Hoofdmenu

Hulp graag!

Gestart door Timo Roeke, juli 12, 2014, 14:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/86240441Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-07-12 Sallandse Heuvelrug - HaarlerbergFoto's:
Ik zou graag willen weten welke soort dit isHet betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/86240438Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2014-07-12 Sallandse Heuvelrug - HaarlerbergFoto's:
bij voorbaat dank Timo Roeke

gardensafari

#1
Bovenste gevlekte smalbok (Leptura quadrifasciata).
Onderste twee allebei rode smalbok (Corymbia rubra), mannetje.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Timo Roeke

Hartelijk dank voor de super snelle hulp Hans.

Douwe van der Ploeg

En als je nog een keer zelf wilt kijken voor boktorren, voor de volgende of omdat je het leuk vindt, is hier een handige sleutel: http://determineren.nederlandsesoorten.nl/boktorren/app/views/matrixkey/identify.php?epi=7
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 12, 2014, 17:03:47 PM
En als je nog een keer zelf wilt kijken voor boktorren, voor de volgende of omdat je het leuk vindt, is hier een handige sleutel: http://determineren.nederlandsesoorten.nl/boktorren/app/views/matrixkey/identify.php?epi=7

Die sleutel is toch wel voor verbetering vatbaar vind ik zelf, ik heb hem ook wel eens geprobeerd.
De lengte wordt volgens mij exact genomen, zonder marge, dus bij opgegeven lengte van 10mm vallen soorten af die 9,5mm worden...
En de indeling kleuren van het dekschild, met name oranje-geel-bruin-schorskleur, tsja   :-\ :huh:, ik heb even een screenshot toegevoegd.

De vermelding van de onderscheidende kenmerken is daarentegen wel handig.
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Zou kunnen, ik gebruik die lengte zelf eerlijk gezegd nooit, maar er staat wel duidelijk "meetwaarde".. Kenmerken die in mijn ervaring erg goed zichtbaar / te beoordelen zijn, zijn bijvoorbeeld sprietkleur, pootkleur, relatieve sprietlengte en patroon dekschilden.. Als die zijn ingevuld zijn er vaak nog maar een paar over en kan je plaatjes kijken / overige kenmerken bekijken.

En hoe dan ook: het is maar een hulpmiddel. Als je serieus met deze kevers bezig wilt gaan, zal je toch echte literatuur moeten aanschaffen.
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

#6
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 12, 2014, 19:17:34 PM
En hoe dan ook: het is maar een hulpmiddel. Als je serieus met deze kevers bezig wilt gaan, zal je toch echte literatuur moeten aanschaffen.

Ja natuurlijk Douwe, maar ik zie gewoon verbeterpunten, zo'n sleutel moet juist ook door keverleken te gebruiken zijn.
Daar zou rekening mee moeten worden gehouden bij de invoer, niet te snel soorten uitsluiten door een halve millimeter verschil of een verkeerde (verplichte) keuze tussen bruin en schorskleur, liever teveel keuzes overhouden aan het eind, want de "vergelijk" opties zijn best goed, met duidelijke foto's en beschrijvingen.

Met die sleutel kan ik bijvoorbeeld C.fulva niet determineren, ik had oranje ingevuld bij de kleur van de dekschilden, maar dat had dus geel moeten zijn...

Maar goed, het zijn slechts wat tips, wie weet misschien kan Theodoor er wat mee?

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Th.Heijerman

Eerlijk gezegd heb ik de digitale sleutel nog nooit gebruikt. En hij zal ongetwijfeld voor verbetering vatbaar zijn: het betreft nog een proefversie. Naturalis maakt echter de sleutel op basis van het boekje, en dus niet de auteurs zelf.

Ik heb even naar de groottes gekeken. De bedoeling is dat je een bepaald exemplaar op naam wilt brengen, en dat ene exemplaar heeft uiteraard ook één lengte. Als je die lengte invult selecteer je daarmee alle soorten waarvan die ingevulde lengte binnen de minimale en maximale afmeting valt. Dus dat gaat wel goed...

Ik zal binnenkort die digitale sleutel toch eens loslaten op wat bokjes....

Groet, Theodoor



Frank van de Putte

Bedankt voor je reactie Theodoor, ik wist niet wat je bijdrage was aan die sleutel, ik zag slechts je naam eronder staan.

Het invoeren van de lengte is bij die sleutel het eerste invoerveld, maar is denk ik voor veel mensen al lastig, dat blijkt hier op het forum ook vaak.
Het formaat zal meestal geschat zijn, vaak te groot, er zijn maar weinig mensen die kevers verzamelen, de meeste maken slechts een foto.
Dus kan je bij zo'n invoerveld beter een ruime marge inbouwen en/of deze input pas later in de sleutel verwerken.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Th.Heijerman

Maar: de volgorde ligt niet vast, je kan met elk kenmerk beginnen en gewoon de lengte overslaan...
Hoe dan ook , ik zal je opmerkingen doorgeven

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

Timo Roeke

Bedankt voor de link. Ga er de volgende keer naar kijken voor ik hier een post maak.