Ideeën & tips voor Waarneming.nl

Gestart door Vincent, juli 02, 2007, 11:14:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

Ideeën voor nieuwe functionaliteit? Tips?[/size]

Hier kunnen ze gemeld worden!

Staat in de planning:
Gebieden als polygonen vastleggen.

Berichten die verwerkt zijn, worden verwijderd.
Vincent

joost_gabriels

hoi meschien is het leuk om een chatbox te doen voor waarneming.nl die kan je wel ergens gratis verkrijgen maar dan is hij helaas openbaar maar het is meschien wel een leuk idee  
vriendelijke natuur groetjes joost gabriels

Bas vd Burg

Ik las in een ander topic dat waarneming.nl de waarnemingen niet verkoopt de PGO's maar ze wel beschikbaar stelt aan hun.

Mijn vraag is "verkopen" de PGO's vervolgens onze waarnemingen wel door aan bedrijven als natuurloket.nl?

Natuurloket.nl is een "onafhankelijke informatiemakelaar" waar adviesbureaus, burgers en overheid in eerste instantie een gratis, maar zeer globale, quickscan kunnen doen inzake de natuurwaarden in een bepaald gebied. Wil een aanvrager meer gedetailleerde info over een bepaald gebied dan moeten ze betalen.  Natuurloket.nl haalt de gegevens uit de databases van verschillende PGO's en hebben het "onbeperkt gebruiksrecht" van deze gegevens. Ik heb geen idee of natuurloket hiervoor de PGO's een vergoeding geeft. Maar als natuurloket.nl de PGO's een vergoeding geeft voor het gebruiksrecht, dan lijkt het mij zo fair als waarneming.nl een deel van deze vergoeding krijgt of zie ik dat verkeerd?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

characea

#3
Volgens mij moeten adviesbureau's, na checken van de gegevens, via het natuurloket, een offerte aan elke PGO vragen.
Vaak is het teveel werk en sneller en actueler om zelf te gaan kijken.
(dacht ik)
Er zijn genoeg PGO's waarbij het databeheer en het gehele offertetraject zo tijdrovend is dat er niet vet op verdiend wordt.

Bas vd Burg

Volgens is dat dus niet het geval, ik heb me net aangemeld bij natuurloket.nl en een online-offerte opgevraagd voor een bepaald gebied. De offerte bestaat uit verschillende posten oa splitsing in kosten voor de verschillende PGO's.

In een offerte staat dan bijv:

Vogels (SOVON)
In de databank van SOVON Vogelonderzoek Nederland zijn gegevens opgenomen van 1 van de 1 gevraagde kilometerhok(ken). De gegevens zijn verzameld in de periode 1994 tot en met 2005. Er komen minimaal 27 soort(en) voor die wettelijk beschermd zijn. Er komen minimaal 2 soort(en) voor die op de Rode Lijst staan.
NB: Levering van de data kan alleen plaatsvinden met toestemming van de tellers (eigenaren van de gegevens).

Kosten: Standaard met toelichting
- Bijdrage bestandsopbouw/onderhoud en vrijwilligersnetwerk Selectie, interpretatie en toelichting schrijven   368,-  
-  BTW (19%)   70,-  
TOTAAL € 438,-  

Product
De gegevens worden standaard op kilometerhokniveau geleverd in een Excel-document, inclusief vermelding of een soort onder de Habitatrichtlijn of Vogelrichtlijn, de Flora- en faunawet of de Rode Lijst valt. Per kilometerhok worden alle soorten geleverd, zowel beschermde als niet-beschermde soorten. Naast de gegevens wordt standaard ook informatie gegeven over de volledigheid en actualiteit van het onderzoek en de herkomst van de gegevens (MS Word-document). In de eventueel bij te leveren toelichting wordt informatie gegeven over de ecologie van de beschermde soorten en/of geplande ingreep in relatie tot de aanwezige soorten (MS Word-document). De gegevens en eventuele toelichting worden per achterliggende organisatie (PGO) aangeleverd.


Daarnaast ontvangt Natuurloket.nl voor deze offerte zelf 225 euro voor de coördinatie.

De opdrachtgever hoeft dus niet zelf bij de verschillende PGO's offertes uit te zetten, natuurloket.nl coördineert dat en brengt daar kosten voor in rekening.
De PGO's leveren zelf wel een toelichting aan. Hoe dat precies gaat weet ik niet:
krijg je 1 rapport met alle toelichtingen via natuurloket.nl of krijg je van elke PGO apart een toelichting?

Maar goed, het was maar een ideetje, jullie moeten maar kijken wat je ermee doet......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rinie van Reenen

#5
Iets heel anders: er zijn topspotterslijsten voor de diverse soortgroepen. Daarbij worden de topspotters weergegeven in rood (al dan niet vetgedrukt). Echter, de grens ligt hierbij standaard bij de 300 resp. 400 soorten, terwijl dat bij veel soortgroepen niet haalbaar is (libellen, dagvlinders); deze grens is, lijkt me, afkomstig van de situatie in vogelland. Is het een idee om deze grenzen meer soortspecifiek te maken (bij libellen bijvoorbeeld bij 40/50 en 50/60)?
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

#6
En nog wat: Als je een zeldzame soort invoert, krijg je een waarschuwingsschermpje met de vraag of je het wel zeker weet. Is natuurlijk nuttig. Nu is het echter zo dat, als je van een reeds ingevoerde waarneming later de soort wijzigt (via de knop 'soort wijzigen', en dus niet via 'bewerken'), je dit waarschuwingsscherm niet krijgt. Zou misschien handiger zijn dat dit wel gebeurt?

(Had dit bericht eerst onder Bugs staan, maar daar hoort het misschien niet.)
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

Rinie, we lezen wel wat je meldt, maar doen daar nog weinig mee door tijdgebrek.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Ja, da's heel best, hoor! Het heeft geen haast ofzo, maar 't is maar dat het gelezen wordt. En het stond volgens mij onder het verkeerde topic, vandaar dat ik het verplaatst had. We wachten af! Enne, met zo'n omvangrijke site als waarneming.nl is het volstrekt begrijpelijk dat er tijdgebrek is!
Groet, Rinie van Reenen

hiskodevries

CiteerIets heel anders: er zijn topspotterslijsten voor de diverse soortgroepen. Daarbij worden de topspotters weergegeven in rood (al dan niet vetgedrukt). Echter, de grens licht hierbij standaard bij de 300 resp. 400 soorten, terwijl dat bij veel soortgroepen niet haalbaar is (libellen, dagvlinders); deze grens is, lijkt me, afkomstig van de situatie in vogelland. Is het een idee om deze grenzen meer soortspecifiek te maken (bij libellen bijvoorbeeld bij 40/50 en 50/60)?
dat is gerealiseerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jeroen Nagtegaal

bij elke soort staat de 1e en de laatste waarneming, maar is het niet handiger om er van te maken, vroegste en laatste waarneming?
http://waarneming.nl/soort.php?id=584&wno_...m_tm=&tab=stats
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohnvR

Het zou leuk zijn als je bij het kijken naar de foto's (in soortenoverzicht) selecties kunt maken, die in het invoerscherm zijn opgegeven, dus bijv. op rups, ei, mannetje, 1e winter, etc., etc., eventueel ook op gebied, provincie en zo.

Ik zocht bijv. naar foto's van de rups van de atalanta, om de variatie te bekijken. Je moet dan heel veel pagina's doorbladeren en je krijgt ze niet overzichtelijk bij elkaar.

Vincent

CiteerHet zou leuk zijn als je bij het kijken naar de foto's (in soortenoverzicht) selecties kunt maken, die in het invoerscherm zijn opgegeven, dus bijv. op rups, ei, mannetje, 1e winter, etc., etc., eventueel ook op gebied, provincie en zo.

Ik zocht bijv. naar foto's van de rups van de atalanta, om de variatie te bekijken. Je moet dan heel veel pagina's doorbladeren en je krijgt ze niet overzichtelijk bij elkaar.
http://waarneming.nl/fotos_zoek_overzicht....ort=723&eigen=N

:)

Te bereiken via het menu: "Multimedia"-> "Zoeken in multimedia".
Vincent

JohnvR

:duim: Hartelijk dank. Ik had al een vermoeden dat het misschien op de een of andere manier zou moeten kunnen, maar deze functionaliteit kende ik nog niet. Je moet niet alleen de dier- en plantensoorten een voor een leren kennen, maar ook de functionaliteiten van waarneming.nl  B) Ik ga het steeds meer waarderen.  

wouterbosgra

Het enige wat ik op deze site nog een beetje mis zijn wat uitgebreider beschrijvingen bij soorten -> tabblad 'overzicht'. Deze beschrijvingen staan er nog niet vaak bij. Misschien is het leuk om hier een wiki van te maken, zodat iedereen gewoon kan aanpassen?

