welke muis doet dit.

Gestart door jeroenroelofsen, juli 27, 2014, 19:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Bij het oogsten van courgettes vond ik het bijgevoegde tafereel.
Naast dit bleken er ook veel doperwten aan de plant aangevreten te zijn. Tussen de doperwten ook een paar holen gevonden waarvan de diameter ca 3 cm bedroeg.
Is op basis van deze gegevens te zeggen welke muis dit geweest kan zijn?
Dit alles in Benschop, Utrecht.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

lucasn

Nu nog het bijgevoegde tafereel  :angel:
Groet,
Lucas Nieuweboer

jeroenroelofsen

#2
Foto staat er op
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

#3
De vraatsporen op zich zijn niet soortspecifiek. Maar het gaat blijkbaar om een muis die kan klimmen. Dan houdt je grofweg over: bosmuis, rosse woelmuis en dwergmuis. In een volkstuintje denk ik vooral aan bosmuis (gewone; grote komt daar niet voor). Klopt ook wel met de gemelde diameter van de holletjes van 3 cm.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Dank voor je antwoord.
Zo'n "voorraadschuur" bovengronds (zo zie ik de plek van de foto tussen de courgettes) is dat normaal voor bosmuis? Is toch al gauw een meter of 4 van de plek waar de doperwten stonden.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 27, 2014, 20:36:21 PMZo'n "voorraadschuur" bovengronds (zo zie ik de plek van de foto tussen de courgettes) is dat normaal voor bosmuis? Is toch al gauw een meter of 4 van de plek waar de doperwten stonden.

Ik vermoed dat de plek waar de doperwten staan niet veilig genoeg is (te open ligt?) en dat dat de reden is dat de muis de peulen naar deze plek heeft meegenomen.

Bosmuizen hebben ook echte voedselvoorraden (voor de winterperiode) van zaden, maar die liggen meestal ondergronds.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Bedankt voor de info, heb hem ingevoerd als onzekere bosmuis spec;
http://waarneming.nl/waarneming/view/86715518
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Citaat van: jeroenroelofsen op juli 27, 2014, 22:32:26 PMheb hem ingevoerd als onzekere bosmuis spec

Dat is wel heel onzeker! Een onzekere gewone bosmuis lijkt mij een net wat betere aanduiding (grote bosmuis komt niet voor op de vindplaats).

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)