Biodiversity offsetting: alle natuur speelbal van marktwerking.

Gestart door KorHaan, juli 11, 2014, 04:46:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2014/07/10/europa-wil-schaarse-natuurgebieden-in-de-etalage-zetten


De EU bereidt een wet voor, die bedrijven en projectontwikkelaars de ruimte geeft om natuurgebieden te vernietigen, met de verplichting om die elders te compenseren: Biodiversity Offsetting heet dat.

Het filmpje is satirisch bedoeld, fracking voor schaliegaswinning in Regents Park, geen realiteit, maar de boodschap is duidelijk.

Ik heb ook op het subforum NATUURBEHEER biodiversity offsetting getopict, omdat ik het onderwerp belangrijk vind.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Ik hoop dat Europa ook uitlegt hoe ze zich die compensatie voorstellen. Stel dat iemand met een plan komt om de Waddenzee in te polderen. Waar halen we in Europa een gebied vandaan dat geschikt en beschikbaar is om een nieuw waddengebied te creëren? Dat redden we vast niet. Buiten Europa dan maar: in de derde wereld kan je wel op meer gebieden meer bereiken voor minder geld. We breiden de Banc d'Arguin in Mauretanië fors uit. Alleen komen er na de inpoldering van de Waddenzee geen Euraziatische steltlopers meer overwinteren, omdat ze hun tussenstop in de Nederlandse Waddenzee kwijt zijn en daardoor verhongeren.

Natuur en marktwerking. Water en vuur. Kat en hond. Een onverenigbare combinatie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

Ik denk niet, dat de Waddenzee "verplaatst" kan gaan worden, Maarten.
Het grootste probleem waar de Waddenzee mee te kampen gaat krijgen, is zeespiegelrijzing door klimaatopwarming. Dan gaat een heel ecosysteem verloren. Dus hoop en verwacht ik, dat er serieus gekeken gaat worden naar een mogelijkheid om dat ter plekke te compenseren. Door het omhoog brengen van de bodem bijvoorbeeld; het droogvallen van zandplaten zoals dat nu op natuurlijke wijze gebeurt, zou in de toekomst door het opslaan van gas onder de zeebodem moeten gebeuren. Waarbij idealiter de negatieve invloed van zeespiegelrijzing wordt gecompenseerd met een gelijke tred houdende rijzing van de zeebodem. Een technologisch hoogstandje, waar Nederland wel mee uit de voeten moet kunnen. Zo zie ik het tenminste, in mijn simpele, atechnische, gedachtegang. Als iets zakt, moet je het omhoog brengen om de boel in evenwicht te houden, toch?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Ronald, het voorbeeld van de Waddenzee heb ik willekeurig gekozen om mijn mening over de door jou gesignaleerde ontwikkeling mee te illustreren. Ik heb er helemaal niet mee bedoeld om de werkelijke problemen rond het behoud van de Waddenzee mee onder de aandacht te brengen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

In elk geval een sterke illustratie dan , Maarten. Het geeft wel aan, dat de impact van dit geschipper ( ik kan het gemanipuleer met blijkbaar in de weg zittende natuur niet anders aanduiden) zó weinig doordacht is, dat er zomaar een zultkop zo'n voorstel zou kunnen doen!

En aan zultkoppen geen gebrek, tegenwoordig. Lopen we achter de feiten aan, als we blijven geloven dat deskundige mensen ooit op de juiste plaats terecht komen - namelijk in het hart van de besluitvorming - of moeten we met lede ogen aanzien dat de clowns weer het gelijk aan hun kant krijgen?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Sinds ik bij een regionale uitvoeringsdienst werk waar ook de provinciale afdeling groen is ondergebracht weet ik dat er op ambtelijk niveau heus nog wel kennis van natuur en landschap aanwezig is. Bij bestuurders heb ik die nog nooit ontdekt. En zowel ambtelijk als bestuurlijk heb je ook nog te maken met wetten. Ga er dus maar aan staan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KorHaan

#6
Citaat van: Oenanthe op augustus 30, 2014, 17:44:43 PM
Sinds ik bij een regionale uitvoeringsdienst werk waar ook de provinciale afdeling groen is ondergebracht weet ik dat er op ambtelijk niveau heus nog wel kennis van natuur en landschap aanwezig is. Bij bestuurders heb ik die nog nooit ontdekt. En zowel ambtelijk als bestuurlijk heb je ook nog te maken met wetten. Ga er dus maar aan staan.


Ja, dat weet ik. Op ambtelijk niveau is de kennis er. Wat bestuurders er vervolgens mee doen, daar loopt het zaakje uit de rails.
Wat wetgeving betreft: onze leefomgeving wordt voor 100% bepaald door wetten. Dus het lijkt me niet meer dan logisch, dat adviezen van deskundigen daarbij zwaar wegen. Zwaarder in ieder geval dan partij- of wat voor belangen dan ook.

Ronald