Lelijk geval... 1KJ Geelpoot??

Gestart door Mark Zevenbergen, juli 14, 2014, 23:15:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mars Muusse

eerder een kleine mantelmeeuw(?), want:
- vers kleed met zeer verse randjes op de schouderveren.
- 'verkeerde' bruintoon van de dekveren, te veel donker choco bruin, zonder de roodachtige waas.
- zeer zwart ogende handpennen
- geen scheiding tussen lichte buik en gestreepte borst, donkere tekening loopt door op flank en tussen de poten.

Soms lastig in zo'n erg vers kleed, geen ruikenmerken om je op te richten. Fors beest, maar valt binnen de marge voor mannetje kleine mantel schat ik in...

garryb

Prima juv Geelpootmeeuw toch? (Alleen jammer dat de staart niet te zien is).

• Lange tibia
  • Loeizware snavel
  • Schouderveren en dekveren met verhoudingsgewijs smalle lichte rand
  • Zelfs de buitenste grote dekveren zijn 'genotcht'
  • juv Geelpoten 'mogen' toch een donkere (zij)borst hebben?
  • juv Geelpoten 'mogen' toch zwarte handpennen hebben?
  • Juist ontbreken van goudgele waas in veerrand lijkt me pro Geelpoot
Mocht dit niet zo zijn zie ik weer eens bevestigd dat ik me ver van meeuwenherkenning moet houden.

little-W

Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Mark Zevenbergen

Dank voor de reacties tot nu toe... Er zaten slechts enkele 1KJ meeuwen (hooguit 5), waarbij dit beest er door zijn, postuur, lange poten en grote/brede snavel, uitsprong. Het staat/stond nog niet bij de waarneming, maar ik zou hier een 1KJ man van maken. Er zat nog een 2e donker beest, wat groter leek, en zeker ook lange poten had, maar deze had een beduidend dunnere snavel (ik neigde bij deze ook naar Geelpoot gezien de overeenkomsten met de vogel op de foto, maar dan een 1KJ vrouw)  Vluchtfoto's zijn met mijn huidige cameraatje nog steeds niet echt een optie, maar als een brede (bijna) zwarte eindband en een vrijwel ongetekende witte stuit, die op mijn netvlies gebrand staan, helpen... Bij deze..
De andere 3 juvenielen had ik als Kleine Mantel bestempeld, door de kortere poten, zonder echt op kleedkenmerken te letten. Het zou me echter niets verbazen als dit ook Geelpoten waren, maar ik had weinig tijd en dus mijn aandacht gericht op de 'afwijkende' 1KJ's.

Ik moet er nog bij zeggen dat alle meeuwen donkerder waren dan ik normaal zou verwachten, want het weer ter plaatse was nou niet echt denderend (om het even zacht uit te drukken). Er kwam een Kokmeeuw voorbij met donkergrijze vleugels. Toen het beestje bij mijn boterhammetje kwam zitten, zag ik dat de vleugels doorweekt waren en bedacht ik mij dat het haast een wonder moest zijn dat ik deze vogel zojuist vliegend had gezien. Helaas was toen het nemen van een foto echt geen optie meer. Zicht van een meter of 10 door een soort van watergordijn  :(

theomuusse

nlzorg01

volgens mij een kleine mantel:
relatief lange snavel
geen koude grijskleur

verder is de kop opvallend donker; meestal is die veel lichter. Daar staat weer tegenover dat hij (!) geen donkere scheenvlekken heeft.

ruud_altenburg

Het zijn sowieso twee verschillende vogels. De bovenste is een Kleine Mantel. De tweede lijkt me wel een Geelpoot. Patroon op grote dekveren, lichte topjes op binnenste handpennen, ontbrekende mantelveren, verse middelste dekveer, mogelijk kopveerrui (of natte kop?) en die snavel zou behoorlijk extreem zijn voor een Kleine Mantel!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Mark Zevenbergen

Citaat van: ruud_altenburg op juli 23, 2014, 20:33:55 PM
Het zijn sowieso twee verschillende vogels. De bovenste is een Kleine Mantel. De tweede lijkt me wel een Geelpoot. Patroon op grote dekveren, lichte topjes op binnenste handpennen, ontbrekende mantelveren, verse middelste dekveer, mogelijk kopveerrui (of natte kop?) en die snavel zou behoorlijk extreem zijn voor een Kleine Mantel!
Hallo Ruud,
Bij de bovenste foto is de vogel met gespreide vleugels op de achtergrond de lelijkerd.. En nat wast'ie zeker, want het was pokkeweer...
groet Mark