mag je geen poep verzamelen?

Gestart door tekenaar, juli 03, 2007, 08:58:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Tja, soms vraag je je af wat waar is en wat de media ervan maken.

Stichting otterstation Nederland doet al jaren hun best om otters terug te krijgen in NL. Daar kan je allerlij meningen over hebben. Voor zover ik weet deden ze dat samen met Alterra. Hebben ze nu ruzie gekregen? Het lijkt er wel op. Onderstaande kwam ik tegen in WWW.NU.NL

Zou het echt illegaal zijn om poep te verzamelen? Anders zitten ze elkaar wel in de weg, maar als we iedereen die iemand anders in de weg zit direct zwart gaan maken...

Weet iemand hoe het zit? Is otterpoep ook beschermd?

p.s. ik kan me niet voorstellen dat de uit het buitenland afkomstige otters en hun eerste paar generaties nakomelingen al te leiden hebben onder inteelt. Journalisten... Er is vast verteld dat inteelt op termijn een groot risico is en wat ze daar van gemaakt hebben?

-----------------------------

Strijd over otterkeutels
Uitgegeven: 2 juli 2007 12:35
Laatst gewijzigd: 2 juli 2007 13:40

LEEUWARDEN - De Stichting Otterstation Nederland (SON) neemt illegaal keutels van otters mee om eigen onderzoek naar de otterspopulatie in ons land te doen. Dat vermoeden hebben Staatsbosbeheer en onderzoeksinstituut Alterra.

"Wij zijn namens het ministerie van LNV aangesteld om onderzoek te doen. En wij hebben inderdaad het idee dat het Otterstation eigen onderzoek doet en keutels meeneemt. Daarmee zijn ze in overtreding", aldus dierecoloog Hugh Jansman van Alterra maandag.



Directeur Addy de Jongh van het Otterstation erkent eigen onderzoek te doen, maar stelt daarmee Alterra niet in de weg te zitten. De otter werd in Nederland in 1988 als uitgestorven beschouwd. Sinds 2002 proberen Staatsbosbeheer, Alterra en het ministerie van LNV voor elkaar te krijgen dat er weer meer otters komen.

Zendertje

De otters die destijds in de natuur zijn uitgezet, kregen een zendertje me. De jongen die daarna werden geboren, hebben zo'n zendertje niet. Om de otterpopulatie toch in de gaten te kunnen houden, zijn Staatsbosbeheer en Alterra daarom nu aangewezen op de keutels van de dieren.

Via DNA-onderzoek op de uitwerpselen kan duidelijk worden bij welke otter een jong hoort. "Als er veel keutels worden meegenomen, frustreert dat ons onderzoek en kunnen we veel minder informatie achterhalen", aldus Staatsbosbeheer en Alterra.

Knelpunten

Volgens schattingen van Alterra zijn in de natuurgebieden De Weerribben (Overijssel) en De Rottige Meenthe (Friesland) ongeveer 25 otters. "Op wat knelpunten na gaat het goed met de otter", aldus Jansman. "Ik denk dat we dit jaar de vierde generatie otter krijgen. Het nadeel van zoveel jongen is dat otters gaan trekken."

De afgelopen weken kwamen in Friesland twee otters om in het verkeer. Behalve onder het wegverkeer heeft de otterpopulatie ook te lijden onder inteelt.

Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Albert Fopma

Als je de Flora- en faunawet goed leest zijn poep en braakballen beschermd. Het zijn immers producten van dieren. Of de wetgever het ook zo bedoeld heeft ????  <_< Mogelijk staat dat in de toelichting op de wet.

Flora- en faunawet

Art. 13 lid 1.

Het is verboden:

a. planten of producten van planten, of dieren dan wel eieren, nesten of producten van dieren, behorende tot een beschermde inheemse of beschermde uitheemse plantensoort onderscheidenlijk een beschermde inheemse of beschermde uitheemse diersoort te koop te vragen, te kopen of te verwerven, ten verkoop voorhanden of in voorraad te hebben, te verkopen of ten verkoop aan te bieden, te vervoeren, ten vervoer aan te bieden, af te leveren, te gebruiken voor commercieel gewin, te huren of te verhuren, te ruilen of in ruil aan te bieden, uit te wisselen of tentoon te stellen voor handelsdoeleinden, binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen of onder zich te hebben.

Groeten,
Albert

Mark van Veen

Bedoelt de wet niet met producten dingen die van dieren gemaakt zijn, in plaats van dingen die door dieren gemaakt zijn. Maar jouw interpretatie kan ook, interessante case dus.
groet,

Mark van Veen

tekenaar

Ik vermoed dat zowel SON als Alterra een ontheffing hebben voor het bezit van levende otters. Daar staat vast niet op of je ook otterpoep mag bezitten/oprapen. Zou dat er automatisch ook onder vallen? Zou op de ontheffing worden gespecificeerd welke individuele otters eronder vallen, inclusief hun producten?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

grunsven

Volgens mij is de Flora/Fauna wet hier niet van belang.
De regel is dat je niks mag verzamelen in terreinen van SBB. Geen planten en dieren maar ook geen dode takken, stenen of poep.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

tekenaar

Maar die otters houden zich toch echt niet aan de grenzen van de SBB terreinen? Of mag je ook niet meer langs een slootkant tussen de weilanden banjeren?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jeroen Nagtegaal

CiteerMaar die otters houden zich toch echt niet aan de grenzen van de SBB terreinen? Of mag je ook niet meer langs een slootkant tussen de weilanden banjeren?
Dat mag eigenlijk ook niet, tenzij er een "Opengesteld" bord staat wat vaak weer geen rechtsgeldigheid heeft. verder is vaak de oever in beheer gegeven bij een natuurorganistaie en dan gelden hun regels er weer,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

#7
Door dieren:
Dat zijn toch de eieren en de nesten, legers, vangmethoden (spinneweb bij een beschermde spin) ?

Op de lezing van vorige week vrijdag werd verteld dat de inteelt al dus danig groot is dat ze momenteel geen onderscheid meer kunnen maken adhvd poep.

Echter, je kunt volgens mij de handtekening/DNA profiel uitbreiden met extra bandjes..zodatje wel weer meer verschil kunt zien..deze analyse zal wel dubbel zo duur zijn of dubbel zo lang duren..

Citeerp.s. ik kan me niet voorstellen dat de uit het buitenland afkomstige otters en hun eerste paar generaties nakomelingen al te leiden hebben onder inteelt. Journalisten... Er is vast verteld dat inteelt op termijn een groot risico is en wat ze daar van gemaakt hebben?

tekenaar

Citeer
CiteerMaar die otters houden zich toch echt niet aan de grenzen van de SBB terreinen? Of mag je ook niet meer langs een slootkant tussen de weilanden banjeren?
Dat mag eigenlijk ook niet, tenzij er een "Opengesteld" bord staat wat vaak weer geen rechtsgeldigheid heeft. verder is vaak de oever in beheer gegeven bij een natuurorganistaie en dan gelden hun regels er weer,
en alle sportvissers dan? Zijn die allemaal in overtreding? Geloof ik niets van.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tim Asbreuk

CiteerQUOTE (Jeroen Nagtegaal @ Jul 4 2007, 13:29 PM)
QUOTE (tekenaar @ Jul 4 2007, 11:35 AM)
Maar die otters houden zich toch echt niet aan de grenzen van de SBB terreinen? Of mag je ook niet meer langs een slootkant tussen de weilanden banjeren? 


Dat mag eigenlijk ook niet, tenzij er een "Opengesteld" bord staat wat vaak weer geen rechtsgeldigheid heeft. verder is vaak de oever in beheer gegeven bij een natuurorganistaie en dan gelden hun regels er weer, 


en alle sportvissers dan? Zijn die allemaal in overtreding? Geloof ik niets van.

Hier (twente) zijn alle watergangen van het waterschap (regge en dinkel)opengesteld voor het publiek mits anders staat aangegeven. Ik loop er nu stage en ben weinig bordjes met verboden toegang tegengekomen. Dus vrijwel 90% van de watergangen in beheer bij het waterschap mogen betreden worden. Je moet dan wel op het schouwpad blijven.

Citeerverder is vaak de oever in beheer gegeven bij een natuurorganistaie en dan gelden hun regels er weer

Volgens mij is dit alleen in uitzonderlijke gevallen zo. Vaak beheert het waterschap de oevers rond en tussen natuurgebieden natuurvriendelijk tbv de ehs.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

wat ik heb gemerkt bij NM is dat veel door hun in beheer is, teminste bij de aangrende gebieden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

Ik hoorde dat gisteravond dat in Drenthe de waterschapspaden openbaar zijn, en in Groningen niet (hereboeren).

wimtegels

Citeer
Citeer
CiteerMaar die otters houden zich toch echt niet aan de grenzen van de SBB terreinen? Of mag je ook niet meer langs een slootkant tussen de weilanden banjeren?
Dat mag eigenlijk ook niet, tenzij er een "Opengesteld" bord staat wat vaak weer geen rechtsgeldigheid heeft. verder is vaak de oever in beheer gegeven bij een natuurorganistaie en dan gelden hun regels er weer,
en alle sportvissers dan? Zijn die allemaal in overtreding? Geloof ik niets van.
Sportvissers hebben naast een visakte ook een vergunning voor het looprecht.

Vanmiddag door ijsvogelstront gelopen, zat thuis nog onder mijn schoen.
Zit nu te wachten op arrestatie :gap:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Visakte is vervangen door een Vispas, de regelgevind is dacht ik wat strakker geworden. Mja een oud topic uit de sloot halen heeft het nog enige zin nu?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Neem af en toe eens wat oude discussies door, vond deze wel grappig
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels