Kokmeeuw eet bosmuis

Gestart door Merijn van den Hoogenhoff, juli 11, 2014, 20:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Merijn van den Hoogenhoff

Even snel boodschappen doen bij de Agrimarkt. Senga (mijn dochter van 4) gaat mee. Als we alles in de fietsmand hebben gedaan en ik net weg wil gaan, zegt Senga " Ik zie een muisje hobbelen" Ik zeg "Wat zeg je nou?" Ik zie een muisje hobbelen!!
Als ik goed kijk zie ik inderdaad een muisje (bosmuis) op de parkeerplaats. Op het moment dat ik er naar toe wil wandelen komt er een kokmeeuw die het muisje oppikt en opvliegt. Ik sta verbaast te kijken en loop wat dichterbij. De muis valt uit zijn snavel en ik loop harder door. Maar de meeuw is me voor en pakt de muis nu beter en vliegt weg.
Als we naar huis fietsen denk ik nog even na over de bijzondere natuurervaring van net. Senga vraagt "Pappa hoe heet die meeuw ook al weer?" Ik zeg kokmeeuw. Achterop hoor ik mijn dochter op haar manier de gebeurtenis ook herbeleven. Ze praat hard op en zegt "Ha kokmeeuw. Ik neem je mee naar mijn nest en dan lekker in een pannetje en roeren" "Ja" denk ik wat zou een KOKmeeuw anders met zo'n lekker muisje moeten doen ;D
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Rene Janssen

Leuke waarneming! Dat laten vallen van die bosmuis zou hetzelfde kunnen zijn als wat steenarenden doen met steenbokken: van hoogte laten vallen om ze te doden. Billy Herman heeft ooit eens een fraaie fotoreeks gemaakt waarbij een zilvermeeuw een bruine rat in meerdere pogingen doodde en smakelijk opat. Eiwitten zijn eiwitten, zullen ze denken?
René Janssen