Eitjes en Rupsen Rouwmantel op Geoorde wilg (S. aurita)

Gestart door JW_2all, juli 19, 2014, 18:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

JW_2all



Dit is een eigen foto, en geen eigen waarneming, en niet in Nederland. Op een hoogte van circa 1700 meter boven zeeniveau. Ik zal hem dus niet invoeren in waarneming.nl, misschien in observado.org.
De waarnemers zelf maakten een foto van een rouwmantel, en zagen op die foto dat de vlinder aan het eieren leggen was. Ze gingen voor de 3e keer terug naar de plek, net toen ik langs kwam.
Zij vertelden dat mieren de eieren aanvreten, en dat de rupsen in het begin in een zelf gesponnen cocon leefden. Toen ik zelf ook mocht kijken, bleken de meeste rupsen het cocon verlaten te hebben, en rond te sjouwen op de tak.

Er valt nog wel iets meer te vertellen over de tak, de hoogte in de boomkruin, de leeftijd van de boom, de zonligging, e.d., maar dat doe ik pas als men erom vraagt.

Aangezien ik wankelend op een steile rotswand met tegenlicht probeerde te fotograferen op net iets te grote afstand is de foto van de rupsen helaas niet erg scherp (ik zal het ermee moeten doen):

Wat in ieder geval zeker is: geen haren op de kop, wel op de segmenten.

Bij eerste aanblik dacht ik (vanwege het spinsel) aan Yponomeuta (stippelmot). Het zoekbeeld (en rupsgedrag)  is behoorlijk verwant. Maar de rupsen zelf zijn duidelijk anders qua tekening en beharing.
Groet,
Jan