halsschilden halsbandparkiet

Gestart door bert regensburg, juli 15, 2014, 14:21:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

bert regensburg

Op internet verschijnen sinds ruim een maand meldingen van halsbandparkieten die in de Randstad rondvliegen met een halsschild om de nek, waarop letter en cijfers kunnen worden afgelezen (vergelijk de Monniksparkieten in Barcelona). Op welke site kunnen zulke meldingen worden doorgegeven of ter attentie van wie kunnen zulke meldingen worden gemaild?
m.vr.gr.
Bert Regensburg

HPM

Ik heb twee meldingen gezien, uit Katwjk en Rijnsburg. Waarschijnlijk van dezelfde vogel. Ik had ook al naar een project gezocht.
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Leuk zo'n geheim merkprogramma. Zelfs nu ik wat gerichter kan zoeken kan ik het project met google niet vinden.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Bert en anderen,

Geen idee om wat voor project het gaat. Jeroen Nagtegaal had ook geen idee. Hij zit nu een week op de Boschplaat op Terschelling met een wat minder goede internetverbinding, maar hij heeft net wel even een oproep geplaatst op Ringersnet (een besloten forum voor ringers). Kan zijn dat er via die hoek wat boven komt drijven. De info komt dan ook wel weer deze kant op.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Oenanthe

Is dit misschien een project van Roelant Jonker van city parrots? Hij zit als lid op dit forum.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hiskodevries

de link die ik verstrekte al eens gestart ???
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

City Parrots

Leidse Parkieten krijgen nummer
  Geef jij ze een naam?
Wetenschappers van Universiteit Leiden zijn begonnen met het nummeren van wilde Halsbandparkieten en willen graag meldingen ontvangen. Zie je een parkiet met een bepaald nummer en meld je die, met foto, als eerste op de facebook pagina van "Parkiet op Nummer", dan mag je deze een naam geven!
"De vogels krijgen een penning om de hals" zegt Roelant Jonker die promotie onderzoek doet naar de Halsbandparkiet. "De penning heeft een unieke letter en cijfer combinatie waarmee we de parkiet makkelijk kunnen identificeren".

De studie begon in 2013 met enkele tests. Doel is de populatieomvang, levensduur, verspreiding en gedrag van Halsbandparkieten beter te begrijpen.
Regelmatig worden gemerkte parkieten teruggezien. Uit hervangsten blijkt dat de vogels goed kunnen leven met deze penningen. We zien geen afname van gewicht of schade aan de nek of elders.
Inmiddels zijn 85 Halsbandparkieten in Leiden voorzien van dergelijke penningen. Dat is ongeveer 10% van de Leidse populatie.
We zijn verheugd over de vele meldingen van genummerde parkieten die we reeds mochten ontvangen. We willen heel graag weten waar in Leiden en omgeving de parkieten zich ophouden en terugmeldingen zijn dan ook erg welkom. Je kan de genummerde parkieten melden via dit webformulier: http://waarneming.nl/haba.php
- Parkiet op nummer - is een gezamenlijk project van het Centrum voor Milieuwetenschappen (CML) van de Universiteit Leiden en City Parrots in samenwerking met het Vogeltrekstation en Waarneming.nl.
Meer informatie: http://cml.leiden.edu/parkiet/  & https://www.facebook.com/parkietopnummer?ref_type=bookmark

HPM

Er is op verschillende plaatsen wel een directe link naar de parkiet-op-nummer-invoerpagina op Waarneming te vinden (http://waarneming.nl/haba.php), maar via het menu van Waarneming kan ik die nergens vinden. Mensen die projecthalsbandparkieten willen melden en daarvoor naar Waarneming gaan, moeten dus eerst ergens anders de link naar de invoerpagina zien te vinden, om vervolgens weer op Waarneming terecht te komen.

