Kever uit Alaska

Gestart door vdvaart, juli 12, 2014, 08:55:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Is er iemand die deze kever (het is toch een kever?) herkent? Gefotografeerd in Ketchikan, Alaska, zich opdringend toen ik mos op een muurtje probeerde te bestuderen. Een redelijk formaat kever, ik denk een cm lang.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Arp

Zelf heb ik geen tijd om ermee te puzzelen, dus als er geen antwoord van anderen komt probeer:

A.) Aanmelden en vraag stellen op bugguide

B.) In bibliotheek deze opzoeken/aanvragen en zelf puzzelen:

Bright, Donald E.; Bouchard, Patrice (2008) The Weevils of Canada and Alaska, Vol.2: Coleoptera, curculionidae, entiminae.  Series: The insects and arachnids of Canada, Pt. 24. NRC Research Press. ISBN: 0660194007/9780660194004  zie ook Google Preview


Terzijde:
Deel 1 bestaat ook (uiteraard), maar bevat andere groepen. Deze is wel als PDF online te vinden.
Bright, Donald E. (1993) The weevils of Canada and Alaska, Vol. 1. Coleoptera: Curculionoidea, excluding Scolytidae and Curculionidae. (217pp.) Series: The insects and arachnids of Canada, Pt. 21. Ottawa: Agriculture Canada. PDF

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vdvaart

Dank, ik zal bugguide proberen!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

vdvaart

Via bugguide als uitkomst: het is Hylobius warrenii. Is dat ook een snuitkever die in Nederland voorkomt?
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Douwe van der Ploeg

Zo te zien niet, Nederlands soortenregister geeft wel H. abietis en H. transversovittatus.

Als je m in wilt voeren: de soort is aangemaakt http://observado.org/soort/view/644073
Douwe van der Ploeg

vdvaart

Dank je wel Douwe. Ik voer zelden soorten gevonden in het buitenland in, maar ik zal er na thuiskomst naar kijken! Ik schreef overigens warrenii, uit gewoonte, maar ik vind online vaker gewoon warreni.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

beetlestitch

is geen europese soort dus niet in nederland. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Leuk  :duim: Ook op bugguide nog nauwelijks plaatjes van :)

De kever zal naar alle waarschijnlijkheid naar ene "Warren" vernoemd zijn, dus dan is 1 i logischer.

ITIS schijnt het daarmee eens te zijn: http://www.itis.gov/servlet/SingleRpt/SingleRpt?search_topic=TSN&search_value=618171

Ik heb het aangepast :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)