Spikkeldikkopje spec.

Gestart door Rickschonewille, juli 14, 2014, 22:57:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickschonewille

http://italy.observado.org/waarneming/view/86325109 spikkeldikkopje spec. - Pyrgus spec. gezien op 2014-07-14 Italy -Valsavarenche (comuni)


Kom er gewoon écht niet uit.. Onderkant lijkt perfect voor Bergspikkeldikkopje, maar mist op de bovenkant-bovenvleugel de 3 'kenmerkende' vlekjes (genoemd in 3 afzonderlijke gidsen). Op +- 2600m hoogte in Italië (Valle d'aosta, Pont). Bij voorbaat dank,


Rick Schonewille

Bert van Rijsewijk

Volgens mij een witgezoomd spikkeldikkopje (Pyrgus carthami).
Bert.

Rickschonewille

Bedankt voor de reactie Bert,

Wat voor mij mist voor Witgezoomd Spikkeldikkopje zijn de getekende bovenkant-ondervleugels. Verder vind ik het patroon op de onderkant niet echt overeen komen en mist hij de 'white marginal border' op de onderkant-bovenvleugel (wel lastig te zien..). De vlinder zat op een hoogte van 2600m, en volgens de boeken (waaronder de Butterflies of the Alps) komt deze soort maximaal voor tot 2300m hoogte. Ik weet alleen niet of uitschieters in hoogte hierin zijn meegenomen.
De vlinder zat overigens op een rotsachtig alpengrasland.

Ik blijf hem lastig vinden...

Bert van Rijsewijk

#3
Citaat van: Rickschonewille op juli 21, 2014, 09:15:22 AM
Bedankt voor de reactie Bert,

Wat voor mij mist voor Witgezoomd Spikkeldikkopje zijn de getekende bovenkant-ondervleugels. Verder vind ik het patroon op de onderkant niet echt overeen komen en mist hij de 'white marginal border' op de onderkant-bovenvleugel (wel lastig te zien..). De vlinder zat op een hoogte van 2600m, en volgens de boeken (waaronder de Butterflies of the Alps) komt deze soort maximaal voor tot 2300m hoogte. Ik weet alleen niet of uitschieters in hoogte hierin zijn meegenomen.
De vlinder zat overigens op een rotsachtig alpengrasland.

Ik blijf hem lastig vinden...


- De bovenkant van de onder vleugel gaat grotendeels schuil achter de voorvleugel, bij de rechter onder vleugel is nog net iets van witte tekening te zien.
- Als ik bij je waarneming de hoogte opvraag, krijg ik als hoogte 2229 mtr.
- De 'witte zoom' heb ik o.a. vergeleken met http://www.tyllinen.eu/Butterflies/Butterflies.htm

Tenslotte heb ik gezegd dat het volgens mij P. carthami is. Dat wil zeggen, 100% zeker ben ik niet.
Een aantal Pyrgus soorten zijn (zeer) moeilijk van foto op naam te brengen,

Bert.

Rickschonewille

De 'witte zoom' zie ik inderdaad nu ook wat meer. Ik hou hem dan denk ik op onzeker Witgezoomd Spikkeldikkopje.

Bedankt voor de handige link, deze gaat nog goed van pas komen bij het determineren van de (vele) Spikkeldikkopjes. En inderdaad, sommige Spikkeldikkopjes zijn (bijna) niet te doen..

Nogmaals dank voor het meekijken!

Marie Posa

Hoi Rick en Bert,

interessant beestje! Bij gebrek aan de zo typische witte zoom en de mooie potloodomlijning van de vlekjes twijfel ik toch aan carthami. Ik zie wel een aambeeldje ... Hebben jullie ook aan P. onopordi gedacht? Vliegt volgens Lafranchis tot 2000m, maar toch.

Groet,
Mireille
Groeten, Mireille de Heer

Martin Scheper

Hoi Mireille,

Pyrgus onopordi heeft natuurlijk het "aambeeld", maar tussen de witte vlekjes en de bruin-groene grondkleur van de achtervleugel zou je bij P.onopordi nog donkere lijntjes verwachten, en die zie ik op deze foto's niet. Bovendien zou je ter hoogte van dezelfde cel als waarin het aambeeld ligt aan de basis nog een wit vlekje verwachten bij P. onopordi (en bij nog enkele Pyrgus sp.), en die ontbreekt. Omdat dit laatst genoemde witte vlekje aan de basis op de onderzijde van de achtervleugel ontbreekt, en omdat de witte vlekjes langs de binnenrand van de achtervleugel kloppen (een beetje een uitroepteken, maar minder uitgesproken als het uitroepteken bij P. andromedae), en omdat er op de bovenzijde van de achtervleugels geen lichte vlekjes aanwezig zijn, en omdat er bij de denkbeeldige middenvlek op de bovenzijde van de voorvleugel alleen aan de binnenzijde een wit vlekje ligt en omdat de verspreiding etc. ook klopt, is dit P. cacaliae.
P. cacaliae is overigens nog wel enigszins variabel in de "intensiteit" van de witte vlekjes op de voorvleugel ......

http://www.eurobutterflies.com/species_pages/cacaliae.htm
Martin.

P.S. Op pad gaan is leuker dan achter de P.C.!

Rickschonewille

#7
Bedankt voor de heldere uiteenzetting Martin, en de rest voor de hulp. Ik heb de soort inmiddels veranderd naar P. cacaliae. We hadden tijdens het determineren Donker Spikkeldikkopje eigenlijk direct afgeschreven i.v.m. de (in onze ogen) te afwijkende intensiteit van de witte vlekjes op de voorvleugel.