Helaas zijn ook de waarnemingen op Waarneming nauwelijks te vinden, dus wat het lopende resultaat is, is ook niet te achterhalen.
Op een na zijn de waarnemingen van gemerkte Halsbansparkieten niet te selecteren met '(kleur)ringdragend'. Ze zijn wel gekenmerkt door 'Halsbandparkieten met Tag' als soortwaarneming, maar daar is niet op te selecteren.
Voor deelnemers lijkt het me toch leuk om te weten waar hun 'Willempie' nog meer is gezien.
Herman van der Meer

HPM

Hierbij een schematisch kaartje met de verspreiding van de in Leiden gemerkte Halsbandparkieten, zoals opgenomen in Waarneming.nl. Het formaat van de stippen zegt niets over de aantallen. Het centrum (Leiden-Groenoord) en de locaties buiten Leiden zijn gewoon groter aangegeven.
Een melding uit Ridderkerk, op 34 kilometer afstand valt buiten de kaart.
Er zijn ook nog meldingen uit Boskoop en Waddinxveen, maar daarbij werden geen nummers opgegeven en bovendien is mij niet duidelijk of het wel om gemerkte exemplaren ging. Aangezien de melders anoniem zijn zal er wel niet achter te komen zijn.
Het hoogste nummer wat ik heb aangetroffen is 98 en er zijn tot nu toe 55 individuen op Waarneming ingevoerd, waarvan enkele heel vaak (tot 26 keer).

3 dec kaartje vervangen door een zonder verwijzing naar Ridderkerk. Zie de correctie van Roelant Jonker verderop.
Herman van der Meer

mgieskens

Het kaartje toont geen (in Leiden) gemerkte Halsbandparkieten in de Haagse regio. Kan het zijn dat de Haagse populatie migratie in die richting 'blokkeert'?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

HPM

Citaat van: mgieskens op november 29, 2014, 22:41:32 PM

Het kaartje toont geen (in Leiden) gemerkte Halsbandparkieten in de Haagse regio. Kan het zijn dat de Haagse populatie migratie in die richting 'blokkeert'?

Ik weet niet hoe ik me dat 'blokkeren' moet voorstellen. Vroeger gingen de Halsbandparkieten uit de regio Leiden in Den Haag slapen. Zie dit topic. Tegenwoordig slaapt in ieder geval een deel in Leiderdorp (tot nu toe 11 nummers afgelezen) en mogelijk in Alphen, maar het zou mij sterk verbazen als er geen uitwisseling met Den Haag meer zou zijn. De beste manier om daar achter te komen zal wel zijn door op de Haagse slaapplaatsen te gaan zoeken naar parkieten met schildjes.
Herman van der Meer

City Parrots

Interessant Kaartje HMP. Hoe tover je die tevoorschijn?

De waarneming uit Ridderkerk is ingetrokken. Dus dat punt hoeft niet op de kaart. Enkele bezoeken aan de Haagse slaapplaats leverde 0 tags op. De scheiding met Den Haag lijkt idd compleet. Maar ik wacht een flinke vorst en vuurwerk periode af voordat we conclusies trekken. Er is nog geen jaar verstreken.

Ruim de helft van de getagde vogels is teruggemeld. Wat ik een heel aardige score vind. Methode lijkt dus goed te werken. Zal de komende jaren nog een hoop data opleveren.

HPM

Citaat van: City Parrots op november 30, 2014, 23:45:09 PM

Interessant Kaartje HMP. Hoe tover je die tevoorschijn?

Met enige moeite. Door de relevante waarnemingen door te lopen.

Citeer
De waarneming uit Ridderkerk is ingetrokken. Dus dat punt hoeft niet op de kaart. Enkele bezoeken aan de Haagse slaapplaats leverde 0 tags op. De scheiding met Den Haag lijkt idd compleet. Maar ik wacht een flinke vorst en vuurwerk periode af voordat we conclusies trekken. Er is nog geen jaar verstreken.

Ruim de helft van de getagde vogels is teruggemeld. Wat ik een heel aardige score vind. Methode lijkt dus goed te werken. Zal de komende jaren nog een hoop data opleveren.

