Veren Ransuil? => Bosuil

Gestart door Lowieke, juli 18, 2014, 13:57:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lowieke



Zijn dit veren van een Ransuil? Voor wat het waard is: de pennen rechts op de foto zijn 9cm lang.

Ik ben benieuwd wat er zich heeft afgespeeld. Er lagen wijd verspreid voornamelijk dekveren, slechts een enkele pen. De poep lijkt me iets van vos of marter.


Ter referentie: het twijgje iets recht van het midden is 11cm lang.


Jeroen.

KorHaan

Mijn eerste gedachte was (en is) Bosuil, maar ik laat gaarne een meer deskundig antwoord voorgaan.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

klaas van haeringen


Lowieke

Ronald & Klaas bedankt, dan wordt het Bosuil  :duim:
Jeroen.

keesschreven

Die lichte plek iets linksonder het midden van foto 2, is dat lichtinval of witte poep (zgn. 'smeltsel' van roofvogel)?
Anders lijkt het mij gedaan door een Havik (of Buizerd). De poep (vos of marter sp.?) kan ook erna pas zijn gekomen, die schuimen wel eens prooiresten af. De bosuilveren zijn temeer nog heel en dus niet afgebeten maar uitgetrokken. Dit wijst ook op een roofvogel als dader.

PS. je hebt daar trouwens 5 bujikveren, een alula en een tertialdekveer/schouderveer.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Lowieke

Die witte vlek op foto 3 is een straaltje zonlicht dat door het dichte bladerdak inviel.
Omdat het op vier veren na allemaal buikveren waren en geen enkele veer van een andere vogel had ik het idee dat de uil hier mogelijk een geduchte tegenstander was tegengekomen maar wel als overwinnaar uit de strijd is gekomen. Niet zolang daarvoor hadden enkele jonge boommarters het nabijgelegen nest verlaten en waren dus mogelijk nog in de buurt.
Jeroen.