Hoofdmenu

Knoopkruid?

Gestart door Gert Kremer, juni 30, 2007, 22:00:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Is dit Knoopkruit of Bergcentaurie?
Dit stuk natuur kan bewust ingezaaid wezen door waterwinning.

foto 1194a bovenkant
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

foto 1195a zijkant
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#2
foto 1196a Blad en knop.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

Dag Gert,
M.i. Knoopkruid(Centaurea jacea). Ik zie tenminste een duidelijk afgescheiden franjeachtig aanhangsel in het bovenste deel van het omwindselblad.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Gert een omwindselblad is eigenlijk een soort kelkblad. In het midden is deze bij Knoopkruid ingesnoerd en daarboven zie je een franjeachtige toestand. Dat zijn dus die bruine vliezige dingen aan de buitenkand van de bloem.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

#5
CiteerDag Gert,
M.i. Knoopkruid(Centaurea jacea). Ik zie tenminste een duidelijk afgescheiden franjeachtig aanhangsel in het bovenste deel van het omwindselblad.
Hallo Corry,
Leuk om dat van jou te horen, de bloemen stonden er prachtig bij.
Het is wel een hoge plant 70cm ofzo. en er staan er behoorlijk veel.
Bedankt maar weer, ik zal deze invoeren.
Ik heb nu de Nieuwe Plantengids voor onderweg gekregen, dus ik zoek veel op en controleerd alles als ik de benaming weet.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

#6
Ja de bloemen liggen me beter :D zijn ook niet zo moeilijk als de paddestoelen. Daar heb ik ook al meer dan 20 jaar ervaring mee terwijl ik, net als jij, bij de paddo's nog maar een beginneling ben. Hoewel je dat eigenlijk ook niet meer kunt zeggen na 2 jaar.

Knoopkruid kan wel 1.20 M. hoog worden volgens de flora.

Leuk dat je ook bij de planten wat opzoekt. Ik help je graag. Dan wordt onze omgeving tenminste een beetje in kaart gebracht. Floron Twente is er blij mee.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Gert Kremer

CiteerJa de bloemen liggen me beter :D zijn ook niet zo moeilijk als de paddestoelen. Daar heb ik ook al meer dan 20 jaar ervaring mee terwijl ik, net als jij, bij de paddo's nog maar een beginneling ben. Hoewel je dat eigenlijk ook niet meer kunt zeggen na 2 jaar.

Knoopkruid kan wel 1.20 M. hoog worden volgens de flora.

Leuk dat je ook bij de planten wat opzoekt. Ik help je graag. Dan wordt onze omgeving tenminste een beetje in kaart gebracht. Floron Twente is er blij mee.
Maar je kijkt toch nog wel even bij de zwammen? en ik ben nu aan het zoeken na
een gele bloem, je hoort nog.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Corryabbink

CiteerMaar je kijkt toch nog wel even bij de zwammen? en ik ben nu aan het zoeken na
een gele bloem, je hoort nog.


Ik bekijk nog wel wat jullie zoal vinden maar op het forum heb ik niets toe te voegen. Jij doet nogal prachtige vondsten en leuke uitspraken waar ik veel om moet lachen. Beestjes die geen wortels meer lusten door de Velpon bijvoorbeeld :lol: Dat mis ik wel een beetje. Misschien op den duur..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"