Het is inderdaad een mooie score en ik ben benieuwd wat het verder gaat opleveren. Of de missende nummers alsnog gaan opduiken, en waar.  Ze zullen toch niet allemaal nu al dood zijn?
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Citaat van: HPM op december 01, 2014, 09:46:25 AM

Het is inderdaad een mooie score en ik ben benieuwd wat het verder gaat opleveren. Of de missende nummers alsnog gaan opduiken, en waar.  Ze zullen toch niet allemaal nu al dood zijn?
Het aantal Slechtvalken in de regio is ook toegenomen, dus er zouden er zomaar een paar kunnen missen. Nu die schildjes nog terug vinden. Tot nu toe vond ik alleen snavels....

bert regensburg

Citaat van: HPM op november 30, 2014, 08:42:58 AM
Citaat van: mgieskens op november 29, 2014, 22:41:32 PM

Ik weet niet hoe ik me dat 'blokkeren' moet voorstellen. Vroeger gingen de Halsbandparkieten uit de regio Leiden in Den Haag slapen. Zie dit topic. Tegenwoordig slaapt in ieder geval een deel in Leiderdorp (tot nu toe 11 nummers afgelezen) en mogelijk in Alphen, maar het zou mij sterk verbazen als er geen uitwisseling met Den Haag meer zou zijn. De beste manier om daar achter te komen zal wel zijn door op de Haagse slaapplaatsen te gaan zoeken naar parkieten met schildjes.
Het is maar wat je als Haagse regio definieert. Als de aanname klopt dat de slaapplaats Leiderdorp in herfst 2011 uit Den Haag is ontstaan en Alphen in herfst 2013 uit Leiderdorp, vormen ze historisch gezien in feite samen de Haagse regio.
Op dit moment is er een soort blokkade tussen Den Haag en Leiden/Leiderdorp.
Als er vogels in Den Haag slapen die in Leiden eten, vliegen die langs Schakenbosch (Leidschendam), daar werd recent geen vlucht gezien. ( Eerder dit seizoen waren er (weinig) vogels die in de avond vanaf Schakenbosch richting Leiden vertrokken).
Ze vliegen dan ook langs hoogspanningsmast 8 waar N11 en spoor elkaar kruisen (grens Den Haag Mariahoeve/Leidschendam). Daar werd recent weinig vlucht gezien, de aanvoer van Den Haag richting noord over deze route is gering en deze vogels komen nu vermoedelijk niet verder dan Leidschendam. Wat allemaal niet uitsluit dat een vogel met penning die fourageert in Leidschendam een keer het gezelschap van vogels kiest die terug naar Den Haag vliegen.
Op dit moment vliegen (alle?) vogels die overdag in Voorschoten verblijven (20-60?) via Leiden-ZW op Leiderdorp (m.u.v. vogels die al een hol hebben bezet, zie waarnemingen-site Haagse Vogelbescherming).
In de vorige drie winterseizoenen nam de slaapplaats in Leiderdorp begin december sterk af, volgens mij door verhuizing ("migratie") naar Den Haag. Het is afwachten of dat dit jaar ook gaat gebeuren
Citaat van: Mark Zevenbergen op december 02, 2014, 10:22:52 AM
Citaat van: HPM op december 01, 2014, 09:46:25 AM
Het aantal Slechtvalken in de regio is ook toegenomen, dus er zouden er zomaar een paar kunnen missen. Nu die schildjes nog terug vinden. Tot nu toe vond ik alleen snavels....
De Slechtvalken rond Den Haag doen het inderdaad goed met succesvolle broedgevallen bij Leyenburg, Rijswijk en ook Delft-TU, terwijl er permanent vogels in Den Haag-Centrum verblijven.
In Leiden zijn wel twee kasten geplaatst, maar is nog geen sprake van broedgevallen.
Curieus is de slaapplaats-afsplitsing naar Alphen a/d Rijn, daar zijn dit jaar ook jonge Slechtvalken uitgebroed.
Op het kaartje van Herman missen nog Wassenaar-Noord, Noordwijk, Voorhout, Stompwijk, Koudekerke en Hazerswoude (en mogelijk Lisse), waar ik ook nog wel vogels uit Leiderdorp verwacht.
Citaat van: City Parrots op november 30, 2014, 23:45:09 PM
De waarneming uit Ridderkerk is ingetrokken. Dus dat punt hoeft niet op de kaart. Enkele bezoeken aan de Haagse slaapplaats leverde 0 tags op. De scheiding met Den Haag lijkt idd compleet.
Uitwisseling is ook mogelijk buiten Den Haag om met Rotterdam. Afgelopen herfst is een slaapplaats ontstaan in Zoetermeer-dorp. De oorsprong is moeilijk vast te stellen: de locatie ligt ongeveer even ver van Rotterdam-Overschie, Den Haag-Pletterijkade en Leiderdorp.
Als Leiderdorp eventueel nog leegloopt hoeft dat niet via Voorschoten/Leidschendam te gebeuren, maar is Zoetermeer (en verder Berkel-Rodenrijs, Rotterdam) ook een optie. In dat geval kunnen ondernemende vogels in drie dagen toch Ridderkerk bereiken!
m.vr.gr. Bert Regensburg.

