zadelkluifzwam?

Gestart door ratje, juli 25, 2014, 17:30:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Aan de Albaweg, leemachtige grond met zowel naald- als loofbomen vonden we een enkele kluifzwam. De steel is glad, de "hoed"  was vreemd gedrochtig.
Een stukje onder de mic. gedaan en de asci waren 244 x 14 µm, de sporen kwam ik op 16-19x 10-12 µm. J-   Kan iemand me op het juiste spoor zetten?

wimperzwam

De hele paddenstoel geeft de indruk van een sterk gestoorde ontwikkeling. Sporen- en ascimaten zeggen bij het onderscheiden van sommige soorten soms niet veel. Belangrijker is zeker de (microscopische) structuur van het receptaculum en van de steel. Gezien de gladde steel lijkt b.v. Helvella elastica een kandidaat. T.z.t nog eens terug gaan om mogelijk andere exemplaren te verzamelen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

ratje

Citaat van: wimperzwam op juli 25, 2014, 17:54:57 PM
De hele paddenstoel geeft de indruk van een sterk gestoorde ontwikkeling. Sporen- en ascimaten zeggen bij het onderscheiden van sommige soorten soms niet veel. Belangrijker is zeker de (microscopische) structuur van het receptaculum en van de steel. Gezien de gladde steel lijkt b.v. Helvella elastica een kandidaat. T.z.t nog eens terug gaan om mogelijk andere exemplaren te verzamelen.

Mvgr.,
Henk Huijser.
dank je,  ik ga mijn best doen, moet het ff wat regenen. Zal lastig worden er stond er maar eentje en die heb ik meegenomen. Ik kan kijken of de steel hol voelt