden dat zomaar allerlei waarnemingen worden aangepast, en heb dat ook wel eens aangegeven toen zomaar waarnemingen van mij werden aangepast. Hiernaast hoor ik ook regelmatig van anderen dat ze het gedrag van sommige libellen-admins niet altijd waarderen (zowel op het forum, waar sommige berichten wat arrogant overkomen ("beetje flauw", "door iedereen"), als bij de waarnemingen zelf).

Er is altijd aangegeven dat de waarneming van de waarnemer zelf is en blijft. Dat een admin soms een waarneming op zeker zet om gelijk goed te keuren heb ik zelf helemaal geen problemen mee, dat bespaart een boel tijd voor de vrijwilligers. Valideren: helemaal prima, dat is het werk van de validator, tenslotte. Als er duidelijk een andere soort op een foto staat, en de waarnemer reageert na enige tijd niet op een opmerking en de waarneming wordt aangepast; kan ik mee leven. Echter: meer vooral niet. Ik besef me zeker dat het allemaal tijd kost, en jullie (we..) vrijwilligers zijn, echter soms heb ik het idee dat het (vooral bij deze soortgroep) allemaal wat te snel gaat, en sommige validators iets te snel dingen zelf aanpassen.

In dit geval ben ik het ook zeker met Trees eens dat ze wat geirriteerd raakt, hoewel het natuurlijk wel jammer is van een mogelijk interessante waarneming.

Ik stel wel voor dat jullie als validatoren misschien een keertje een discussie hierover houden of beginnen, eventueel zelfs met validatoren en gebruikers uit andere soortgroepen, om eens rustig in het algemeen wat meningen bij elkaar te krijgen om te zien hoe mensen er echt over denken.
Douwe van der Ploeg

Imperator

Douwe. ik ben erg blij met je reactie. Ik was.nog bezig mijn irritaties onder woorden te brengen
vriendelijke groet,

Trees

Frank van de Putte

Ik ben het eigenlijk ook wel met Douwe eens. Het aanpassen van de soortnaam door Admins gebeurt bij andere soortgroepen ook niet.

Bovendien ging het hier om een tamelijk vaag plaatje, dat blijkt ook wel uit de reacties. Met zulke foto's kunnen de Admins altijd kiezen voor "(nog) niet te beoordelen" dat is gebruikelijk bij andere soortgroepen. En in elk geval de reacties afwachten van de waarnemer, Trees zet deze natuurlijk niet voor niks op het forum, ze dacht een zeldzame soort te hebben gezien.

Als het gaat om glasheldere foto's waarover geen discussie kan zijn, vind ik het aanpassen van de soort door een Admin nog te billijken, maar zeker niet in dit soort gevallen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Maatlanden

En nu zit er een embargo op het goedkeuren van de waarnemingen? Ik kon mij wel vinden in de manier waarop ze het doen.  :right: :duim:

Frank van de Putte

Citaat van: Maatlanden op augustus 01, 2014, 18:45:19 PM
En nu zit er een embargo op het goedkeuren van de waarnemingen? Ik kon mij wel vinden in de manier waarop ze het doen.  :right: :duim:

Nee hoor, ik vind ook dat de libellen-admins prima werk doen! maar soms is het beter om een pas op de plaats te maken, zoals in dit geval.

Maar de handelswijze van de Libellenadmins is gewoon anders dan bij bijvoorbeeld de Vogeladmins, stel dat iemand bijvoorbeeld een wazige foto invoert van een vermoedelijke Geelpootruiter (zeldzaam) dan zullen de admins meestal vragen om een aanvullende beschrijving/onderbouwing, maar ze zullen nooit zelfstandig de waarneming veranderen in een Tureluur o.id., en als die onderbouwing niet wordt gegeven of onvoldoende is wordt de waarneming op "niet te beoordelen" gezet. En dat vind ik een prima werkwijze.
Groetjes,

Frank van de Putte

Maatlanden

Citaat van: Frank van de Putte op augustus 01, 2014, 19:48:46 PM
Citaat van: Maatlanden op augustus 01, 2014, 18:45:19 PM
En nu zit er een embargo op het goedkeuren van de waarnemingen? Ik kon mij wel vinden in de manier waarop ze het doen.  :right: :duim:

Nee hoor, ik vind ook dat de libellen-admins prima werk doen! maar soms is het beter om een pas op de plaats te maken, zoals in dit geval.