HPM

Citaat van: bert regensburg op december 02, 2014, 11:28:17 AM
....
Op het kaartje van Herman missen nog Wassenaar-Noord, Noordwijk, Voorhout, Stompwijk, Koudekerke en Hazerswoude (en mogelijk Lisse), waar ik ook nog wel vogels uit Leiderdorp verwacht.
...

Als je bedoelt dat daar ook tags zijn afgelezen, zijn die niet via de projectpagina of op de normale manier op Waarneming ingevoerd.
Tenzij het alleen op foto's is te zien, want die heb ik niet apart bekeken.
Herman van der Meer

bert regensburg

Herman, op de door mij genoemde plaatsen zijn voor zover ik weet op dit moment nog geen tags afgelezen, maar ze zijn daar volgens mij te verwachten.
Wat betreft het overzicht:
er staan op Waarneming.nl niet alleen penning-meldingen gemeld door Anonieme gebruiker of door Roelant zelf.
Sommige waarnemers melden ook onder eigen naam, met het penningnummer (eventueel met foto) vermeld in de voetnoot.
Verder zijn er terugmeldingen die niet op Waarneming.nl staan, maar op de Facebook-bladzijde (tijdlijn) van het project.

m.vr.gr. Bert Regensburg

HPM

Citaat van: bert regensburg op december 02, 2014, 11:58:44 AM

Herman, op de door mij genoemde plaatsen zijn voor zover ik weet op dit moment nog geen tags afgelezen, maar ze zijn daar volgens mij te verwachten.
Wat betreft het overzicht:
er staan op Waarneming.nl niet alleen penning-meldingen gemeld door Anonieme gebruiker of door Roelant zelf.
Sommige waarnemers melden ook onder eigen naam, met het penningnummer (eventueel met foto) vermeld in de voetnoot.
Verder zijn er terugmeldingen die niet op Waarneming.nl staan, maar op de Facebook-bladzijde (tijdlijn) van het project.

m.vr.gr. Bert Regensburg

Ik heb op Waarneming alle waarnemingen uit Zuid-Holland bekeken waar potentieel een tag werd vermeld. Aan het icoontje is te zien of er bijzonderheden zijn gemeld.  Dat is dus onafhankelijk van de naam van de melder.
Ik weet van Facebook en ook dat daar minstens een foto op staat met een nummer wat niet in Waarneming zit, maar ik heb mij beperkt tot Waarneming. Mijn indruk is dat Facebook het beeld weinig zou veranderen.
Herman van der Meer

City Parrots

Ik ben bijzonder benieuwd of de Slechtvalken die nu bij de Nuon aan de Lange Gracht in Leiden zitten zich aan de parkieten vergrijpen. Heb jij daar toegang?

City Parrots

Citaat van: bert regensburg op december 02, 2014, 11:28:17 AM

Uitwisseling is ook mogelijk buiten Den Haag om met Rotterdam. Afgelopen herfst is een slaapplaats ontstaan in Zoetermeer-dorp. De oorsprong is moeilijk vast te stellen: de locatie ligt ongeveer even ver van Rotterdam-Overschie, Den Haag-Pletterijkade en Leiderdorp.
Als Leiderdorp eventueel nog leegloopt hoeft dat niet via Voorschoten/Leidschendam te gebeuren, maar is Zoetermeer (en verder Berkel-Rodenrijs, Rotterdam) ook een optie. In dat geval kunnen ondernemende vogels in drie dagen toch Ridderkerk bereiken!
m.vr.gr. Bert Regensburg.

De slaapplaats in Leiderdorp is inmiddels leegelopen. Van de week nog maar een fractie van de populatie eind deze zomer. Vandaag opvallend weinig getagde vogels op mijn feeders. Ook is de consumptie van de zonnebloempitten inmiddels ongeveer de helft van 2 weken geleden. Zelfds A20 wilde vanmorgen niet verschijnen.

Het is een jaarlijks terugkerend misterie. Misschien dat we dit jaar een antwoord krijgen.

City Parrots

Vandaag 2 slaapplaatsen in Leiderdorp!

Geen grote groepen voorverzamelaars die een ander plan trokken. Daarmee verwacht ik geen 3de slaapplaats in de buurt. Missen zo'n 500 parkieten.

Weinig verkeer uit de richting Warmond, Rijnsburg, Katwijk. Wel is A62 vandaag in Voorhout gezien. Slaapplaats in die contreien lijkt dan ook logisch.

HPM

Citaat van: City Parrots op december 16, 2014, 17:32:45 PM

Eerste melding uit Den Haag is binnen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/96571994

Leuk! Gefeliciteerd.
Ik had twee dagen geleden nog gekeken of er iets nieuws was.
Herman van der Meer

bert regensburg

Citaat van: City Parrots op december 16, 2014, 17:32:45 PM
Eerste melding uit Den Haag is binnen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/96571994
Gefeliciteerd!
Het aardige van parkiet nummer 40 is dat het de eerste vogel met halspenning was die werd terug gemeld en wel op de site van de Haagse Vogelbescherming; naar aanleiding daarvan werd dit topic geopend.
m.vr.gr.
Bert Regensburg.

HPM

Vandaag en gisteren ook uit Voorburg. Twee nog wel: A36 en A51.

Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Citaat van: City Parrots op december 06, 2014, 13:52:11 PM

Ik ben bijzonder benieuwd of de Slechtvalken die nu bij de Nuon aan de Lange Gracht in Leiden zitten zich aan de parkieten vergrijpen. Heb jij daar toegang?

Nee, ik heb daar geen toegang. Zag gisteren toevallig weer 1 van de Rijswijk-valken met iets groens richting het voormalige belastingkantoor vliegen ;)

Citaat van: HPM op december 18, 2014, 19:43:42 PM

Wordt tijd dat ik appels op mijn balkon ga hangen geloof ik...

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op december 19, 2014, 09:54:12 AM

Vetbollen zijn ook goed hoor.
Herman van der Meer

mgieskens

Citaat van: Mark Zevenbergen op december 19, 2014, 09:54:12 AM

Ik gooi die van mij altijd over het balkon naar beneden voor de merels en andere "grondvogels" die mijn balkon te hoog vinden om te komen eten.
Maar misschien moet ik ze toch maar op het balkon gaan aanbieden. Geen zin om mijn voedersilo aan deze slopers op te offeren.
Ik hoor en zie ze vrijwel dagelijks, maar doorgaans te ver weg om merkjes te kunnen zien, laat staan aflezen.
Het lijkt me sterk als deze 'leidse' Halsbandparkieten in Den Haag en Voorburg opduiken, dat ze dan niet ook in Leidschendam zouden komen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft