Hoofdmenu

Harslakzwam?

Gestart door Jan Knuiman, juli 29, 2014, 21:02:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Knuiman

Op basis van de Houtzwammentabel van Jahn (bew. P-J Keizer) kwam ik uit bij Harslakzwam (op eikenstomp, trama kurkachtig en vlak boven buisjes roodbruin, geen steel (althans niet waarneembaar), stomp gerande groeivorm, geelachtige waslaag over bruinrode korst. Zijn jullie het eens met Harslakzwam of zijn er bedenkingen?




Groet, Jan

a.klos

Hoi Jan,

Ik vroeg mij af waarom je twee van deze zwammen eraf gehaald hebt,
ga je er thuis nog wat mee doen?

Groetjes, Anneke.

marnakroese


grietaf

#3
Ik wil hier absoluut geen discussie gaan voeren over het al dan niet plukken van paddenstoelen en hoeveel dan wel, maar zoals Jelle Bakker onlangs heeft ondervonden gaan de grasmaaiers van de beheerders lustig hun gang, of er nu wel of geen paddenstoelen staan.
In dat verband denk ik altijd aan een column van Eef Arnolds die hij een aantal jaren geleden in Coolia geschreven heeft.
Hij had ook wat paddenstoelen verzameld om onderzoek te doen en werd daarover aangesproken  door iemand van de plantsoenendienst of zo (dat weet ik niet meer precies).
Toen Eef wees op de man met de grasmaaier die in de verte alles aan het vernielen was, kreeg hij als antwoord : "Ja, maar die doet het voor zijn werk!"




pivous

Vorige maand nog in Tiel. Onder lindebomen stonden zeker een paar mooie heel grote Netstelige heksenboleten. Ik was op tijd en ik heb er een paar gefotografeerd.
De volgende dag fietste ik er langs en ja toen waren er ook zoals in het artikel van Eef Arnolds de mensen van de gemeente met hun grasmaaier langs geweest. Dat was trouwens niet de eerste keer!
Waarmee ik maar wil zeggen dat af en toe  (mits er genoeg exemplaren staan) een paddenstoel omdraaien (je leert er ook nog eens van) of meenemen voor nader onderzoek geen kwaad kan.

Groet
Rinus Baggerman
Groet, Rinus Baggerman

rmorsink

#5
Ik vraag me dan weleens af of ze nog zouden terugkomen als je het gras zou maaien. Wat me echter opvalt is dat het interval van het wegmaaien of het afsterven van de zwam ongeveer hetzelfde is.
Bij ons achter het huis staan oude eiken +- 80 tot 100 jaar oud. Hier groeien verschillende Boleten en veel soorten Russulas. Wat me opvalt is als wij het gazon maaien en dus de vruchtlichamen wegmaaien er op andere plaatsen met een interval van 1,5 weken nieuwe vruchtlichamen ontstaan van dezelfde soort. Ook in de percelen waar we niet kunnen maaien is dit vaak het geval.
Volgens mij is het zo, als de samenstelling van de grond, zuurgraad, de soort boom, Het vochtgehalte, dit zorgt voor ectomycorrhizavorming. Als deze juist is kunnen zich er vruchtlichamen vormen. 

Soms denk ik wat jammer dat ze het wegmaaien, echter als deze werknemers dit al jaren doen, zorgen hun wel voor een goede Ectomycorrhizavormend pakket tussen het oppervlak en de wortels.
Anders waren de vruchtlichamen wellicht al verdwenen. Als die samenstelling aanwezig blijft ondanks het maaien en er gedurende de periode na het maaien vruchtlichamen ontstaan vind ik het niet zo erg.

Volgens mij is het zo als deze personen ( de grasmaaiers van de Gemeente) de samenstelling tussen de bodem en de wortels niet veranderen en zo het zo laten, de paddenstoelen er rustig door kunnen groeien, ondanks dat de vruchtlichamen worden gemaaid, wat zeer jammer is natuurlijk.
Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

wimperzwam

Dit warrige verhaal waarschijnlijk vol onzin is voor mij niet te volgen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

rmorsink

Wat ik eigenlijk wil vertellen is: als de samenstelling tussen de bodem en de boom in orde is er rustig paddenstoelen kunnen groeien.
Mijn Excuses als ik het verkeerd vertel, En als het verkeerd is hoor ik een tik op de vingers te krijgen!
Groet,
Ronald.
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

wimperzwam

Wat moet ik mij in hemels naam voorstellen bij "de samenstelling tussen de bodem en de boom in orde is"??
Mvgr.,
Henk Huijser.

rmorsink

Die zin die klopt niet, en je kunt je daarin ook niets voorstellen denk ik  :blink:
Mijn fout!

Groet,
Ronald. 
Vriendelijke groet,
Ronald
http://www.rmnatuurfotografie.nl/

grietaf

Om even terug te komen op de vraag van Jan: dit is inderdaad de Harslakzwam.
Grieta.

xerocomis

Ik dacht dat als je het mycelium niet beschadigd of laat zitten dan komen er weer nieuwe.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

drsthesandy

Hallo hallo,


Of het nou kwaad kan of niet, ik laat graag alles staan zodat iemand anders er misschien ook nog van kan genieten. Voel me meestal toch lullig als ik een paddo beschadig bij het bekijken/determineren/fotograferen.


Zo, dat waren mijn stichtelijke woorden :)


Groeten en succes met de hobby.
Sandra Draulans