Maar de handelswijze van de Libellenadmins is gewoon anders dan bij bijvoorbeeld de Vogeladmins, stel dat iemand bijvoorbeeld een wazige foto invoert van een vermoedelijke Geelpootruiter (zeldzaam) dan zullen de admins meestal vragen om een aanvullende beschrijving/onderbouwing, maar ze zullen nooit zelfstandig de waarneming veranderen in een Tureluur o.id., en als die onderbouwing niet wordt gegeven of onvoldoende is wordt de waarneming op "niet te beoordelen" gezet. En dat vind ik een prima werkwijze.

Ach  Frank, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. Dat is met de admins echt niet anders. En een foutje maken kan eens gebeuren, gezien de vele bijdragen op het forum verbaast mij dat ook niets. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Tot zover de clichés.

theomuusse

Ik ben het nooit met iemand eens, dus nu ook niet.
Wel vind ik de kans nog aanwezig dat het echt een zuidelijke keizer kon worden, waarbij het groene borststuk best wel eens een voor het borststuk zittend groen blaadje kon zijn.

Maar nu zie ik niets meer, voor ik er beter naar kon kijken.

Theo

martinborsboom

Ik ben het volledig met Douwe en Frank eens dat een admin waarnemingen niet zomaar moet gaan  veranderen.  En ik snap de irritatie bij Trees heel goed; dit is een persoonlijke waarneming! Geef je commentaar als admin, maar blijf er van af.
Ik was zelf heel kort admin bij de libellen, de mooiste afdeling op waarneming .nl;-) Persoonlijk gaf ik commentaar op een waarneming, maar heb vrijwel nooit zelf iets gewijzigd , meestal een verzoek om zelf  te wijzigen met een of meer argumenten erbij. En als ik dan iets zelf wijzigde gaf ik de altijd de ingevoerde soort aan.  M.i. leerzaam voor de waarnemer maar ook voor liefhebbers / volgers  die er wat van op kunnen steken.  Wat ik nu vaak zie zijn standaard reacties zoals:
Beste........
De bijgevoegde foto laat een andere soort zien.
Ik heb de soort al voor je gewijzigd
Met vriendelijke groeten,..........

De vraag is wie je daar blij mee maakt, ik weet het niet, er zullen er vast veel zijn, maar leerzaam ? Ik heb mijn twijfels. Persoonlijk vind ik dit soort automatische antwoorden 3 x niks. Ik weet uit ervaring dat er giga veel  foto's binnenkomen en dat keuren met reacties tijd kosten, maar waarom de haast? Wie ligt er wakker van dat de waarneming niet na een paar weken is afgehandeld. 
En op het forum libellen zie je vaak weer het tegenovergestelde;;'hier staat ie bij, kijk zelf ff of het lukt' .
En nog even over forum; de enorme haast van afhandelen leidt er vaak toe dat een vraag via de waarneming al is afgehandeld voordat deze is gesteld. Dan heeft het geen zin meer voor een liefhebber om eens rustig te kijken naar een beest  een antwoord te verzinnen.  Waarom die haast? Beetje rust kan geen kwaad denk ik.......

AvanderHeijden

Deels wel mee eens, aan de andere kant komen er zoveel waarnemingen langs dat je het overzicht verliest als je ze niet meteen afhandelt (inclusief correcties van foute determinaties).

Het feit dat "waarnemingen altijd van de waarnemer zouden blijven" slaat m.i. meer op het niet doorverkopen van waarnemingen dan dat niemand dan de waarnemer er ooit iets aan zou mogen wijzigen. Onzinwaarnemingen worden ook verwijderd. Corrigeer me maar als ik er naast zit. Ik vind dat niemand gebaat is bij misdeterminaties die in de database blijven staan omdat waarnemers het niet eens zijn met de admins.

Misschien zijn de admins wel eens overijverig maar vergeet niet dat het vrijwilligers zijn. Hoe dan ook mag de toon van deze (op zich zinnige) discussie wel wat sympathieker worden vind ik, momenteel krijg ik een sterke stank-voor-dank-smaak in mijn mond.

martinborsboom

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 02, 2014, 15:42:00 PM
Hoe dan ook mag de toon van deze (op zich zinnige) discussie wel wat sympathieker worden vind ik, momenteel krijg ik een sterke stank-voor-dank-smaak in mijn mond.

Werkelijk niet mijn bedoeling om 'stank voor dank' opmerkingen te maken. Nogmaals; ik weet uit ervaring dat er heel veel foto's op deze site verschijnen, daarbij alle waardering en respect voor de enorme inzet voor alle vrijwilligers, en ik kan mij best verplaatsen in de keuzes die vervolgens gemaakt worden, maar daar kun je toch prima een volwassen discussie over voeren?

Maatlanden

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 02, 2014, 15:42:00 PM
Deels wel mee eens, aan de andere kant komen er zoveel waarnemingen langs dat je het overzicht verliest als je ze niet meteen afhandelt (inclusief correcties van foute determinaties).

Het feit dat "waarnemingen altijd van de waarnemer zouden blijven" slaat m.i. meer op het niet doorverkopen van waarnemingen dan dat niemand dan de waarnemer er ooit iets aan zou mogen wijzigen. Onzinwaarnemingen worden ook verwijderd. Corrigeer me maar als ik er naast zit. Ik vind dat niemand gebaat is bij misdeterminaties die in de database blijven staan omdat waarnemers het niet eens zijn met de admins.

Misschien zijn de admins wel eens overijverig maar vergeet niet dat het vrijwilligers zijn. Hoe dan ook mag de toon van deze (op zich zinnige) discussie wel wat sympathieker worden vind ik, momenteel krijg ik een sterke stank-voor-dank-smaak in mijn mond.

Hear, hear! Gezien de hulp die deze vrijwilligers bieden waardoor je als waarnemer zelf enorm gestimuleerd wordt om het determineren onder de knie te krijgen, is naar mijn mening ook iets om bij stil te gaan staan.

Om een zuivere database te krijgen en te kunnen behouden, is het oordeel van de experts in mijn ogen net even meer zwaarwegend, dan de mening van de waarnemer. Zeker als het om een onduidelijke afbeelding gaat, en de experts zijn het al niet met elkaar eens. Daarvoor is toch het knopje 'onzeker'?

Tja, iemand wordt boos omdat die het niet eens is met de experts en loopt boos weg. Kan gebeuren, maar om dan er direct zo'n rel van te gaan maken, waardoor de waarnemer met een grijns dit topic zit te lezen, gaat mij net even te ver. Dit had de desbetreffende admin ook achter de schermen kunnen doen in plaats van dit nu en publiek te doen.

Maar goed, ik heb naar mijn mening al te veel aandacht aan deze komkommer rel besteed, ik ga weer een lading waterjuffers invoeren en wacht op de beoordeling van een stel uitstekende experts die mij inspireren om de soorten nog beter uit elkaar te kunnen houden. Alvast bedankt!

A rian

Bij mij staat voorop dat ik de manier van werken van de libellen-admins enorm waardeer. Mede door hun (en andere enthousiastelingen) reacties op mijn forumposts heb ik libellen beter leren determinieren. De discussies bij sommige lastige soorten / foto's zijn wat mij betreft prima, maar ja, als je alleen emoticons hebt voor de non-verbale comminicatie kan iets soms arrogant overkomen terwijl het niet zo bedoelt hoeft te zijn. Wat mij betreft altijd uitgaan van de goede bedoelingen.

Overigens vind ik het helemaal geen gekke optie om bij een lastige soort hem op 'niet te beoordelen' te zetten als de waarnemer / waarneemster er zelf een soort aan heeft gekoppeld.

Arian

nick w

Ik vind het prima als de admins zelf dingen bijstellen, ze doen er hartstikke mooi werk mee wat mij betreft. En ze hebben veel ervaring met beoordelen van foto's. Maar als ze weten dat waarnemers dat niet op prijs stellen kunnen ze het bij die laten. Het zou zelfs een knopje kunnen worden bij je profiel of zo: admins niets wijzigen zonder overleg aub/aanpassen welkom, graag aangeven waarom. Op die manier laat je beide opties open.

En 'niet te beoordelen' is ook een prima oplossing, voor wetenschappelijke selecties kunnen die dan buiten beschouwing worden gelaten. Twijfelgevallen moet je denk ik liever niet meetellen.

Groet,
Nick W

Denro

Citaat van: nick w op augustus 02, 2014, 20:15:07 PM
Ik vind het prima als de admins zelf dingen bijstellen, ze doen er hartstikke mooi werk mee wat mij betreft. En ze hebben veel ervaring met beoordelen van foto's. Maar als ze weten dat waarnemers dat niet op prijs stellen kunnen ze het bij die laten. Het zou zelfs een knopje kunnen worden bij je profiel of zo: admins niets wijzigen zonder overleg aub/aanpassen welkom, graag aangeven waarom. Op die manier laat je beide opties open.

En 'niet te beoordelen' is ook een prima oplossing, voor wetenschappelijke selecties kunnen die dan buiten beschouwing worden gelaten. Twijfelgevallen moet je denk ik liever niet meetellen.

