Zwarte heidelibellen op onverwachte plek.... aanvoer met planten?

Gestart door JohanvantBosch, juli 23, 2014, 23:28:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

http://waarneming.nl/user/view/2164?q=&akt=0&g=0&from=2013-07-23&to=2014-07-23&prov=0&z=0&sp=634&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=&zoektext=0&from=2014-07-21&g=0&akt=0&to=2014-07-23&prov=0&z=1&m=K&zeker=O&rows=20&month=0&only_hidden=0

De afgelopen dagen trof ik bij een plasje nabij mijn werk (Delft, Zuid-Holland), aanzienlijke hoeveelheden Zwarte heidelibellen aan. Tot eergisteren had ik er nog nooit een gezien. Tot eergisteren in de gehele gemeente Delft geen waarnemingen op waarneming.nl. De afgelopen tien jaar enkele waarnemingen binnen een straal van een kilometer of vijf, steeds van enkelingen.

Volgens mij is het een nogal lokaal verschijnsel en is er op dit moment geen sprake van een buitengewone influx van Zwarte heidelibellen die elders in Zuid-Holland merkbaar is. Het lijkt mij daarom zeer waarschijnlijk dat ze lokaal zijn uitgeslopen. Ik heb nog niet serieus naar huidjes gezocht, een globale blik leverde niks op. De uitsluipperiode heeft ongetwijfeld tijdens mijn vakantie plaatsgevonden.

Maarrr.... waar het me eigenlijk om gaat. Deze plas en zijn omgeving is vorig jaar zomer helemaal op de schop gegaan. Dat was zo'n onaantrekkelijke situatie, dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat een zwarte heidelibel daar eitjes heeft gelegd. Aan het einde van de herinrichting zijn wel op de nieuwe oevers matten neergelegd met inheemse planten. Ik vroeg me af wat voor herkomst gebruikelijk is voor zulke planten en of met die actie eitjes meegekomen zouden kunnen zijn. Zijn daar gevallen van bekend? Bij deze of andere soorten (en dan bedoel ik niet in aquaria)?

fdebets

Deze soort zwerft ook wel ja. Sinds enkele jaren is er hier ook een extreme uitbreiding.