Houtzwam(men?) op populier

Gestart door Jan Knuiman, juli 27, 2014, 22:00:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Knuiman

De zwammen kwamen voor op vier levende populieren dan wel stompen van populier. Ze waren hard en taai en groot in afmeting (tot meer dan 50 cm breed). Sommige leken qua vorm op Dikrandtonderzwam, maar het merendeel niet of het is een groeistadium dat ik niet ken. Overigens aan de onderkant lijken gallen te zitten die voor zover ik weet alleen bij de Platte tonderzwam voorkomen. Sporenpoeder bruin. Gaat het hier om één zwam of meerdere zwammen? Zie verder de foto's. Als ik nog eens terug moet voor verder onderzoek, dan kan dat.




Groet, Jan

ratje

Vooral de laatste foto vind ik wel op de waslakzwam lijken in een jong stadium, de bovenste kan het ook zijn. Maar of deze op populier groeit? Ik ken hem van eik.

Jan Knuiman

Dank alvast voor je reactie Hannie. Ik heb van zowel de donkere als de lichtere structuren ook foto's gemaakt van een dwarsdoorsnede. Mogelijk helpt dat bij de ID




Groet, Jan

Rob Koelman

#3
Citaat van: ratje op juli 28, 2014, 10:26:28 AMVooral de laatste foto vind ik wel op de waslakzwam lijken in een jong stadium

Ik vind de kleur bruin van de bovenkant op deze foto nou weer juist niet bij was- of harslakzwam passen, maar meer bij platte tonderzwam of dikrandtonderzwam.

Altijd lastig, dit soort jonge exemplaren. Die andere zijn daarentegen juist weer te oud...

Rob
Met vriendelijke groet, Rob

grietaf

Jan, als je wat sporenpoeder verzamelt is er vast wel iemand bij je in de buurt die daar naar wil kijken.
Grieta.

Jan Knuiman

Welbedankt voor de suggesties. We gaan verder met deze exercitie!




Groet,  Jan