Paederus, maar welke? (met dank aan Arp :)

Gestart door Josee, juli 13, 2014, 12:21:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Of hoort dit bij de geleedpotigen (overig)?"Hoe dan ook ben ik heel nieuwsgierig wat ik hier zag: Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/86270792onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2014-05-18 Rotterdam - Kralingsche BosFoto's:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Hoi Josée,

Het is een kortschildkevertje - een Paederus. Soort kan ik zo niet uit m'n hoofd en zou van foto ook wel eens hachelijk kunnen zijn.

Misschien dat iemand anders durft. Ik zet 'm bij de kevers neer ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Dag Arp,


Leuk je hier weer eens te treffen en ik ben in elk geval al veel wijzer dan ik was. Een keversoort was niet in me opgekomen. Dankjewel en nog een fijne zondag

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Het zou me niet verbazen als het gaat om een Gewone Oeverkortschildkever  - Paederus riparius maar het minimum aantal :right: lijkt jouw vermoeden dat het van foto niet te determineren is te bevestigen.


°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Hoi Josée,

Ja, tijdje niet tegengekomen :'(  ;)

Er zijn 5 soorten in NL die met deze sleutel op naam te brengen zijn. De hoeveelheid genitaalplaatjes zegt eigenlijk al genoeg  :-\

Een enkele keer krijgen ze wel een naam, maar ik ga er niet aan beginnen. Af en toe komt Tim Struyve (liptaster) langs, dus als je de titel verandert in "Paederus, maar welke?" of iets in die geest dan is de kans wat groter dat het topic de aandacht trekt.

Tot die tijd zou ik er Paederus spec. van maken
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf


Josee

Leerzaam weer! hartelijk dank hulpvaardigen en tot weerom :) Goenacht

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers