onbekende gaasvlieg en haft

Gestart door paulnmvossen, juli 15, 2014, 13:29:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

paulnmvossen

Beide 13 07 op licht Maastricht - vielen op door relatief groot formaat. Is/zijn hier nog soort/soorten van te maken of is dat van foto niet mogelijk?

frankneijts

Die haft is een wijfje imago van Ephemera glaucops.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Arp

Hallo Paul,

Ik had hier al eens (te) summier aangeduid wat je moet fotograferen.

Ze zijn lastig om zeker op naam te brengen, c.q. om de juiste details te herkennen. Dit lijkt oppervlakkig op de zeer algemene Chrysoperla carnea s.l., maar er zijn een paar zeldzame look-alikes en om die uit te sluiten moet je één of meer details duidelijk hebben.

Kleur vleugeladering Ch.carnea is één van de weinige soorten in NL met (vrijwel) geheel groene vleugeladering. Ze kan één of twee donkere adertjes ergens in de vleugel hebben, maar in elk geval alle lengteaders en de dwarsaders van het costaalveld (vierkante vakjes langs de voorrand van de vleugel) zijn geheel groen. Dat lijkt een simpel kenmerk, maar het valt vaak bitter tegen om dit op foto's duidelijk te herkennen, o.a. bijvoorbeeld door schaduw van flitslicht etc. Wat de zaak verder compliceert is dat bij een aantal soorten met niet geheel groene dwarsaders in het costaalveld het midden van de dwarsadertjes wel groen is en alleen de uiteinden  smal zwart, soms heel smal - zo smal dat je het met een lampje moet zoeken zegmaar. Anderzijds heeft Ch.carnea wel zwarte haartjes op de groene adertjes staan waardoor ze soms toch donker lijken.

Op je foto's vind ik de dwarsaders van het costaalveld niet duidelijk groen en ook niet duidelijk zwart. Zouden de adertjes zwart zijn, dan is het (met de "kale" kop - zie hieronder) een soort die we graag zeker op naam zouden willen krijgen (verzamelen!)

Koptekening Ch. carnea heeft géén vlektekening op schedeldak, tussen de voelers en bovenop de neus, maar wel een donker (soms rossig) steepje op de wang voor de ogen. Zichtbaar bij kop in zijaanzicht. Ook hier zijn er (slechts) een aantal soorten zonder de dorsale koptekening, maar je zou de zijkant kop ook willen zien om daar dan weer de meeste van uit te kunnen sluiten.

Vleugeladering - intermediaalcel Ch. carnea s.l. heeft een vrij typische configuratie van (gebogen) driehoekige intermediaalcel (dat hebben veel soorten) met het dwarsadertje eronder dat niet onder de cel staat, c.q. niet "in" de cel eindigt maar ver er voorbij (met een enkele aberratieve afwijking). Zie hier voor plaatje en uitleg. Dat is uniek voor Chrysoperla, dus als je die duidelijk hebt, dan ben je er ook. Staat het adertje ver voorbij Im dan is het Ch. carnea s.l., staat het adertje onder Im dan wil je'm zeker beter bekijken (kan nog steeds carnea zijn, maar dan wordt het wel de moeite waard om te dubbelchecken).

Dus:

Heb je het beest nog? Dan wil ik met alle plezier voor je kijken. Je mag sowieso op licht gevangen gaasvliegen standaard voor me vast houden (behalve misschien Ch. carnea als het duidelijk is, maar bij twijfel wil ik ze wel graag zien.

Zo nee, heb je nog foto's meer van de zijkant (kop/vleugels) of deze een slag groter (vleugeladering rondom Im)?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)