Oostelijke vos in NL

Gestart door klaas van haeringen, juli 14, 2014, 14:08:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.steenbergen

Voor zover ik er verstand van heb: de vleugelrand versmalt niet. Achtervleugels zien er ook erg 'hakkelig' uit. Lijkt me erg Oostelijke, maar poten ogen inderdaad wel donker.
Jeroen Steenbergen

PWink

Ik vond het gisteren bij één van beide exemplaren vaak lastig te zien. Heb nog even getwijfeld of het geen Grote vos was. Als bijlagen twee foto's van het eerste exemplaar, waarbij de pootkleur de ene keer lichter overkomt dan de andere. En één foto van het tweede exemplaar met duidelijk lichte voorpoten.

Groet,
Pascal

caliprobola

Citaat van: JohanvantBosch op april 06, 2015, 09:59:13 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/100581772

Deze vos brengt mij in verwarring. Op basis van de bovenzijde maak ik er een Oostelijke vos van. Maar de poten zijn zo donker...... Is er toch variatie in de pootkleur? Of schat ik de bovenzijde toch verkeerd in en is de pootkleur doorslaggevend?
:rolleye:
Op basis van de vleugelbeschadiging is het wel hetzelfde beest op beide foto's.
Pootkleur varieert inderdaad dikwijls sterk afhankelijk van de hoek van waaruit de foto genomen is, op basis van één foto is daar dus veelal moeilijk conclusie uit te trekken. Op basis van de bovenzijde krijg je die oostelijke vossen echter niet typischer dan dit exemplaar.

JohanvantBosch

Dankjewel voor jullie gedachten!  :blink:

JR de Jong

Naar aanleiding van deze discussie heb ik de soort toch maar gewijzigd naar Oostelijke vos
http://waarneming.nl/waarneming/view/100581772

Bedankt allemaal
met vriendelijke groet, Jack

renesmid

http://waarneming.nl/waarneming/view/100735026


We gaan nu ook al Oostelijke Vossen vervagen. Ik word zo moe van die mensen! Stel je voor dat een ander de vlinder zou zien!
René Smid

renesmid

Meneer gaat zelf wel twitchen naar de vlinder maar stel je toch voor zeg dat er mensen zijn die deze vlinder ook zien of op een lijstje zetten!!!!
Dat zou echt verschrikkelijk zijn zeg!

Egoïstisch zielig gedrag noem ik dat!
René Smid

JohanvantBosch

Gaat het verder wel goed met je, Rene?  ;)

Douwe van der Ploeg

René, iedereen heeft het recht om zijn of haar waarnemingen te vervagen zonder zich daarvoor te hoeven verantwoorden.

Als je even kijkt bij oudere waarnemingen van deze persoon, zie je dat er erg veel in de desbetreffende omgeving zijn (en ook op willekeurige data van bijvoorbeeld vorig jaar), dus ik betwijfel daarnaast of die persoon aan het twitchen was, en niet gewoon zijn wekelijkse wandelingetje in de natuur aan het maken was. Daarnaast vervaagt deze persoon meer waarnemingen, die zal daar wel redenen voor hebben, bijvoorbeeld omdat het kwetsbare locaties betreft.

Verder raad ik je aan om, als je een probleem hebt met iemands waarnemingen, gedrag of al-dan-niet vervagen, rustig adem te halen, tot tien te tellen en dan eventueel contact op te nemen met die persoon en niet deze op het forum een beetje te gaan beledigen.
Douwe van der Ploeg

KoenVerhoogt

Verder vind ik het (lettend op het gedrag van sommige mensen bij een andere oostelijke vos (het vernielen van de rustplaats)) helemaal geen gek idee om hem te vervagen!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

renesmid

Waarneming.nl is bedoeld om waarnemingen te plaatsen vanuit de natuur. Belangrijk om zo statistieken van onze inheemse soorten te krijgen. Vastleggen om zo verschillende soorten in kaart te brengen betreft aantallen, verspreiding en hoe het staat met bepaalde soorten in Nederland. Hiermee kunnen wij als waarnemer met het geven van informatie de natuur een dienst bewijzen.
Ook is Waarneming.nl oa bedoeld om waarnemingen met elkaar te delen. tenslotte zijn we allemaal liefhebbers. Is dit niet de intentie van Waarneming.nl dan lijkt het me beter om alle waarnemingen direct maar te vervagen.
Want gaan we nu ook Oostelijke Vossen vervagen? Als waarnemer zelf gaan twitchen naar de soort, waar helemaal niets mis mee is maar zodra de soort zelf gezien te hebben deze direct maar te vervagen om het een ander moeilijk tot onmogelijk te maken.
irritant en egoïstisch gedrag vind ik het. Maar het gaat heel erg goed met me. Nu klaar.
René Smid

sytse

Citaat van: KoenVerhoogt op april 10, 2015, 08:42:20 AM
Verder vind ik het (lettend op het gedrag van sommige mensen bij een andere oostelijke vos (het vernielen van de rustplaats)) helemaal geen gek idee om hem te vervagen!

Is het een bewezen feit dat dit door een waarnemer is gedaan? Het oordeel wordt wel heel snel geveld.

