Welke Panorpa? => sp.

Gestart door RamonVerstraaten, juli 29, 2014, 20:21:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

RamonVerstraaten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is; heeft een erg kleine basaalvlek, is het een P. communis? Tot nu toe had ik alleen P. vulgaris in mijn gemeente.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86316286
Schorpioenvlieg spec. - Panorpa spec. gezien op 2014-07-14 Koudekerk aan den Rijn - Mattenkade
Foto's:


bij voorbaat dank Ramon Verstraaten
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Arp

Hoi Ramon,

Deze durf ik zo niet zeker te maken. Het is waarschijnlijk communis, maar vulgaris is niet helemaal uit te sluiten - de vleugeltekening is niet heel zwaar aangezet, maar tegelijk is de basaalvlek wel heel behoorlijk - zou dus ook vulgaris met zwakke tekening kunnen zijn. Beesten met deze tekening moet ik nog steeds in grotere series controleren dan tot nu toe. Maak er vooralsnog spec. van, misschien kom ik er toekomstig nog eens op terug.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RamonVerstraaten

Bedankt, dan laat ik hem op spec. staan. In mijn gemeente (Alphen aan den Rijn) lijkt P. vulgaris met afstand de algemeenste soort - een overtuigende P. communis heb ik nog niet gevonden.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Arp

Heb je deze in de zon of in de schaduw gevonden?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

RamonVerstraaten

Het is een redelijk open houtkade van ongeveer 5 m. breed, vorig jaar zijn veel bomen en struiken verwijderd en daartussen groeien allerlei halfhoge struiken, m.n. wilg en kornoelje. De zon stond aan de andere kant, maar omdat het (nog) niet dicht begroeid is valt er wel veel licht doorheen. Dus eerder in de zon dan in de schaduw.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten