Onbekend Franjestaartje Kroatië.

Gestart door henkvanwoerden, juli 27, 2014, 21:59:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Ik zou graag willen weten welke soort dit isHet betreft deze waarneminghttp://observado.org/waarneming/view/86714033Zilvervisje onbekend - Lepismatidae indet. gezien op 2014-07-15 Croatia - Plitvička jezera NPFoto's:Toelichting:Volgens mij een van de Franjestaartjes, zoals Zilvervisje. Orde: Zygentoma.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

"Franjestaart" is juist, want dit is de originele Nederlandse naam uit de tijd dat Zygentoma en Microcoryphia/Archaeognatha nog samen ingedeeld werden in een Taxon "Thysanura" dat veel te veel verschillende inhoudelijke betekenissen heeft gehad.

Maar dit is dus een Rotsspringer. Voor zover ik na kan gaan zou de orde volgens de regels van de ICZN Microcoryphia moeten heten, maar enkele van de meest vooraanstaande experts houden aan Archaeognatha vast - tja, what's in name?

Boven de Alpen zijn ze voor mij enigzins op naam te brengen. Vanaf de Alpen en zuidelijker hoef ik er niet aan te beginnen. De literatuur is extreem gefragmenteerd (en ik heb niet alles) en deze baseert vrijwel altijd op microscopische details omdat veel soorten uitsluitend beschreven zijn van verzameld materiaal uit alcohol of vallen waar al bijna geen schubben meer op zaten. Er is bijna geen mogelijkheid om "levende habitus" aan de soortkenmerken uit de literatuur te koppelen. Wat daarvoor absoluut nodig zou zijn is het eerst van alle kanten levend fotograferen van beesten en dan onder de microscoop identificeren en vervolgens de foto's publiceren (op internet) met de juiste naam en bewijs voor de indentificatie (microscoopfoto's). En dat dan voor alle (zeldzame) Europese soorten. Zal mij benieuwen of ik het in m'n leven nog mee ga maken.

Dat gezegd hebbende: De eerste stappen in determinatie zijn goede foto's van het schubbenkleed, erg goede foto's van ogen/ocellen en extreem goede foto's van mondwerktuigen, antennens, staartdraden, stili etc. - als het effe kan ook onderkant abdomen.

Boven de Alpen kom je met (kop)foto's zoals in ons familieoverzicht een heel eind. Voor de Alpen en zuidelijker is dat ook een eerste vereiste (zonder dat geen beginnen aan), maar alleen daarmee zul je zelden tot de soort komen.

Qua schubbentekening zou dit eventueel de zeer algemene Lepismachilis y-signata kunnen zijn, maar dat is zonder verdere details een wilde slag in de lucht.

Dus: Heb je shots/uitsnedes waar de kop groter op staat, dan is er een kans om tot een genusnaam te komen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henkvanwoerden

Dank je wel Arp. Ik heb geen betere foto's als deze slechte. Het is niet anders.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Zo slecht zijn ze niet, maar het is gewoon niet zo makkelijk ;)

Zijn de originelen niet groter, zodat je de kop er groter uit kunt halen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

henkvanwoerden

Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

Hoi Arp, hier een vergroting van kop en thorax, maar ik vrees dat dat niet veel duidelijkheid schept.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Hoi Henk,

Het scheelt toch net een beetje - in elk geval wordt de suggestie gewekt van de typische oogtekening van Lepismachilis y-signata en dat past dus perfect bij het schubbenkleed dat in elk geval ten noorden van de Alpen ook typisch is voor die soort. De reden dat ik niet alleen daarop af wil gaan, is dat de tekening van het schubbenkleed vaak binnen één soort een paar varianten kent en dezelfde varianten soms opduiken binnen een aantal soorten van hetzelfde genus (zoals de "witte lengteband" in Nederland voorkomt bij Machilis germanica, maar in de Alpen bij meer Machilis sp.).

Samen met de ogen durf ik het wel aan om een iets onzekere(!) Lepismachilis y-signata voor te stellen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)