Hoofdmenu

Chrysomelateentjes

Gestart door jck, juli 13, 2014, 19:52:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Vorige week heb ik 3 Chrysomela fastuosa gevonden. Die moet ik nog invoeren maar waardplant, lengte en beschrijving kloppen...
In het boek van Jaap Winkelman las ik over een doorn op de klauwliduiteinde en ik meen dat op een paar foto's te zien - zie bijlage. Aan de andere kant lijkt de doorn op mijn foto's puntiger en iets meer naar achteren gebogen dan op de tekening in Jaap z'n boek. (Bij de tekeningen op p28 zijn de soortnamen verwisseld). De doorn op mijn foto is geen vuiltje - het is ook net zichtbaar op andere tenen van dit exemplaar. Iemand die meer over deze doorns weet?

James

Arp

#1
Ha James,

Ja, dat is het tandje dat bedoeld wordt - bij de andere soorten lager/afwezig. Je ziet tussen tarslid en punt van het "tandje" op jouw foto wat wittigs - dat hoeft geen lucht te zijn maar kan veroorzaakt worden door reflectie of haartjes. Als je er vanuit gaat dat de tand op dat stukje gewoon aangesloten is naar de voorkant tarslid, dan klopt de tekening weer. Ik weet niet zeker of ik fastuosa ergens in alcohol heb slingeren om een grotere foto te maken, anders maar eens eentje uit het veld ophalen de komende dagen.

P.S. Op deze plaat zie je (vooral bij de achterpoten) het tandje behoorlijk goed.

Oh ja: En het genus heet Chrysolina ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Dank je wel, Arp, dat is duidelijk. Inmiddels ook ingevoerd:

http://waarneming.nl/waarneming/view/86297758

James