Groet,

Sytse
Sytse

marijn

Hoi allen,
Het is inmiddels mijn hobby om alle foto's van Oostelijke en Grote Vossen te bekijken vanwege de leuke ID-uitdaging, en deze zit me een beetje dwars: http://waarneming.nl/waarneming/view/100749794
De waarnemer (Pascal) heeft duidelijk donkere poten gezien, maar de bovenvleugeltekening (en -kleur) toont - voor zover zichtbaar - in alle opzichten een Oostelijke, met als sterkste punten de brede zwarte band ter hoogte van de grootste uitstulping van de voorvleugel en de brede zwarte band op de achtervleugel zonder enige lichte tekening aan de binnenzijde daarvan. De mooie roodoranje grondkleur van m.n. de achtervleugel past ook beter op Oostelijke.
Pieter, want denk jij hiervan?
Marijn Prins

JohanvantBosch

Citaat van: marijn op april 14, 2015, 16:32:18 PM
Hoi allen,
Het is inmiddels mijn hobby om alle foto's van Oostelijke en Grote Vossen te bekijken vanwege de leuke ID-uitdaging, en deze zit me een beetje dwars: http://waarneming.nl/waarneming/view/100749794
De waarnemer (Pascal) heeft duidelijk donkere poten gezien, maar de bovenvleugeltekening (en -kleur) toont - voor zover zichtbaar - in alle opzichten een Oostelijke, met als sterkste punten de brede zwarte band ter hoogte van de grootste uitstulping van de voorvleugel en de brede zwarte band op de achtervleugel zonder enige lichte tekening aan de binnenzijde daarvan. De mooie roodoranje grondkleur van m.n. de achtervleugel past ook beter op Oostelijke.
Pieter, want denk jij hiervan?


Ik ben niet Pieter, maar vind het wel leuk om te zien dat ik niet de enige ben met deze 'hobby'.  ;D
Ik denk er in ieder geval hetzelfde over als jij. Dit lijkt mij om de redenen die jij noemt een Oostelijke.

PWink

Pieter had mij ook al aangegeven dat hij dacht dat het een Oostelijke was. Wel opvallend gelet op het feit dat deze vlinder toch echt donkerbruine poten had... Kan dit nu
ook de prullenbak in als kenmerk?

marijn

Jouw mening wordt natuurlijk ook gewaardeerd, hobbygenoot  ;D
Marijn Prins

marijn

Citaat van: PWink op april 14, 2015, 18:20:14 PM
Pieter had mij ook al aangegeven dat hij dacht dat het een Oostelijke was. Wel opvallend gelet op het feit dat deze vlinder toch echt donkerbruine poten had... Kan dit nu
ook de prullenbak in als kenmerk?

Ik denk dat je altijd rekening moet houden met afwijkende exemplaren. Of (-minder waarschijnlijk-) misschien waren ze wel vies?
Verder is het natuurlijk altijd goed om naar een combinatie van kenmerken te kijken. Als er een aantal sterk tegenpleiten, dan is 1 (doorgaans) diagnostisch kenmerk vóór denk ik niet voldoende om voor een zekere determinatie te gaan.
Marijn Prins

PWink

Op zichzelf zegt het natuurlijk niet zo veel maar het is wel een bekende plek voor Grote vossen. Vorig jaar had ik er drie op exact dezelfde plek. Ga er morgen weer naartoe. Hoop dat hij er nog zit zodat ik nog wat meer foto's kan maken.

PWink

Volgens mij is één diagnostisch kenmerk altijd beter dan een combinatie van niet diagnostische kenmerken.  :P

Heb vanmorgen nog gezocht maar tevergeefs.

Op verzoek van Marijn heb ik nog een foto uit de digitale prullenbak kunnen vissen maar ik denk dat deze niet veel extra informatie biedt.

Groet,
Pascal


PWink

Oops,  :-[  Nu ik deze foto op een groot beeldscherm zie, zie ik toch een lichte poot...

Heel vreemd, dacht in het veld echt donkere poten gezien te hebben. Excuses allemaal.

Zal de waarneming aanpassen.

Groet,
Pascal

marijn

Citaat van: PWink op april 15, 2015, 16:14:14 PM
Volgens mij is één diagnostisch kenmerk altijd beter dan een combinatie van niet diagnostische kenmerken.  :P
Als de vlinder geheel pimpelpaars was geweest, maar hij had wel donkere poten, was het dan nog een Grote Vos geweest?  ;)

Dank voor de nieuwe foto, de rechtervleugel is nu goed zichtbaar en toont nog sterker de tekening van een Oostelijke..
Marijn Prins

marijn

Citaat van: PWink op april 15, 2015, 16:19:35 PM
Oops,  :-[  Nu ik deze foto op een groot beeldscherm zie, zie ik toch een lichte poot...

Heel vreemd, dacht in het veld echt donkere poten gezien te hebben. Excuses allemaal.

Zal de waarneming aanpassen.

Groet,
Pascal
Ha,  :duim:

Toont maar weer aan hoe lastig die poten zijn en hoe waardevol prullenbakfoto's kunnen zijn :)
Marijn Prins