haantje uit de Eifel

Gestart door bruggeman, juli 26, 2014, 15:48:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Ik vond een plaatje van mijn soort in de kevergids (1-ste druk). Namelijk plaat pag. 265: 4. Hij wordt daar Phlyllotreta undulata genoemd.
Ik denk dat dat fout is.  Ik denk da 365: 5 Phlyllotreta undulatais en dat de naam van 265: 4 vergeten is. Kan iemand mij helpen?
groet,
Ida

Arp

Iets in de buurt van Sermylassa halensis wellicht?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruggeman

Daar lijkt hij precies op. Zijn er dubbelgangers?
groet,
Ida

Arp

Er is voor zover ik weet maar één soort Sermylassa. Maar het geslacht maakt deel uit van de Galericunae, met een goede 30 soorten in DE. De meeste daarvan lijken voor geen meter op deze, alleen in het geslacht Luperus komen ze een beetje in de buurt, maar ik denk niet dat het een Luperus is.

Dat gezegd hebbende, zijn er meer dan 600 Chrysomelidae in Duitsland, waarvan ik slechts van een klein percentage ongeveer weet hoe ze eruit zullen zien. Ik ben geen keverkenner. Kortom, ik vermoed dat het wel goed zal zitten, maar ik kan absoluut niks met zekerheid zeggen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bruggeman

Reuze bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Mijn keverbibliotheek is miniem en ik heb mijn handen vol aan korst- en trilzwammen. Dus ik houd het maar op: waarschijnlijk Sermylassa halensis.
groet,
Ida