Jord

Bij Eeuwige Maandlijst verschijnt rechts onderaan een Totaalscore. Zou het niet aardig zijn om van deze Totaalscore ook een Topspotterslijst te maken?
Sorry, ik ben gek op ranglijstjes.
Maar wie weet stimuleer je er ook mee dat waarnemers (nog) meer gaan invoeren.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

hiskodevries

jord, dat moet je onderling maar vergelijken, vi een scherm gaat het niet lukken. ( e grote impact op de database)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citeerbij elke soort staat de 1e en de laatste waarneming, maar is het niet handiger om er van te maken, vroegste en laatste waarneming?
http://waarneming.nl/soort.php?id=584&wno_...m_tm=&tab=stats
Dat is aangepast.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Harteman

Ik loop al een tijdje met het volgende idee rond:

Is het mogelijk om een kaartje te plotten waarin te zien is in welke gebieden van Nederland de meeste escapes/exoten per diergroep rondvliegen.
Dan doel ik met name op watervogels die hier en daar opduiken (met uitzondering van Nijlgans, Indische gans en Canadese gans, die al massaal voorkomen).
Ik wil namelijk wel eens zien in welke gebieden de meeste exoten waargenomen worden. Wellicht blijkt dat er wat vaste adressen zijn waar men niet zo nauwkeurig met de vogelkweek omspringt dan eigenlijk de bedoeling is... en daar zie ik dan ook weer mogelijkheden om hier en daar eens langs te gaan.
Het te plotten kaartje hoeft dus niet soortgebonden te zijn, daar iedere watervogelhouder heeft meestal wel een verscheidenheid aan soorten op de vijver rondzwemmen.

Ik baal er van dat dit soort adresjes ervoor zorgen dat de vogelhouderij in een negatief daglicht komt. Ik voel me nog net niet persoonlijk verantwoordelijk, maar ik zou wel het tij willen doen keren. Misschien is hier dus medewerking van Waarneming.nl mogelijk op deze manier.

Alvast bedankt!

Jan

Zonnekoning

Is het misschien mogelijk om een apart forum te maken voor problemen bij OSX-gebruikers?
Ik kom wel eens een probleem tegen en weet niet precies waar ik die kwijt kan.
Het is wel eens voorgekomen dat ik iets bij "Bugs" meld en dan word ik doorverwezen naar "Ondersteuning voor brouwsers". Dit steekt wel een beetje, omdat OSX geen brouwser is.
Firefox of Safari onder Windows of onder OSX kan je ook niet met elkaar vergelijken.
Ik heb op dit moment een paar probleempjes die ik dus niet goed kwijt kan.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

hiskodevries

Jan,
goed idee. misschien een aparte site hiervoor inrichten ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Bij het vogelforum - ik weet niet of dit elders ook zo is - is een behoorlijk aantal topics vastgezet (in totaal 7). Dat zorgt ervoor, dat er nog maar 13 losse topics per pagina getoond worden - wat de doorstroming wel erg hoog maakt. Is het misschien mogelijk om het totaal aantal topics per pagina (in elk geval bij het vogelforum) wat op te vijzelen?
Groet, Rinie van Reenen

Zonnekoning

CiteerLodewijk: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=37543
leef je uit.
Bedankt. :duim:
Zal ik doen als ik weer terug ben van vakantie.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rinie van Reenen

De lijst met moderators (http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?act=Stats&CODE=leaders) heeft ook een kolom 'forums'. Die lijkt me op dit moment niet zo zinvol, omdat bij allen staat 'alle forums'. Is het misschien handiger om eenvoudigweg te noteren voor welke soortgroep zij moderator zijn? (Ik weet ook wel, er is ook een forumonderwerp 'wie is wie' ofzo, maar dat weet natuurlijk niet iedere nieuwkomer te vinden.)
Groet, Rinie van Reenen

huysse

Is het een idee om een aparte foto-rubriek voor veren te maken?

groet,
Marijke

Rinie van Reenen

CiteerIs het een idee om een aparte foto-rubriek voor veren te maken?

groet,
Marijke
Goeie! Kan nuttige database worden!
Groet, Rinie van Reenen

Robert Heemskerk

Volgens mij is het kaartje(google-plattegrond) verbeterd!?
Ziet er opeens zo mooi uit  B)

Andere wijziging om foto's te bekijken per rubriek (multimedia) vind ik ook heel nuttig.
Alleen wel heel jammer dat ik nu niet het hele overzicht van foto's meer kan bekijken!?
Of zie ik een funktie over het hoofd..

Ik vond het altijd zo leuk om alle foto's per dag even door te bladeren om te zien wat er allemaal voor mooi's gefotografeerd was..


Jeroen Nagtegaal

CiteerVolgens mij is het kaartje(google-plattegrond) verbeterd!?
Ziet er opeens zo mooi uit  B)
Viel mij ook op alleen is het maar deels, alleen jammer dat daardoor je een deel van de kaart niet kan zien..
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

matthijsbroere

CiteerAlleen wel heel jammer dat ik nu niet het hele overzicht van foto's meer kan bekijken!?
Of zie ik een funktie over het hoofd..
Ga naar bijvoorbeeld Multimedia -> Vogels (http://waarneming.nl/fotos_overzicht.php?diergroep=1) en kies bij "Soortgroep" voor "Alle".
Matthijs Broere