Kale roodsteelcollybia?

Gestart door marnakroese, juli 17, 2014, 20:48:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

marnakroese

Zag gisteren onder Eiken in het gras deze zwammen.
Is dit een Kale roodsteelcollybia?


Met vriendelijke groeten,
Marna Kroese

grietaf

Op de onderste foto staan wel de lamellen, maar ik kan niet goed zien welke kleur ze hebben.
Grieta.

marnakroese

Hallo Grieta,


Bedankt voor de reactie.
Het is een vondst van Atte. Ik was er wel bij en heb een paar dagen later de foto's gemaakt.
Atte komt er niet helemaal uit andaar dat het nu op het forum staat.


Onderstaand zijn antwoord.



Kleur van de lamellen: moeilijk te omschrijven: vuilwit, met iets roodbruin., dicht opeen, soms gevorkt, korte lamellen1-3, iets aflopend op de steel. 
steel vind ik ook niet echt rood, eerder glimmend donkerroodbruin. Ik kan de kleur niet omschrijven, ongeveer oac474 op de OnlineAuction Color Chart.
Ik sta open voor elke suggestie.
Doe Grieta mijn groeten.
 
Groeten,
Atte

Jan Knuiman

Agrocybe dura misschien?




Groet, Jan

marnakroese


Hartelijk dank Jan.
Ik ga het doorgeven.

Zijn er nog meer suggesties?


Mvg,
Marna Kroese

wimperzwam

#5
Nee, maar Agrocybe dura lijkt mij sterk.

Mvgr.,
Henk Huijser.

marnakroese

Hartelijk dank Henk.


Ik ben bang dat deze paddenstoel onbekend gaat blijven :)


Jan Knuiman

Citaat van: wimperzwam op juli 19, 2014, 19:53:16 PM
Nee, maar Agrocybe dura lijkt mij sterk.

Mvgr.,
Henk Huijset.

Het ligt natuurlijk niet voor de hand dat als verder niemand (ook mensen met tientallen jaren ervaring niet) reageert op een paddenstoel op dit forum, dat die paddenstoel dan het ideaalbeeld van een bepaalde soort zou zijn. Deze paddenstoel is niet hét voorbeeld van een Barstende Leemhoed. Ook de kwaliteit van de foto's laat simpelweg niet toe dat er harde conclusies worden getrokken over de identiteit van deze paddenstoel. Als iemand desondanks wil weten wat het is, probeer ik met suggesties te komen die enigszins in de buurt liggen en ik had dat soort suggesties eigenlijk ook van Henk verwacht. Met "Nee" zegt Henk eigenlijk dat deze paddenstoel nergens op lijkt.....




Groet, Jan

marnakroese

Hallo Jan,


Niet persoonlijk opvatten. Het schijnt echt een moeilijke paddenstoel te zijn.
Vandaar weinig reacties.
Ik heb van Atte een betere foto gekregen.


Groetjes Marna

ratje

ik kan de kleur van de hoed niet beoordelen, maar hij doet me aan de zwart-witte veldridderzwam denken. Maar dat zou Atte toch wel geweten hebben,

marnakroese


Het is zeer waarschijnlijk  Melanoleuca grammopodia ( Streepsteelveldridderzwam ). Het is in elk geval een Melanoleuca, maar geen M. polioleuca,
 
Mail Hannie maar dat ze er dicht bij zat.
 
Groeten,
 
Atte

wimperzwam

De foto van Atte laat maar weer eens zien hoe moeilijk dat het is een soort van een foto te benoemen. Een probleem bij digitalefotografie is het goed vastleggen van contrastverschillen. De hoed op de foto lijkt wit, gelukkig hebben eerdere foto's al laten zien dat dit niet het geval is. Jan, mijn "nee" leg je wel verkeerd uit. Het is mijn antwoord op de vraag of ik nog een suggestie heb en die heb ik niet. Bij het noemen van een naam moet je zelf toch nog even na lopen of de foto iets laat zien wat niet bij die naam past. Om even terug te komen op de suggestie A. dura dan mis ik op de foto onmiddelijk de velumresten op de steel en aan de hoedrand, bovendien kleur van hoed en steel passen niet best. Nu weet ik wel dat velumresten na flinke regen best eens verdwenen kunnen zijn enz., maar de ringvormige zone op de steel blijft lang zichtbaar. Bij jouw suggestie mis ik wel iedere vorm van onderbouwing dus je maakt niemand deelgenoot van hoe je tot die naam bent gekomen. Natuurlijk borrelen bij mij ook wel een aantal mogelijkheden op, maar zolang ik die niet voldoende ondersteund zie door wat waarneembaar is op de foto's, zet ik deze niet op het forum. Marna heeft Atte nog iets gezegd over de sporen (kleur, vorm, eventuele verkleuring met jodium)?

Mvgr.,
Henk Huijser.

wimperzwam

Hallo Marna, ik miste net jouw bijdrage. Mijn laatste vraag, mede ingegeven om te achterhalen of o.a. het geslacht Melanoleuca een mogelijkheid kon zijn, is hiermee beantwoord. Betwijfel echter sterk of grammopodia de oplossing is, normaal gesproken is dat een veel forsere soort.

Mvgr.,
Henk Huijser.