Back from the tropics

Gestart door Rick van der Weijde, augustus 09, 2004, 22:21:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Vanmiddag teruggekomen uit het Afrikaanse Kenia, waar ik het geluk had de afgelopen maand te mogen doorbrengen. Het was weliswaar niet mijn eerste keer in Kenia, het blijft toch weer een hele expeditie. Een heel druk tijdsschema, om zoveel mogelijk locaties te bezoeken, blijft een slopend verhaal. Maar tijd van relaxen is nu weer aangebroken...  :D

In de 4 weken Kenia heb ik bij elkaar 498 weten te 'scoren', waaronder ook enkele zeer bijzondere. Om bijvoorbeeld te noemen, de 5e Zwarte Stern voor Kenia (althans, naar mijn weten de 5e), een rare klauwiersoort die niet in de Oost-Afrikaanse vogelgids staat, een mogelijke Siberische Wulp... (wat ook de eerste voor Kenia zou zijn...) De laatste hebben allen nog bevestiging nodig van gemaakte foto's, schetsen en andere  kenners...  ;)
Natuurlijk zijn ook de 'gewone' Keniaanse soorten erg leuk. Afrikaanse Zeearenden in overvloed, Kroonarend, verschillende soorten toerako's, uilen, nachtzwaluwen, wevers, krabplevieren, noem maar op.... binnenkort verschijnen ze allen op de site.

Ook weer vele foto's gemaakt. Deze zullen komende periode langzaam maar zeker worden toegevoegd aan mijn site. Ook de foto's van vorig jaar zijn hier te bewonderen. Corotauria.nl

Ben ook zeker benieuwd naar de verhalen van anderen tijdens hun vakanties.... en misschien als ik iets minder moe ben, dat ik het een en ander nog wat uitgebreider kan vertellen. Indien gewenst natuurlijk....  :D  ;)

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

chrisje

Hallo,

Ben benieuwd hoe je foto's er uitzien.
Het lijkt me prachtig om daar heen te gaan en zoveel
andere dieren te zien.

Gr. Chrisje

Pim

Ben nieuwsgierig naar je (vogel)verhalen.

Heb wel te doen met de Kenianen die momenteel afstevenen op een hongersnood.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rick van der Weijde

Ik hoorde die hongersproblemen inderdaad ook toen ik terug kwam. Ik moet bekennen dat me dat in Kenia zelf niet eens zo heel erg is opgevallen. Natuurlijk kom je als toerist - al hebben we de massastromen getracht te wijken - niet veel op dergelijke plaatsen. Arme mensen heb je daar overal, en dat is me nu niet meer opgevallen dan voorgaand jaar. Maar ik sluit me in ieder geval helemaal aan bij je medeleven.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Vlindertje

Vanzelfsprekend wordt je als toerist opzettelijk uit de slobbenwijken gehouden.
Ben zelf 3 jaar geleden met een groepsreis door Kenia en Tanzania getrokken. Toen heb ik vooral genoten van de prachtige natuur en de mooie mensen. Erg bijzonder. Ook ik heb toen niet de echte diepgaande armoede ervaren, al viel het me op dat de meeste mensen die ik heb ontmoet, gelukkig waren juist met wat ze niet hadden... Zoals ik al zei, tijdens deze reis heb ik niet het extreme gezien.

Een jaar later ben ik met een vriendin naar Uganda geweest, op eigen houtje, zeg maar. Zij kende daar met wat mensen en ze had me verteld over een aantal kinderprojecten die daar lopen (weeshuizen, straatkinderen e.d.). Aangezien ik erg geinteresseert was geraakt door haar verhalen, goed met mijn camera overweg kan en ik het afrikaanse leven mistte, besloot ik mee te gaan om het leed vast te leggen op camera en de wereld even wakker te schudden...
Nou... met de foto's (ongeveer 7 rolletje) is de enige die tot op heden is wakker geschud ikzelf. Ik was, op zijn zachts gezegd erg onder de indruk van deze reis en heb ze nog aan niemand anders kunnen laten zien buiten die vriendin.
Wat een armoedige wereld krijg je te zien als je even buiten de toeristische wijken stapt! Aan de ene kant zie je vrolijke kindjes die je blij wilt maken door met ze te spelen, aan de andere kant hoor je verschrikkelijke verhalen van misbruik, corruptie, oorlogsleed in het noorden van het land en zie je veel leed en criminaliteit. De kinderen zien er ongezond uit en velen zijn ook ernstig ziek. Sommige verhalen en beelden heb ik ver weg gestopt, sommigen ga je in de loop van de tijd relativeren.

Het nieuws van hongersnood in Soedan of Kenia of waar dan ook gaat me aan het hart. Ik hoop dat, net als ik, mijn medemens wat vaker stil zal staan bij de andere kant van de wereld (figuurlijk gezien) en even uit zijn egoisme kan stappen om wat geld over te maken naar dit soort doelen.
Niet iedereen heeft het zo goed als wij, dit zouden we vaker moeten realiseren!!

Maar goed... ik weet dat dit verhaal niet echt toepasselijk is op deze site, evengoed wilde ik toch graag even reageren.

