Hoofdmenu

tis zwart

Gestart door spanjool, juli 01, 2007, 15:03:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

ra ra wat is dat
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

kvb

Je hebt een mooi stekkie daar Henk. Ik durf te wedden dat je puntmuts van dezelfde plaats kwam. Dit is een Entoloma uit de staalsteeltjesgroep. Zonder de juiste info moeilijk op naam te krijgen. Minimaal de FAN maar zelfs die is al weer verouderd.

Kik

spanjool

Kik, ben ik weer mooi klaar mee.
Je breekt je benen er over zoveel.  :)  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arno van Stipdonk

Je breekt je benen er misschien wel over, maar Staalsteeltjes zijn minimaal vrij zeldzaam dus zeker een leuke waarneming.
Als ik naar de plaatjes kijk in het laatste deel over Entoloma's van Noorderloos dan lijkt ie het meeste op E. chalybaeum var. chalybaeum. Maar er staan er meerder in die er veel op lijken dus......geheel geen zekerheid.

spanjool

#4
geen zekerheid is ook een zekerheid moet je maar denken. Laat Chiel het maar uitzoeken lijkt me.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

dijkstra

Hallo Henk,

op de foto lijkt toch wel duidelijk en zwarte lamelsnede aanwezig te zijn. Is het dan geen Entoloma serrulatum (Zwartsneesatijnzwam)? Ik heb E.serrulatum gevonden bij Zwolle in een blauwgrasland met o.a 3 soorten wasplaten, brede aardtong, oranjebruine korrelhoed, bruine satijnzwam en fraaie knotszwam.

Groet Bert Dijkstra
Groeten Bert Dijkstra

Arno van Stipdonk

Als je de juiste boeken niet hebt gaat het inderdaad ook niet lukken en het zijn geen makkelijke soorten, wel jammer.

dijkstra

Voordat de waarneming tever achterop komt graag toch nog een reactie van anderen. Klopt het dat deze Entoloma een Zwartsneesatijnzwam kan zijn? Of zijn er meer satijnzwammen met een zwarte lamelsnede?

Groet Bert Dijkstra
Groeten Bert Dijkstra

spanjool

Arno Bert en Gerrit, ben dus maar eerst even begonnen met de lamelsnede te bekijken op kleur. Die is zwart.  
ik ga dus es even kijken of ie overeenkomt met E. serrulatum en zo niet gooi ik em weg.   :twisted:  
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

onmiskenbaar E. serrulatum alleen de basidien zijn een beetje aan de smalle kant, verder klopt alles wel behoorlijk. t.e.m het donzige voetje.

foto hoedhuid
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

#10
sporen, kan je vlgs mij alle kanten mee op.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

spanjool

basidien
Vriendelijke groet, Henk Gremmer