Groet,
Nick W

Over het algemeen vind ik de snelle beoordeling/validatie ook prettig. Enige nadeel is op het moment dat ik bv. een heidelibel onbekend heb ingevoerd en deze via het forum wil determineren. Heb al meerdere keren meegemaakt dat de soort al gewijzigd was voordat ik een antwoord had op het forum.

Misschien is het een idee om het zichtbaar voor admins te maken dat de waarneming op het forum is gezet?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Maatlanden

Citaat van: Denro op augustus 02, 2014, 20:51:20 PM
Citaat van: nick w op augustus 02, 2014, 20:15:07 PM
Ik vind het prima als de admins zelf dingen bijstellen, ze doen er hartstikke mooi werk mee wat mij betreft. En ze hebben veel ervaring met beoordelen van foto's. Maar als ze weten dat waarnemers dat niet op prijs stellen kunnen ze het bij die laten. Het zou zelfs een knopje kunnen worden bij je profiel of zo: admins niets wijzigen zonder overleg aub/aanpassen welkom, graag aangeven waarom. Op die manier laat je beide opties open.

En 'niet te beoordelen' is ook een prima oplossing, voor wetenschappelijke selecties kunnen die dan buiten beschouwing worden gelaten. Twijfelgevallen moet je denk ik liever niet meetellen.

Groet,
Nick W

Over het algemeen vind ik de snelle beoordeling/validatie ook prettig. Enige nadeel is op het moment dat ik bv. een heidelibel onbekend heb ingevoerd en deze via het forum wil determineren. Heb al meerdere keren meegemaakt dat de soort al gewijzigd was voordat ik een antwoord had op het forum.



Juist dat vind ik nu gemakkelijk, dat corrigeren als het nodig is. Veel waarnemingen meld ik niet op het forum. Dan is een correctie wel handig.

CiteerMisschien is het een idee om het zichtbaar voor admins te maken dat de waarneming op het forum is gezet?

Is een optie.

Weia

Citaat van: Denro op augustus 02, 2014, 20:51:20 PM
Over het algemeen vind ik de snelle beoordeling/validatie ook prettig. Enige nadeel is op het moment dat ik bv. een heidelibel onbekend heb ingevoerd en deze via het forum wil determineren. Heb al meerdere keren meegemaakt dat de soort al gewijzigd was voordat ik een antwoord had op het forum.

Misschien is het een idee om het zichtbaar voor admins te maken dat de waarneming op het forum is gezet?
Dat is voor ons niet zichtbaar en dat is jammer. We hebben het er wel eens over gehad om een dag te wachten met valideren, maar ja, als ik zelf iets plaats bij de parasitaire wespen of stofluizen begin ik na een paar uur ook al ongeduldig te worden ;-)
We zijn de enige soortgroep die vaak zelf alvast aanpassen (de standaardtekstjes vind ik overigens niks). Ik vermoed dat ik degene ben die daar lang geleden mee begonnen is, omdat ik gestoord werd van alle lopende discussies, je moest dan telkens een heleboel waarnemingen langs om te kijken of er al iets gebeurd was. Daar hebben we intussen meer middelen voor overigens. Met 50000 foto's per jaar is dat ook wel nodig.
Ik merkte eerder dit jaar dat ik kortaf begon te worden bij het valideren, bij het zoveelduizendste keer eenzelfde tekstje intypen, en valideer daarom nog maar heel weinig.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JRoosma

Ik vind dat de libellen-admins heel goed werk leveren :duim: . Ze zijn er ( in mijn beleving) snel bij om een waarneming te valideren. Bedenk eens dat ze in deze tijd dagelijks 100-en waarnemingen en/of foto's te verwerken krijgen..ga er maar aanstaan.

De vraag echter waar het hier om gaat is of admins uberhaupt een waarneming, die persoonlijk is,  mogen wijzigen naar de juiste soort. Ik meende, zoals Douwe ook al aangaf, dat dit niet mag?
Voor mij persoonlijk is dit trouwens geen probleem! Ik zie het als een service van de admins richting de waarnemer. En zoals gezegd is de admin dan 'van de waarneming af', die verdwijnt dan uit de controle schermen. In dit geval is dat mogelijk even te snel gedaan, kan eens gebeuren met zo'n bulk aan foto's...
Jaring Roosma

Pieter Stolwijk

Het mag niet, maar ik ben er heel blij mee. Als je als waarnemer het er niet mee eens ben, kun je het toch terug veranderen.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente