Hoofdmenu

Forum

Gestart door HPM, juli 04, 2012, 22:46:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik heb weer eens iets nutteloos uitgezocht.
Van de 8536 op dit moment geregistreerde gebruikers van het forum hebben er 3007 nog nooit iets gepost. Dat is meer dan een derde.
705 hebben maar 1 bericht gepost.
Verder ben ik niet gegaan.
Bron: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=mlist

Overigens post het eerste lid ('Arthy', 17 maart 2004) niet meer sinds 20 november 2008 (tenzij het onder een andere registratie is.)
Herman van der Meer

SlechtValk

haha grappig om te weten maar idd niet heel nuttig, alhoewel het misschien wel een aanleiding tot opruiming kan zijn, ff iedereen die nog nooit gepost heeft een mailtje dat als ze niet binnen tijd x inloggen (en mogelijk iets posten) dat hun account verloren gaat.

Ik ben zelf ook iemand die al sinds 2006 een account had maar pas dit jaar wat actiever is gaan posten.

Mijn gok wat betreft de users die slechts 1 posting hebben is dat veel van deze postings in het deelforum "determinatie" was, maar daar weet Herman misschien wel meer over te vertellen ;) .
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 05, 2012, 00:04:11 AM

...
Mijn gok wat betreft de users die slechts 1 posting hebben is dat veel van deze postings in het deelforum "determinatie" was, maar daar weet Herman misschien wel meer over te vertellen ;) .

Nee daar weet Herman niets meer over vertellen. Met twee klikken per persoon om hun bericht te kunnen zien en dan nog de aard van het bericht moeten noteren en te tellen is mij veel teveel werk voor wat het oplevert.

Mijn 'grote' vraag is nu waarom zo ontzettend veel mensen een leeg account op het forum hebben. Voor alleen maar lezen levert het nauwelijks voordelen op. De enige werkelijke verschillen zijn om ingelogd te zijn is dat je dan ook toegang hebt tot persoonsgegevens en dat je de zoekfunctie kan gebruiken.
Opruimen van lege accounts kan niet zomaar want iemand is niet verplicht om te posten en alleen maar lezen is niet verboden.
Er zitten er ongetwijfeld veel bij van mensen die hun inloggegevens zijn vergeten maar daar valt nooit achter te komen.
Uit steekproeven is mij wel eens gebleken dat er ook op Waarneming.nl ontzettend veel lege accounts zijn. Vermoedelijk nog veel meer dan bij het forum. Ook daar levert inloggen nauwelijks voordelen op.

Herman van der Meer

Weia

Je kunt ook een account gemaakt hebben om waarnemingen in te voeren en dan tevens eentje voor het forum, waarbij alleen het eerste gebruikt wordt. Dus lege accounts zijn alleen degenen die niets invoeren plus niets posten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

HPM

Citaat van: Weia op juli 05, 2012, 10:31:33 AM
Je kunt ook een account gemaakt hebben om waarnemingen in te voeren en dan tevens eentje voor het forum, waarbij alleen het eerste gebruikt wordt. Dus lege accounts zijn alleen degenen die niets invoeren plus niets posten.

Maar voor invoeren heb je geen account voor het forum nodig.
Herman van der Meer

Botervlieg

Ik dacht.... maar ben niet 100% zeker.... dat er ook geen mogelijkheid is dat als je je wachtwoord vergeet (bij waarneming, hoe het bij het forum is weet ik niet),
je een bericht kunt krijgen om nieuw wachtwoord in te stellen.

Dus wachtwoord kwijt en toch iets willen invoeren? Verplicht om een nieuw account aan te maken.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op juli 05, 2012, 10:45:37 AM
Ik dacht.... maar ben niet 100% zeker.... dat er ook geen mogelijkheid is dat als je je wachtwoord vergeet (bij waarneming, hoe het bij het forum is weet ik niet),

Dus wachtwoord kwijt en toch iets willen invoeren? Verplicht om een nieuw account aan te maken.

Groetjes, Marleen

Je kan om hulp vragen maar dan zal je toch wel iets moeten weten want anders zou iedereen de inloggegevens van een ander kunnen veranderen. Als je niets meer weet en ook geen hulp vraagt als je nog wel iets weet blijven er dus 'dode' accounts achter. In tegenstelling tot 'slapende' accounts zijn dode echt niet meer bruikbaar. Maar hoe langer een slapend account niet gebruikt wordt hoe groter de kan is dat het in de vergetelheid raakt.

Herman van der Meer

petermeer

Groetjes, Marleen
Er is een optie 'Wachtwoord vergeten?' in het inlogscherm. Als je deze optie gebruikt, krijg een e-mail met een nieuw wachtwoord. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@waarneming.nl met het verzoek om je wachtwoord te veranderen en/of op te vragen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jordy van der Beek

Ze willen spam sturen naar de mede forummers. Als je ingelogd bent heb je natuurlijk 8536 e-mail adressen tot je beschikking.
Validator steekmuggen

HPM

Citaat van: jordy op juli 05, 2012, 11:25:49 AM
Ze willen spam sturen naar de mede forummers. Als je ingelogd bent heb je natuurlijk 8536 e-mail adressen tot je beschikking.
\
Nee, dat is niet waar. Als ingelogd gebruiker kan je alleen een bericht sturen  naar mensen die dat toestaan en dan zie je het adres niet eens. Alleen admin kan de emailadressen zien.

Herman van der Meer

Jordy van der Beek

Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 11:34:07 AM
Citaat van: jordy op juli 05, 2012, 11:25:49 AM
\
Nee, dat is niet waar. Als ingelogd gebruiker kan je alleen een bericht sturen  naar mensen die dat toestaan en dan zie je het adres niet eens. Alleen admin kan de emailadressen zien.

oh oke.
Validator steekmuggen

SlechtValk

Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 09:21:59 AMVoor alleen maar lezen levert het nauwelijks voordelen op. De enige werkelijke verschillen zijn om ingelogd te zijn is dat je dan ook toegang hebt tot persoonsgegevens en dat je de zoekfunctie kan gebruiken.

Dit kan voor sommigen een belangrijke reden zijn, ik heb het zelf ook ooit als reden gezien om een "wegwerpaccountje" aan te maken op een forum dat zoeken verbood voor ongeregistreerden.
Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 09:21:59 AMOpruimen van lege accounts kan niet zomaar want iemand is niet verplicht om te posten en alleen maar lezen is niet verboden.

Ik zie niet zo goed in waarom dat een belemmering zou zijn om geruime tijd ongebruikte accounts een keertje op te ruimen. Uiteraard zou ik zelf wel eerst een poging doen om het account te reanimeren (door de eigenaar een mailtje te sturen en hem/haar uit te nodigen om weer eens langs te komen). Buiten dat, evenals het niet verplicht is om te posten, bestaat er ook geen verplichting vanuit waarneming.nl (en het forum) om het account tot in de eeuwigheid te laten bestaan.

Maar een belangrijker argument om er vermoedelijk niet veel aan te doen is de aloude kosten-baten afweging... zo veel ruimte neemt zo'n leeg account niet in... het is een entry in de database en eventueel een schermafbeelding, veel meer is het niet, een (paar) extra foto('s) neemt/nemen al meer ruimte in dan al die duizenden lege accounts.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)

Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Botervlieg

Citaat van: petermeer op juli 05, 2012, 11:11:56 AM

Groetjes, Marleen
Er is een optie 'Wachtwoord vergeten?' in het inlogscherm. Als je deze optie gebruikt, krijg een e-mail met een nieuw wachtwoord. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@waarneming.nl met het verzoek om je wachtwoord te veranderen en/of op te vragen.

Oke, ik dacht dat dat eerst niet zo was. Goed dat het er is. Mijn excuus dan voor de onterechte opmerking.

HPM

Citaat van: SlechtValk op juli 05, 2012, 16:35:07 PM

Citaat van: HPM op juli 05, 2012, 09:21:59 AMOpruimen van lege accounts kan niet zomaar want iemand is niet verplicht om te posten en alleen maar lezen is niet verboden.

Ik zie niet zo goed in waarom dat een belemmering zou zijn om geruime tijd ongebruikte accounts een keertje op te ruimen. Uiteraard zou ik zelf wel eerst een poging doen om het account te reanimeren (door de eigenaar een mailtje te sturen en hem/haar uit te nodigen om weer eens langs te komen). Buiten dat, evenals het niet verplicht is om te posten, bestaat er ook geen verplichting vanuit waarneming.nl (en het forum) om het account tot in de eeuwigheid te laten bestaan.

Of een account actief is of niet valt volgens mij niet te bepalen. De laatste activiteit geeft volgens mij de laatste datum/tijd van posten aan want bij alle '0'-accounts die ik heb bekeken is die gelijk aan de creatiedatum.
Het kan dus best zijn dat zo'n account alleen voor lezen gebruikt wordt, dus kan je het niet zomaar sluiten en navragen zou dan ook wel een beetje raar zijn.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Actief houdt in de laatste keer ingelogd. Een opschoonactie kan denk ik geen kwaad. Datzelfde geldt voor Wrn.nl.
Er zijn vele acounts zonder waarnemingen. Uiteraard moet dit wel goed doordacht gebeuren en niet te vlot. Gewoon eerst goed over nadenken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Als ik het bij mezelf bekijk is het inderdaad de laatste inlog.  edit: Even goed kijken leert dat de tijd meeloopt dus dan zal het de datum/tijd van de laatste uitlog zijn.
Dan moeten het er wel verschrikkelijk veel zijn die nooi) gebruikt zijn want geen enkele die ik heb bekeken had een laatste activiteit die afwijkt van de creatie. Maar op de tijd heb ik niet erg goed gelet, dus misschien is er wel even gelezen.
Herman van der Meer

petermeer

Waarom zou je de 'lege' accounts van waarneming.nl en/of de 'lege' accounts van het forum willen verwijderen? Misschien dat de leden van beide ooit nog een keer in willen loggen.

Het levert heel erg weinig ruimte op en weegt zeker niet op tegen de inspanning die genomen moet worden. Denk dan aan mensen die niet reageren, foutieve e-mailadressen, et cetera.

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

HPM

Het zou alleen het aantal 'leden' wat realistischer maken, zowel hier als op Waarneming.
Als de verhoudingen hetzelfde zijn als op het forum zou Waarneming geen bijna 47000 gebruikers hebben maar maximaal 'slechts' ca 30000.
Op de statistiekpagina van Waarneming kan je trouwens zien dat het aantal actieve waarnemers beduidend lager ligt (De afgelopen twee jaar 11000.)
Dat sluit uiteraard niet uit dat oude waarnemers best weer actief kunnen worden op een oud account.

Herman van der Meer

petermeer

Herman, zoals al aangegeven zou zo'n actie administratief gezien een hele grote klus worden die verder niets meer op zou leveren, behalve dan het door jou genoemde meer realistisch beeld van het aantal forumgebruikers en waarnemers.

HPM

Citaat van: petermeer op juli 05, 2012, 20:35:46 PM
Herman, zoals al aangegeven zou zo'n actie administratief gezien een hele grote klus worden die verder niets meer op zou leveren, behalve dan het door jou genoemde meer realistisch beeld van het aantal forumgebruikers en waarnemers.

Dat bepleit ik ook niet en dat heb ik ook niet willen bepleiten.
"Het zou alleen het aantal 'leden' wat realistischer maken...".
Alleen dat lijkt ook mij de moeite niet waard.
We weten nu wel welke waarde we ongeveer aan het aantal forumleden moeten hechten.
Herman van der Meer

petermeer

Dan zijn we het dus eens en was je uitzoekwerk toch niet zo nutteloos.

HPM

Toen ik naar de 'leden'lijst van het forum keek viel me op dat er niet alleen 'members' zijn maar ook 'newbies'.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=mlist;sort=registered;start=0;desc

Ik kreeg eerst de indruk dat een newbie iemand was met nul berichten, maar toen ik op het aantal berichten sorteerde zag ik dat er ook members zijn zonder berichten.
Heeft iemand een idee wat het verschil is? Van de site van SMF krijg ik de indruk dat een newbie beperkte schrijfrechten heeft.
Herman van der Meer

hiskodevries

ik vermoed dat dit mensen zijn die halverwege het registratie proces afgehaakt zijn en 'pending'  zijn(=wachtend op een bevestigings email)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Ja, dan hebben ze natuurlijk geen schrijfrechten.
Het zijn er niet zo heel erg veel. 337 geloof ik.

Herman van der Meer