nog 2 russula's

Gestart door knabenkraut, oktober 04, 2005, 23:07:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

De eerst is een heb ik gevonden in de berm van een zandpad bij een gemengd bos.
En de gele is gevonden in een beukenbos, maar er zijn verschillende gele russula's
dus voor mij een probleem, de voet is ook licht geel gekleurd. Is er nog een russula kenner in de buurt?
groetjes,
Dini

knabenkraut

de onderkant
groetjes,
Dini

knabenkraut

de gele russula
groetjes,
Dini

Elachista

Stonden er berken in de buurt bij de eerste?
Zo ja: Russula nitida (kl. berkenr.), als ik kijk naar de ruimte tussen de lamellen, en de kenmerkende ring aan de bovenkant v/d steel die aangehecht is bij de lamellen.

De andere gele; R.ochroleuca (geelwitte)
Groet,
Tymo

han.endt

#4
Langs de rand van de hoed zijn rimpeltjes te zien. Is dat niet erg ongewoon voor een Geelwitte Russula. Bij mij komt deze russula met duizenden voor en geen enkele ziet er zo uit als op de foto.
Russula decolorans, Grauwstelige Russula. lijkt mij een optie.

Gr.
Han.

knabenkraut

Bij de eerste stond wel hier en daar een berkeboompje maar ook een paar naaldbomen.  Je kunt het geen berkebos noemen.

En de tweede  heb ik opgezocht in "De grote paddestoelengids voor onderweg" van Tirion (Geleend van de bieb)en daar staat bij: voorkomen in naaldbossen onder dennen en fijnsparren, graag op zure bodems, tussen heide.  En deze heb ik echt in een beukenbos gevonden.

Nog een vraagje: De grote paadestoelen gids is dat een echt goed paddestoelenboek, of zijn er andere  gidsen waar je nog meer aan hebt?
Binnenkort jarig en dan is dit een leuk kado om te vragen, iedere keer lenen van de bieb is ook niet alles. Of is er ook een paddestoelengids in cd rom vorm?
Wie kan me er iets over vertellen.
groetjes,
Dini

han.endt

Prachtige gids om er bij te hebben. Geen enkele gids is echter compleet. Wel staan er erg veel soorten in. Absoluut geen miskoop!

Gr.
Han.