Hoofdmenu

melkdistel of sla?

Gestart door Louis.Boumans, juli 01, 2007, 15:58:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Louis.Boumans

In mijn tuin vind ik, mnaast gewone en gekroesde melkdistel, plantjes die ik met de flora als gekroesde melkdistel determineer, maar er toch anders uitzien. Itt gekroesde melkdistel nooit veerdelig blad, veel stugger en meer steel tov blad dan de melkdistel.

Ze doen me denken aan (kompas)sla, maar de middennerf heeft aan de onderkant geen stekels. De bloeiwijze is wel weer melkdistelachtig..
Wat is dit toch? Een andere melkdistel, of een andere groeivorm?


Mijn gekroesde melkdistels zien er uit als onder deze link:
gekroesde melkdistel

Louis.Boumans

hier nog een foto van de bloemen en onderaan is een vruchtje te zien

han.endt

#2
Gewone Melkdistel. Geoord, bijna stengelomvattend blad, onderste bladeren met grote eindlob en relatief kleine lichtgele bloemen.

Louis.Boumans

Weet je het zeker? Ik heb nl ook wel gewone melkdistel in de tuin, en die is veel slapper en minder stekelig dan deze. Bij deze zijn de bladeren ook niet ingesneden, dus ongelobd.
De stekels zijn stugger langer dan bij gewone melkdistel: daar staan de stekels vlg de flora op 'lobjes breder dan lang'; hier op lobjes langer dan breed.

Corryabbink

#4
Dag Louis,
Ik hou het op Gekroesde melkdistel(Sonchus asper). De tanding van de bladen het min of meer ongedeeld zijn, de omgebogen oren, roodaangelopen buitenste lintbloemen enz.

Je zou de nootjes kunnen bekijken als je een loep hebt.
Die zijn bij Gekroesde melkdistel sterk afgeplat,smal gevleugeld, met scherpe, ongeribbelde lengteribben. Dicht bezet met zeer kleine teruggerichte papillen. Strokleurig ca. 2,5 cm lang.

Bij Gewone melkdistel:
Nootjes weinig afgeplat, ongevleugeld met afgeronde lengteribben, geheel bezet met korte en zeer dicht opeen geplaatste dwarse ribbels. Roodachtig bruin. ca. 3,5 mm lang.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Louis.Boumans

#5
Bedankt, Corry en Han. Ik hou het voorlopig ook maar op de gekroesde melkdistel. Het pappus komt daar ook mee overeen; ik zal nog eens een rijp nootje zoeken.