Thanks anyway.
Groetjes.
Vlindertje, alias Els

Rick van der Weijde

CiteerVanzelfsprekend wordt je als toerist opzettelijk uit de slobbenwijken gehouden.
Ben zelf 3 jaar geleden met een groepsreis door Kenia en Tanzania getrokken. Toen heb ik vooral genoten van de prachtige natuur en de mooie mensen. Erg bijzonder. Ook ik heb toen niet de echte diepgaande armoede ervaren, al viel het me op dat de meeste mensen die ik heb ontmoet, gelukkig waren juist met wat ze niet hadden... Zoals ik al zei, tijdens deze reis heb ik niet het extreme gezien.
Ik ben niet zo sociaal aangelegd, dat ik het kan vinden met een grote groep mensen en ik heb om die reden dan ook nog nooit zo'n groepsreis geprobeerd. Tuurlijk kan het heel gezellig zijn, en kun je nieuwe vrienden maken, maar op den duur begin ik me er dan toch aan te ergeren dat ik niet heen kan gaan naar de plaatsen waar ik dat graag zou willen. Zoals je al zegt, is het logisch dat je als toerist uit die plaatsen wordt gehouden.
In de vier maanden dat ik nu in Kenia heb gezeten - eigen houtje, ongeorganiseerd - moet ik bekennen dat ik nu ook niet erg naar die gebieden wordt getrokken... (als je dat op zo'n plastische wijze mag zeggen). En als je gewoon je eigen weg gaat - dat wil zeggen (in mijn geval) naar mooie natuurgebieden, enz - kom je dergelijke streken niet ontzettend veel tegen. Althans zo is mijn ervaring. Natuurlijk zie je de sloppenwijken, en natuurlijk zie je veel (eh... lees heel veel) armoede. En uiteraard kom je in afgelegen oorden niets anders dan modderhutten en arme mensen tegen. Maar nu zou er sprake van een nadere hongersnood, en wat ik juist wilde zeggen is dat het me dit jaar niet meer is opgevallen dan vorig jaar. Dat vind ik trouwens wel vaker het geval bij dat soort nieuwsberichten. Dan schenken ze ineens aandacht aan burgeroorlogen, hongersnoodrampen en dat soort dingen, terwijl die al jaren aan de gang zijn...  En begrijp me nu niet verkeerd hoor! Het is uiteraard top dat de pers aandacht aan dergelijke dingen besteed, want zonder dat denkt de grootste groep mensen niet eens aan dat soort dingen (denk ik...). Maar er zou eigenlijk iets vaker stilgestaan moeten worden dat dergelijke dingen ook gebeuren als de kranten het er niet overhebben...
Misschien dat ik er helemaal naast zit hoor, maar zo denk ik erover. En dat wilde ik toch nog even kwijt...
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Vlindertje

Voor mij was het de eerste keer in Africa, eerste "verre" reis en eerste groepsreis. Ik zou er waarschijnlijk niet nog eens voor kiezen om met een groep te reizen. Je sociale kwalitieten worden idd op de proef gesteld en je zit (in mijn geval) een dikke 3 weken met elkaar opgescheept. Nou had ik het geluk dat we een redelijk leuke groep hadden, maar op een gegeven moment merk je dat de irritaties toenemen. Uiteindelijk heb ik 1 goed contact op na gehouden (dit is tevens de vriendin waar ik later mee naar Uganda ben geweest).
Maar zo voor de eerste keer lijkt het me wel veiliger om met een groep te reizen; je leert de cultuur kennen op een relatief rustige manier en je kunt je ervaringen delen. Ik heb uiteindelijk toch een hoop geleerd van degenen die reeds eerder in Afrika waren geweest.
Tijdens de reis in Uganda ben ik met opzet naar de armere gedeelten gegaan, het is waar je voor kiest op dat moment. We zijn overigens wel 1 dag (om even af te schakelen) naar het regenwoud aldaar geweest, erg mooi!
Beide reizen waren zeer indrukwekkend, elk op hun eigen manier.
Ik denk dat ik volgende keer toch maar weer kies voor de natuur.
Die is uitgesproken mooi!! En het verdwijnt voor je het weet, he?!
Ben je ook naar het Kakamega rainforest geweest? Daar zag je echt duidelijk de schade die de mens al heeft aangericht. Terwijl in Uganda meer intact was gebleven (ik kom even niet op de naam van dat regenwoud...).

In ieder geval, ik ben het zeker met je eens dat we ons meer moeten inzetten voor dit soort gebieden waar mens en dier lijdt, en niet pas als het eigelijk al te laat is. Maar ja, dat zie je eigelijk met alles, he? Zo zit de wereld in elkaar, tenminste, als wij dat laten gebeuren...

Dank je, leuk om weer eens met iemand anders gedachten uit te wisselen over dit soort dingen!  ^_^

Groetjes!
Vlindertje, alias Els

Rick van der Weijde

CiteerBen je ook naar het Kakamega rainforest geweest? Daar zag je echt duidelijk de schade die de mens al heeft aangericht. Terwijl in Uganda meer intact was gebleven (ik kom even niet op de naam van dat regenwoud...).
Ik ben inderdaad ook naar Kakamega Forest geweest. Overweldigend! Al heb je gelijk dat de invloed van de mens daar heel duidelijk in staat afgetekend. Wat zeg ik. Ze waren het bos aan het leegroven op het moment dat ik er door heen liep... Dat is weer die tegenstelling tussen waardevolle natuur en een lege portemonnee.  <_<
Het lijkt mij ook nog wel erg leuk om naar Oeganda te gaan, en het staat dan ook in de top van de-te-bezoeken-landen... Wie weet.  ;)  
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography