Filmpje Vogels in Kenia

Gestart door Albert Fopma, juli 02, 2007, 00:25:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Albert Fopma

Op mijn website (over mijn katten - Maine coons, die ik wel netjes in een ren laat lopen...) heb ik nu ook een filmpje (fotoraportage met muziek) geplaatst over onze reis naar Kenia.

Ik heb mij beperkt tot de vogels... veel kijkplezier.


My Webpage

groeten
Albert

redmar_woudstra

Erg leuk filmpje! Ik ben er zelf in 2003 geweest, erg leuk alles weer een beetje terug te zien. Met name de opnames van de Martial Eagle, Coqui Francolin, Black-bellied Bustard (samen met de Palmwever en Zwavelkanarie de enige die ik zelf niet gezien heb), Usambiro Barbet, Purple Grenadier en Jameson's Firefinch. Al vraag ik me af of dat wel Jameson's Firefinches zijn. Die is veel bruiner en meer roze. Als ik deze foto zo bekijk, zo ik gaan voor Red-billed Firefinch - Vuurvinkje.
groet,
Redmar

Albert Fopma

Grappig, tot gisteren had ik ze ook als vuurvinkje te boek staan, maar de blauwgrijze snalvel en de donkere kont brachten me aan het twijfelen.
grt Albert

PieWie

Leuke plaatjes. Ben net zelf teug van een mooie trip door Kenia (ruim 820 soorten) dus ook nog mooie herinneringen. Ik denk wel dat je de determinatie van de trap moet aanpassen, het is een hartlaubs. Dit vanwege de grijze nek en wat groezelige bovendelen.

groeten,

Pierre

redmar_woudstra

CiteerGrappig, tot gisteren had ik ze ook als vuurvinkje te boek staan, maar de blauwgrijze snalvel en de donkere kont brachten me aan het twijfelen.
grt Albert
Ik heb de gids erbij gepakt, en inderdaad: je hebt toch gelijk inderdaad. Het zou inderdaad heel goed een Jameson's Firefinch kunnen zijn. Voor mijn gevoel blijft die een stuk rozer en dat vrouwtje zit me ook niet lekker, maar die snavel zou Red-billed uit moeten sluiten. Waar is de foto genomen? Jameson's komt in Kenia alleen voor in Tsavo en in het westen (Kongelai). Misschien is African Firefinch een andere optie?
groet,
Redmar

Albert Fopma

Citeer
CiteerGrappig, tot gisteren had ik ze ook als vuurvinkje te boek staan, maar de blauwgrijze snalvel en de donkere kont brachten me aan het twijfelen.
grt Albert
Ik heb de gids erbij gepakt, en inderdaad: je hebt toch gelijk inderdaad. Het zou inderdaad heel goed een Jameson's Firefinch kunnen zijn. Voor mijn gevoel blijft die een stuk rozer en dat vrouwtje zit me ook niet lekker, maar die snavel zou Red-billed uit moeten sluiten. Waar is de foto genomen? Jameson's komt in Kenia alleen voor in Tsavo en in het westen (Kongelai). Misschien is African Firefinch een andere optie?
Dit is een fot van dezelfde vogel van de achterzijde.
Locatie tussen Nairobi en Tsavo.



Toch een vuurvinkje ???

groet
Albert

Albert Fopma

CiteerLeuke plaatjes. Ben net zelf teug van een mooie trip door Kenia (ruim 820 soorten) dus ook nog mooie herinneringen. Ik denk wel dat je de determinatie van de trap moet aanpassen, het is een hartlaubs. Dit vanwege de grijze nek en wat groezelige bovendelen.

groeten,

Pierre
Sorry, maar ik blijf toch bij een zwartbuiktrap.... gezien de beschrijving "less black on face, greyer brown cheek...."

Deze foto is misschien duidelijker....

820 soorten is wel supergaaf !!!



Groet,
Albert

redmar_woudstra

Dag Albert,

Ik ben net zo veranderlijk als het weer, maar op basis van deze foto ga ik inderdaad toch voor Red-billed Firefinch.
Die trap lijkt me inderdaad ook een Hartlaub's trap.
Nu ik die vuurvinkjes wat beter bekeken heb, zie ik dat ik zelf nog een foto heb van een, naar mijn weten, Red-billed Firefinch. Maar ik bekijk hem nu, en deze heeft een blauwgrijze snavel. Het kleed lijkt er verder wel op te passen, dus ik twijfel nog. Foto's zijn genomen bij de Victoria Watervallen, Zambia. De soorten die er voor kunnen komen zijn Red-billed, Jameson's en Brown Firefinch. African Firefinch komt niet dichterbij dan Oost-Zimbabwe.


Misschien dat we hier dan ook meteen uit kunnen komen?
Ik zie eigenlijk, behalve de snavel, weinig dat tegen R-B firefinch pleit, maar ik twijfel nu toch weer. De vogel lijkt ook wat weinig rood en te bruin op rug en achterhoofd.
groet,
Redmar

frankmeer

Frank van der Meer

redmar_woudstra

CiteerOctober 2007????  :wacko:
Wat bedoel je hiermee?
groet,
Redmar

frankmeer

Nou, dat er in de eerste paar seconden van het, overigens erg leuke, filmpje in beeld staat: October 2007. Ik denk dat de 7 een 6 moest zijn.
Frank van der Meer

Albert Fopma

Juist...... oktober 2006 !!!!!
Goed gezien.

Bas vd Burg

Leuke impressie!! Moet ik toch ook maar eens heen..............

Maar goed, die Aalscholver aan het begin, doet mij toch sterk denken aan een White-breasted Cormorant ipv een Aalscholver
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HJDT

CiteerLeuke impressie!! Moet ik toch ook maar eens heen..............

Maar goed, die Aalscholver aan het begin, doet mij toch sterk denken aan een White-breasted Cormorant ipv een Aalscholver
Afhankelijk van welke taxonomische lijst je aanhoudt klopt de naam wel of niet. Sommige hebben er een soort van gemaakt en anderen weer niet.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

laatvlieger

Leuk filmpje!

Roze pelikaan is trouwens great white pelican en geen pink backed pelican (dat is namelijk de kleine pelikaan)

Misschien kun je er ook de wetenschappelijke namen bij zetten?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Albert Fopma

CiteerLeuk filmpje!

Roze pelikaan is trouwens great white pelican en geen pink backed pelican (dat is namelijk de kleine pelikaan)

Misschien kun je er ook de wetenschappelijke namen bij zetten?
Zal ik in versie 3 aampassen.
groet,
Albert