Grote paddenstoelen van ruim 20cm onder berk.

Gestart door Jelle Bakker, juli 20, 2014, 15:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jelle Bakker

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/86494120
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-07-20 Nijkerk - Doornsteeg e.o.
Foto's:






Toelichting:
In een laan van veel berken, staat ook onder deze berken in een berm van gras. diameter hoed tot wel 21 cm met korte steel.geen speciale geur. lijkt wel een iets roze gloed op de hoed zitten. Leek mij door het formaat wel goed te determineren maar dat bleek toch lastiger als ik dacht. ik zat aan een Schaapje te denken maar die is niet van deze periode in het jaar.
bij voorbaat dank Jelle Bakker

ratje

Op foto 2 en 3 zijn witte druppels te zien. Het zijn melkzwammen en eentje groeit er graag bij berk, donzige melkzwam

wimperzwam

Lijkt mij toch de Populierenmelkzwam (Lactarius controversus).

Mvgr.,
Henk Huijser.

Gert Kremer

lijkt mij ook, maar ik heb ze in de 10de maand gevonden in N. Holland. maar misschien kunnen ze er nu ook wel zijn.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Komt Populierenmelkzwam ook bij berken voor? Hier tref ik bij berken de donzige melkzwam.

Paddestoelen houden zich niet altijd aan de regels Gert. Ik vond afgelopen week de roze spijkerzwam zonder dat er maar een enkele boleet in de buurt was.

Jelle Bakker

Dat was voor mij ook de reden dat ik de Populiermelkzwam niet had ingevuld, en ook omdat die in de herfst zou groeien. Inmiddels ben ik er wel achter dat Paddenstoelen zich inderdaad niet altijd aan de "regels" houden. Toch voor de Populiermelkzwam gaan dan? Die lijkt inderdaad wel op alle informatie die ik nu heb.

Jelle Bakker

"probleem" opgelost. Mijn kennis van bomen is niet zo best, dat blijkt. De paddenstoelen staan gewoon onder een populier.

ratje

Citaat van: jbakker op juli 20, 2014, 17:41:32 PM
"probleem" opgelost. Mijn kennis van bomen is niet zo best, dat blijkt. De paddenstoelen staan gewoon onder een populier.
Dat scheelt nogal met een berk, zo kom je op het verkeerde been. :rolleye:

grietaf

Wat valt er toch veel te leren op het forum!
Grieta.

wimperzwam

Even voor de duidelijkheid. Deze melkzwam is niet alleen geassocieerd met Populier maar ook met Wilg. In de duinen kan men de soort dan ook onder Kruipwilg aantreffen. Overigens moet men er wel naar streven paddenstoelen te leren onderscheiden los van de boom waaronder deze groeien. De boom waarbij een bepaalde paddenstoel hoort, kan wel 30 meter verder op uit het zicht staan.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Melchior van Tweel

Citaat van: wimperzwam op juli 20, 2014, 22:35:25 PM
Even voor de duidelijkheid. Deze melkzwam is niet alleen geassocieerd met Populier maar ook met Wilg.
Klopt helemaal. Ecologisch gezien hebben wilg en populier zeer veel met elkaar gemeen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Citaat van: grietaf op juli 20, 2014, 20:04:55 PM
Wat valt er toch veel te leren op het forum!
Grieta.
Kan me daar helemal bij vinden.  :duim: Goed om te onthouden.

Jelle Bakker